HaLaMaN 13

203 15 0
                                    

Syaf terserempak dengan Irwan lagi..
dia sudah tersenyum-senyum..

''awak apa khabar??''soal Irwan bila mereka sudah berjalan bersama..

"ar?em,saya baik.awak pula?''kata Syaf sambil menggulungkan hujung rambutnya kini..nampak tak kegedikannya di situ..

aduhai..

si lelaki tersenyum kepadanya sambil menjawab"saya okey.eh?petang ni kita keluar nak?''

Pelawaan dari sang pujaan hati itu membuatkan Syaf sudah tidak tentu arah..
perlahan dia mengangguk..
Irwan tersenyum bangga..

tapi..
bila Syaf teringatkan abangnya,Syed itu terus dia menggeleng pula..

"aik?mana satu yang betul ni?bolehkah tidak ni?hhmph?''sambil mendekatkan wajah mereka berdua..

aduhai..cuak lagi Syaf ni eh!!

tak terkata gadis itu apa lagi tiba-tiba dia ternampak kelibat abangnya itu dari jauh.lantas tangan Irwan ditarik untuk bersembunyi bersamanya di belakang taman Sejarah waktu itu..

"kenapa kita menyorok ni?''tanya Irwan setelah dia terbabit sama dalam situasi Syaf itu.gadis itu sekali sekala mengeluarkan kepalanya untuk melihat kelibat sang abangnya..kelihatan Syed seakan bertanyakan sesuatu pada rakan kelas Syaf..

''matilah,abang cari adik"tanpa sedar dia berkata sendiri..
Irwan yang kedengaran kata-kata itu sudah tersenyum habis.."takut abang awak tahulah ni kan?''soalnya pula..

Syaf berpaling sebelum bersuara lagi"em,ya.awak macam tak kenal abang saya tu.dia garang tau.."

''hahahahahahahahaha,awak ni kelakarlah.."Syaf sudah menutup mulut Irwan..takut kedengaran oleh Syed yang sudah mendekati tempat itu..lelaki itu berpaling ke sana sini seperti mencari sesuatu..

beberapa minit kemudian..

KKKRRRRIIINNGGGG!!!!!

loceng masuk kelas pun berbunyi dan si abang yang hampa kerana tidak ketemu adiknya itu berlalu untuk naik ke kelasnya..rehat dah habis..

"hhhuuhhh!!''Syaf mengeluh dan perlahan menarik tangannya dari mulut Irwan.tapi pandangan lelaki itu lain macam pula..
Syaf sudah tergaru-garu kepala.."em,Ir..Irwan..kita balik kelas jom!habis dah waktu rehat ni..''

''Syaf,,saya sayangkan awak.."kata Irwan sambil mendekatkan wajahnya dengan gadis dari kelas sebelah itu..

berkelip mata Syaf waktu itu juga tapi sempat menolak tubuh lelaki itu dan berlalu pergi..

Irwan kecewa..
kesempatan didepan mata terlepas begitu saja..

Syed yang sedar akan kehadiran Syaf mula tersenyum tapi bila dia ternampak lelaki yang jaguh badminton itu berjalan tidak jauh dari adiknya itu,amarahnya membuak..buku lima digenggam kuat..
"Irwan lagi.."

* * * * *

"aku nak kau jauhi adik aku,Syaf.aku tak suka kau dekat dengan dia."dengan lagak selamba Syed sudah menuturkan apa yang terbuku di hatinya kini.

Irwan tersenyum sinis.."sampai bila kau nak kongkong hidup adik kau tu?sampai masanya nanti dia akan tinggalkan kau juga.."

panas hati Syed lantas buku limanya sudah hinggap di pipi lelaki itu..

"kau jangan nak cakap banyaklah.aku tahu itu semua tapi aku tak nak adik aku berkawan atau bersama dengan lelaki yang macam kau ni.kau suka sangat ambil kesempatan dengan dia.kau fikir aku tak nampak korang berdua tadi tu,hah??''marah sangat abang si Syaf ni..

darah di tepi bibir di lap seketika tapi Irwan masih tersenyum..Syed sudah menarik baju sekolah Irwan itu tanda geram..

"kau jangan ingat yang kau boleh hasut adik aku dan pengaruhi dia dengan ayat manis kau tu.aku tak akan benarkan kau lakukan itu semua.kau faham tak?sekali lagi aku nampak kau dengan adik aku,mati kau aku kerjakan.."

tanpa membuang waktu,Syed sudah berlalu pergi..

'Syed..Syed..satu masa nanti kau akan berpisah juga dengan adik kau tu.masa tu kau tak boleh nak halang dia lagi..'bisik hati Irwan sambil perlahan menaip sesuatu pada telefon bimbitnya lalu menekan butang hantar..senyuman terukir lagi..

* * * * *

rasa tak percaya sekarang ini bila Syaf menerima mesej daripada lelaki ter'hot' di sekolahnya itu.maka terkinja-kinjalah dia di atas katil itu lantas menyelongkar beberapa pakaian di dalam almari..

dia peragakan semua pakaian itu di hadapan cermin.
ingin kenakan pakaian yang terbaiklah katakan..

setelah beberapa minit dia membelek dan memilih barulah dia membuat keputusan..

senyuman bahagia terukir di bibirnya kini..

'yeah!yeah!jumpa Irwan..yahoo!!'

sukanya dia sambil mengenakan solekkan tipis di wajahnya kini..

lupa pula dia sebentar dengan abangnya itu..
Irwan punya pasal dia perlahan keluar dari bilik..

kasut dipakai perlahan sebelum keluar dari rumah..Syed yang baru balik dari menemui Irwan itu sedar akan susuk tubuh yang tidak jauh dari rumah mereka itu..

'adik??'


Abang Si Penjagaku [$U]Where stories live. Discover now