31. Oscar

332 29 2
                                    

Jag vaknar med ett dunkande huvud och stänger fort ögonen igen.

"Felix vad hände igår?"

Hör jag Omars trötta röst fråga ute i köket. Långsamt släpar jag mig ur sovrummet och slår mig ner vid köksbordet. Alla platser är upptagna så jag sätter mig i Omars knä.

"Nej sätt dig inte här jag är fett bakis"

Frustar Omar och tar för sitt dunkande huvud. Lite sårat sätter jag mig istället i Felixs knä. Han undviker min blick till varje pris och fundersamt ser jag bak på honom. Han börjar prata med Ogge om vad som hände igår.

"Ja, jag blir sån"

Konstaterar Ogge när Felix förklarat hur irriterad och arg han hade blivit.

"Och Omar du flög runt som en kattunge genom hela stugan"

Omar ler smått över Felixs roade röst och påpekar att det låter som honom.

"Jag då? Vad gjorde jag?"

Frågar jag försiktigt och Felix ser snabbt på mig.

"Eh, ja"

Börjar han och harklar sig tyst. Hans panna rynkar sig och han biter sig i läppen. Verkar fundera väldigt mycket på hur han ska formulera sig.

"Du somnade typ med en gång"

"Okej"

Säger jag frånvarande och alla verkar plötsligt obekväma. Tänk så gjorde jag något jätte pinsamt? Tillslut så jag reser mig upp och går mot toaletten för att slippa den pinsamma stämningen. Dock hinner jag inte långt innan brevinkastet rasslar till.

Försiktigt går jag istället dit och tar med mig kuvertet in i köket. Öppnar det med trötta och omotiverade händer.

Nu vill jag att ni skriver av följande texter i er egen handstil och stoppar tillbaka ut ur brevinkastet. Annars vet ni alla en video som inte bör komma ut. Felix, du ligger illa till i så fall, vad ska Oscar säga? Dessutom lär langaren mörda er snabbare än vad ni svälter ihjäl.

"Okej fint. Antingen blir vi mördade av en langare eller så svälter vi ihjäl ifall vi inte gör som han säger"

Sammanfattar jag men de andra verkar inte lyssna. Ogge ser spänt mellan mig och Felix som sitter på samma stol medan jag frågandes ser på Felix. Omar läser fortfarande på lappen.

"Vadå? Vad ska Oscar säga?"

Jag ser oroligt på Felix men han rycker på axlarna.

"Inget, få hit texterna"

Irriterat för jag texterna ifrån hans utsträckta händer. Vilket får en irriterad rynka att bildas i hans panna.

"Nej, Felix det här rör mig. Vad menar han?"

"Men inget Oscar"

Säger han högt och ser menande på Omar och Ogge. Med ens blir jag tyst, det handlar säkert om kyssen framför kameran. Den vill ingen av oss nämna högt. Snabbt innan någon kan fråga något mer rycker Felix tag i sin lapp.

Långsamt iakttar jag hur han läser igenom den. Det ser ut som att hans hjärta sjunker och blicken får en hopplös glans.

StuganWhere stories live. Discover now