Skräckslaget hoppar jag bakåt och krockar nästan med Oscar i det lilla köket. Utanför fönstret hade det plötsligt när jag tittade ut skjutits upp något som blockerat min vy.
Ännu ett skri lämnar mig när det plötsligt blir slående ljust. Oscar står vid lampknappen och Felixs ögon spärras upp när han likt mig inser att det är en planka. Åh herre Gud, de blockerar fönstren utifrån så ingen ser in.
Utan ett ord utbytt springer både han och Ogge iväg genom huset och skriker fördärvat i mörkret.
"Han stänger igen alla fönsterluckor utifrån och reglar dem"
Skriker Felix och visst hörs bankande ljud. Han spikar fast dem.
Min hjärna hinner inte alls med i situationen och det känns som att jag ska svimma av den mängden adrenalin som just nu pumpas runt i min kropp.
"Vad fan är det som händer?"
Skriker Felix desperat och jag ser på Oscar som oroligt börjar lämna köket. Rädd för att bli lämnad ensam följer jag tätt bakom och låter honom tända lampknapp efter lampknapp. Det går fort att ta sig igenom den lilla stugan. Förutom köket finns ett sovrum med en liten dubbelsäng, ett vardagsrum med endast en soffa i och en pytteliten toalett. Vi hittar de andra två som stressat går fram och tillbaka i vardagsrummet.
"Vad händer"
Utbrister Felix gång på gång. Ogge svarar minst lika många gånger att han inte vet.
När ett metallklingande ljud når våra öron blir allt tyst. Allas blickar flyger mot ytterdörren som finns i syne från soffan. Där nedanför brevinkastet ligger ett kuvert. I flera minuter händer ingenting tills Felix börjar röra sig framåt. Dock stoppas han av Oscars hand på sin arm.
"Nej, tänk om någon öppnar dörren och dödar dig"
Meningen i sig borde låta löjlig men i den situationen verkade det som den mest sannolika. För Felix stannar och ser länge på Oscar, de två verkar ha glömt bort den stil de hade mött varandra med när jag först såg dem. Tillslut säger Felix irriterat medan han tar armen åt sig.
"Men någon måste ju hämta den. Eller?"
Killen har en poäng men glöm att jag anmäler mig frivillig. Innan vi hinner längre har Ogge yttrat sig och gått fram mot dörren.
"Äh vafan era fjollor"
Felix verkar ta åt sig av orden innan han ställer sig i ett försök av cool pose. Han misslyckas brutalt och att han ens försöker hålla uppe masken förstår jag inte. Vi är i en rätt skrämmande situation och ingen kommer döma honom för att vara rädd.
Ogge kommer snabbt tillbaka. Han hade mer eller mindre sprungit mot dörren och i farten både vänt sig om samt fått tag i lappen innan han spurtade tillbaka till oss. Hur mycket jag än hatar honom kan jag inte påstå att jag hade gjort något annat.
"Fjolla"
Snäser Felix men ingen känsla verkar backa upp orden. Istället ser han i ett försök att dölja sin ängsla över kuvertet hur Ogge långsamt vecklar upp det och flackar nervöst med blicken.
Välkomna pojkar det här kommer bli trevligt ska ni se.
YOU ARE READING
Stugan
FanfictionFelix, Oscar, Omar och Ogge slängs in i ett äventyr de knappast hade kunnat ana. Tillsammans tvingas de till saker deras vardag aldrig tidigare hade tillåtit. Hoten är ständiga och en oväntad men oskiljaktig relation bildas. Hemligheterna drar dem i...