11. Felix

352 32 4
                                    

"Watch me"

Säger jag och går snabbt mot det lilla sovrummet som ligger mittemot köket. När jag öppnar dörren konstaterar jag snabbt att sängen inte är särkilt stor den heller. Den är snarare en och en halv enkelsäng än en dubbelsäng.

"Precis"

Hör jag Oscar pipa och snart står han bredvid mig i dörröppningen. Plötsligt slår det mig vem han faktiskt är och blir genast irriterad. Jag kan inte dela säng med honom, vad ska killarna säga? Ogge är till och med här.

"Nej"

Säger Omar igen och nu står alla fyra och ser in i rummet. Både Ogge och Omar ser missnöjda ut över att de inte skulle få sova i sovrummet. Jag mäter blicken med de två, gör det tydligt att jag inte kommer avsätta mig en plats i sovrummet för någonting.

"Vi skulle kunna flytta in soffan in hit också?"

Yttrar Oscar och jag låter min blick lämna Omars. Att kunna låsa in sig i det här rummet känns mycket tryggare eftersom vi inte har någon kontroll över ytterdörren. Så Oscars förslag är vettigt för allas säkerhet.

"Får den verkligen plats?"

Frågar Ogge skeptiskt och vi alla kikar ännu en gång in i det lilla rummet. Det ser inte ljust ut. Den kommer inte få plats.

"Vi måste försöka"

Säger jag bestämt och så blir det. Dock blir ingen överraskad när den inte ens går in genom dörröppningen. Hur mycket vi än försöker vrida och vända på den tunga soffan får vi inte in den. Dörröppningen är för smal. Till på köpet så är dynorna borttagna så vi har inget att lägga på golvet. För att inte tala om hur liten platsen på golvet är, där får kanske en person plats om han ligger på sidan.

Vi står nu där med soffan i den lilla gången utanför sovrummet och är tillbaka i tjafset om vem som sover i sovrummet.

"Ogge och Omar jag är ledsen men jag sover INTE någonstans som inte är detta rum"

Säger Oscar bestämt och man hör tydligt rädslan i rösten. Ogge suckar och kollar på låset.

"Den går inte att låsa ändå nyckeln saknas"

Oscar ser förskräckt ut och ser mot mig, jag kommenterar snabbt.

"Vi baxar fast dörren med något"

Oscar nickar snabbt och bestämt. Det är nästan så att jag inte känner igen honom.

"Ja vi reglar den inifrån"

Ogge ser förvånat mellan mig och Oscar. Min blick blir med ens inte lika stadig under hans dömande ögon.

"Okej så du och Oscar ska sova i rummet menar du?"

Säger Ogge och betonar hans namn som om jag vore dum i huvudet. Oscar ser genast sårad ut medan Omar argt utbrister att Ogge borde skämmas för att säga så. De två börjar gnata ännu en gång och jag ser mot sovrummet. Jag vill verkligen sova där inne, få lite trygghet.

"Ja, jag och Oscar sover där"

Konstaterar jag tillslut. Lika bra att ställa sig på den vinnande sidan för en gångs skull. Oscar kommer inte ge upp rummet för någonting i detta liv. Det märks mer än väl på honom då han nästan redan står inne i rummet, så det finns bara en plats kvar vilken Oscar verkar acceptera som min. Ogge ser förvånat på mig.

"Ogge jag sover tusen gånger hellre med honom än blir lönnmördad"

Jag höjer på ögonbrynen menande och han verkar inse att den här diskussionen är löjlig. Jag har rätt. Det lämnar stugan tyst för en stund, i tystnad tar vi in den nya informationen.

"Men jag vill inte sova på soffan, absolut inte med Ogge"

Säger Omar plötsligt och Ogge vänder sig genast mot honom.

"Jaha vem är det nu som är elak"

Och så var de igång igen. Dock avbryts deras bråk av Oscars bestämda stämma.

"Lägg av! Vi är fast här okej? Inte på någon jäkla hotellsvit, vi är fastlåsta i en stuga av någon sinnesgalen människa som antagligen vill oss illa. Att ni inte gillar varandra skiter jag fullständigt i. Väx upp!"

Han ser högröd ut och ser beodrande på de två. Ogge ser inte ut att vilja finna sig i Oscars befallning överhuvudtaget men Oscar hinner avbryta hans försök att motsätta sig.

"Vi gör såhär. Jag och Felix sover i sovrummet medan ni två vaktar i soffan. Sedan byter vi och vi vaktar medan ni sover i säkerhet. Vi tar tre timmars omgångar"

Alla nickar medgivande över hans ord. Han är bestämd och det är trots allt det bästa.

"Och jag tycker att vi försöker lista ut ett sätt att ta oss härifrån tills klockan blir åtta. Då går jag och Felix till sängs medan ni fortsätter planerandet. Väck oss sedan om tre timmar, berätta för oss vad ni tänkt så spinner vi vidare medan ni sover i tre timmar."

Omar verkar ha blivit helt övervunnen på Oscars sida då han säger "okej". Ogge ser skeptisk ut över Oscars order. Jag förstår honom, tysta aningen töntiga Oscar från A-gänget i skolan är helt plötsligt bossig.

"Vi behöver all sömn vi kan få, vi vet inte vad den här personen är ute efter men en sak är säker och det är att vi behöver all kraft vi kan få. Det är rent ut sagt idiotiskt att lägga den energin på att käfta mot varandra"

Han spänner blicken i Ogge och Omar.

"Vi sitter i samma båt så hjälp till att ro"

Rummet lämnas tyst fram till Omar sträcker på sig och nickar mot Oscar.

"Jag letar efter ett sätt att låsa dörren"

Säger han och jag nickar medan jag slinker in i rummet efter honom. Såhär har jag aldrig sett Oscar och inte trodde jag att det skulle känns naturligt att följa hans order. Hur mycket jag må misstycka tanken så vet grabben vad han gör och fina tips är dyra just nu.

StuganWhere stories live. Discover now