27. Oscar

315 26 3
                                    

Om inte klockan hade varit runt min handled hade jag inte haft ett sus om vad klockan är. Mobilens batteri är dött. Fönstren är fortfarande skymda utifrån med plankor så inget ljus kommer in. Det är samma ljus dygnet runt i stugan. Dessutom gör inte vårt tre timmars pass av sömn det lättare att hålla reda på dygnet.

"Jag är hungrig"

Klagar Omar för tredje gången och jag suckar.

"Klockan är bara tolv vi måste vänta tills två i alla fall"

Sedan blir det kvällsmat vid åtta och det är det vi kan äta fram tills om två dagar då vi får ny mat av vår tillfångatagare. Eller ja en dag blir vi utan eftersom maten omöjligt räcker fram till vi får ny mat.

"Han har inte hört av sig på ett tag"

Konstaterar Ogge och vi alla nickar. Det är ett par timmar sedan jag och Felix fick en order.

"Hur ska vi ta oss härifrån om han inte tänker öppna dörren någon gång?"

Fortsätter han övervunnet och låter huvudet sjunka ner i handflatorna där hans armbågar lutar mot träbordet. Tanken har slagit även mig. Vår plan var att slå ner honom när han öppnar dörren. Den planen har två problem. 1, han öppnar inte dörren. 2, han har övervakningskamera så han vet om den planen i alla fall.

"Men hur ska han få in maten?"

Viskar Omar, antagligen så att inte mikrofoner ska ta upp hans ord. Jag rycker på axlarna och Ogges ögon lyser upp lite grann.

"Då kan vi slå ner honom"

"Men han ser ju oss på övervakningskamera?"

Suckar jag lågt och Felix ser mest irriterad ut. Ännu en gång hamnar vi i en återvändsgränd när detta ämne kommer upp. Vi kommer inte härifrån.

"Vi måste försöka när den dagen kommer i alla fall"

Konstaterar Felix med blicken långt bort i fjärran. Han har rätt, vi har inte mycket till val.

"Helvete"

Utbrister Ogge besviket och precis som på kö hörs rasslet av brevinkastet. Genast möter jag Felixs blick som oroligt möter min. Vi har inte direkt tagit någon kontakt sedan vi kysstes.

Som vanligt skyndar Ogge mot dörren och ser oförstående på något i sin hand. När han inser vad det är ser han förvånat upp på oss. Det är droger.

StuganWhere stories live. Discover now