HaLaMaN 28

175 10 0
                                    

segala benda alah di dapur itu dipegangnya..
dahinya berkerut..

''mana satu belanga ni?yang inikah?aduh!susahnya nak masak kalau perkakas dapur pun tak kenal sangat ni..esh!..''

Syaf sudah menyelongkarkan segala macam benda di kabinet dan sekitar ruangan itu..

nak suprise sangat dengan abang dia yang seorang tukan,jadi dia nak masaklah kononnya..
Ehe..

kedengaran bunyi pintu hadapan terbuka kasar..

Syaf dah tersenyum lalu berlari mendapatkan Syed..

''abang..hari ni adik nak masak untuk abang ni..ehe..''gembiranya adik perempuan Syed itu siap copstik pun jadi penyucuk sanggulnya..
esh!esh!esh!

''emph..''

itu saja balasan dari lelaki itu..

Syaf dah garu kepalanya dengan sudip yang dipegangnya dari tadi..

'apa hal dengan abang aku ni,?bad moodlah pula..'

tiba-tiba matanya terpandang sesuatu yang aneh..

''eh?abang punya butang baju ni tertanggal satulah..''tegur Syaf dan Syed juga turut memandang ke arah yang dimaksudkan oleh adiknya itu..dengan pantas lelaki itu menanggalkan baju sekolahnya itu dan membuangnya ke dalam tong sampah..

mata Syaf dah membulat..

apakah..?

''kenapa abang buang pula baju tu?''tanya Syaf polos..

Syed masih berdiam sehinggalah dia naik ke biliknya..sesampainya di bilik,beg galasnya dilempar ke lantai..rambutnya dikusutkan..

stress!!!

Syaf di bawah terus saja kembali ke dapur dan buat apa yang patut..

setelah beberapa ketika,muncul Syed dan menuju ke arahnya..

''adik masak apa ni..?''soal Syed dengan adik perempuannya itu..dia tidak mahu memarahi adiknya itu disebabkan masalah yang dihadapinya itu..itulah dia banyak berdiam dari tadi..

''adik goreng ikan ni bang..''

selamba Syaf sambil membalikkan ikan tersebut di dalam kuali..

adiknya itu telah memegang penutup periuk sebagai perisai dari percikkan minyak panas..

aduhai..

Syed dah menggeleng..

kelihatan dalam tu bukan rupa ikan dah..

''mesti minyak ni tak panaskan?tu lah ikan ni hancur..meh!sini biar abang yang buat..''Syed sudah mengambil alih tugas Syaf..

''lah abang tak kata pun yang ikan ni akan hancur kalau minyak tak panas..just abang cakap yang ikan ni akan melekat saja di kuali..''Syaf duduk di kabinet melihat sang abang membuat kerja..

abangnya itu sudah tersenyum sedikit..

'alahai..dik,dik..lurus betul kau ni,dik..pembaris pun tak lurus macam kau ni..ehe..'

Abang Si Penjagaku [$U]Where stories live. Discover now