39. Felix

342 28 6
                                    

Nästa gång jag vaknar är det till rene helvetet. Det hörs desperata skrik från Oscars sida medan Ogges höga och arga röst dånar mellan väggarna. Omar verkar försöka medla dem emellan utan resultat.

Snabbt hasar jag mig ut i köket. Där står Oscar hysteriskt och försöker nå kameran i Ogges höjda hand.

"Ogge ge mig den, du har ingen rätt att se"

Han försöker sträcka sig efter den igen men Ogge knuffar undan honom med enkelhet.

"Det stod mitt namn på kuvertet"

Hävdar han och jag bestämmer mig för att höra mig bemärkt.

"Ey killar vad händer?"

Säger jag högt och inser snabbt när Ogges ilskna blick möter min att det var ett misstag att lägga sig i. Rummet faller tyst och allt som hörs är svaga läten från kameran. Plötsligt kommer ett högt stönande ljud från kameran och Oscars kinder blir djupt rödfärgade.

"Jaså lögnaren vaknar nu?"

Spottar Ogge ur sig och jag ser oroligt på honom.

"Jävla svikare"

Fortsätter han medan Omar försöker be Ogge att lugna ner sig.  Ogge ignorerar honom fullständigt.

"Ska du inte komma och kyssa din pojkvän godmorgon kanske?"

Han pekar aggressivt mot Oscar som ser gråtfärdig ut.

"Vad snackar du om?"

Frågar jag och han räcker mig kameran. Efter endast en snabb glans på skärmen vet jag vad det är för video som spelas upp. Det är den jag gjorde när Oscar var påverkad. Skamset ser jag på hans besvikna och frågande figur.

"Det är inte"

Börjar jag men blir snabbt avbruten av Ogges irriterade stämma.

"Nej nej säkert? Är det kanske en order att ni skulle strula? Sluta ljug, jag gick på det en gång men hur dum tror du att jag är? Jag går inte på det längre"

Oscar ser ännu mer frågandes och bedjande på mig. Jag slår hjälplöst ut med händerna.

"Det var det faktiskt"

"Kul att du litar och bryr dig om mig så mycket Felix, så mycket betydde den vänskapen"

"Men vi är inte ett par eller något"

Utbrister jag desperat och Oscar går snabbt iväg från köket och smäller igen dörren till sovrummet. Svaga snyftningar hörs och Ogge höjer malligt på ögonbrynen.

"Är du säker?"

Jag ser bara pafft på honom utan att finna några ord.

"Det är nog bäst att du går in och tröstar honom så att du inte blir dumpad"

Hans ord har med ens tappat sin ilska och kvar är mest en besviken och sårad ton. Omar nickar åt mig att gå och jag ser bedjande på Ogge.

"Vi är inte"

Längre hinner jag inte innan Ogge har satt upp en hand mot mig och argt påpekat att han skiter fullständigt i vad jag säger. Med en suck vänder jag mig om utan ett ord. Vid sovrumsdörren får jag inte upp dörren.

"Oscar, släpp in mig"

Säger jag mjukt och ser mig om på Ogge och Omar som iakttar mig noga. Det här lär inte dämpa deras misstankar.

"Oscar snälla släpp in mig, låt mig förklara"

Efter en stunds lirkande har mina ord gått in i huvudet på honom och dörren går upp. Han står där mitt i rummet med rödgråtna kinder.

"Hur kunde du?"

Viskar han sårat och jag stänger omsorgsfullt dörren bakom mig.

"Förlåt jag var tvungen"

"Du var tvungen att ta övertag på min berusade kropp menar du?"

Snäser han och drar armarna omkring sig. Jag ser skamset ner i marken och vet inte vad jag ska säga.

"Han skulle avslöja mina hemligheter annars"

"Men fattar du inte att min är"

Han avbryter sig och ser stint ner i marken.

"Vadå?"

Han ignorerar min fråga och drar sig frustrerat i håret.

"Jag hade aldrig berättat din hemlighet"

Säger han förtvivlat och jag ser irriterat på honom.

"Jag har inte berättat din heller. Plus du vet aldrig det, du vet inte vad min hemlighet är"

Han skrattar torrt och himlar på ögonen medan jag oförstående iakttar honom.

"Men fattar du inte, du visar min hemlighet för de andra, den ligger ute på båda våra Instagram-konton"

Hans tårar börjar rinna igen och jag hajar till. Säg inte att han menar videon som finns i kameran jag håller i handen.

"Jo den"

Säger han med ett finger pekande mot kameran. Jag släpper den snabbt i golvet och ser stressat på honom.

"Plus resten av allt sjukt vi tvingats göra"

"Herre jävlar"

Utbrister jag och slår händerna i ansiktet. Vad ska Danne och resten säga när de ser videon? De kommer tro att jag och töntiga Oscar från klassen är iväg på parsemester eller något. Hela klassen kommer prata om det på måndag.

"Du har förstört allt. Tänk när mormor ser detta?"

Skriker Oscar och slår handen i väggen.

"Varför?"

Samtidigt som jag säger det så förstår jag vad Oscars hemlighet är.

"Du är gay"

Säger jag tyst och hans tysta gråt räcker mer än väl som bekräftelse.

"Och mormor kommer aldrig förlåta mig för det"

"Oscar förlåt verkligen, jag visste inte"

Börjar jag försiktigt och han rycker på axlarna.

"Du ville bara bevara din hemlighet Felix"

Säger han trofast och torkar bort snoret under näsan.

"Jag förstår det, den är rätt fucked up"

Med ens hajar jag till och ser på Oscar som med en mörk och sårad blick blir den första som vet delar av min hemlighet.

"Anja, vår svenska lärare, ni har haft sex mer än en gång när du var femton"

Där och då stannar hela min värld. För visst har han rätt. Delvis i alla fall.

----
Glad alla hjärtans dag igen ni coola brudar och gubbz där ute❤️

StuganWhere stories live. Discover now