HaLaMaN 20

195 22 0
                                    

"abang,ajarkan adik memasak,boleh?''Syaf sudah bangun awal-awal pagi lagi demi pembelanjarannya yang satu itu..

Syed dah angkat kening..

'apa hal pula adik aku ni tiba-tiba nak belajar memasak ni?ni mesti ada apa-apa ni..em,..''monolog Syed sambil melihat adik perempuannya itu memakai apron di dapur..

''alah,abang.apa lagi tercegat dekat situ?sinilah cepat ajarkan adik..''tangan abangnya itu Syaf tarik..Syed menurut sahaja..

''em,betul ni nak abang ajarkan?''soal Syed yang inginkan kepastian lagi..

Syaf mengangguk laju..

''em!nak sangat..cepatlah bang..''sambil mengoncangkan lengan Syed lagi..

dasar adik manja..!

''em,okey..mula-mula..adik kena kenali bahan-bahan kering ni dulu..contohnya..''sambil tangannya mengambil benda alah yang berwarna merah,putih dan jingga..

''itu bawang-bawang semua adik tahulah bang.aduh!abang ni..''Syed sudah tersenyum..saja nak kenakan adiknya yang seorang itu..

''..okey!okey..em,ni apa?''tanya Syed bila dia memegang sesuatu yang berbatang hijau..

''serai..''semangat jawabnya..

''pap!''

kepala Syaf diketuk..''salah!ini daun bawang..yang ini lengkuas dan yang ini pula halia.."segala isi yang berada dalam peti sejuk itu dikeluarkan untuk sesi suai kenal sang adik..ditunjuk satu persatu tanpa ada satu pun yang tertinggal..

Syaf dah terangguk-angguk saja..banyak tu bahan..em,bolehkah semua tu lekat di kepala otak dia sekali gus??

aduhai..

''ingat ya dik..jangan salah pula..nanti keracunan pula orang makan nanti kalau salah bahannya..''nasihat si abang pula..

segala belanga periuk itu semua turut 'diperkenalkan'pada si adik..Syed juga ajarkan cara-cara memotong,membasuh bahan-bahan tersebut dan dia juga ajarkan cara nak masak nasi juga..kena tahu yang basic dulu baru melangkah ke step seterusnya pula..

si adik mula-mulanya memerhati..setelah faham,barulah Syaf praktikkan..

Syed dah garu-garu kepala sekarang ni..bila sang adik tak dapat nak tangkap cepat apa yang dia maksudkan..apa yang dia arahkan..

setelah itu,api dibuka dan periuk dipanaskan..

''ingat tau dik,kalau lobak tu kalau boleh potong kecil dan tipis sikit sebab lobak ni keras..lambat masak kalau potong tebal..''Syed masih memberi beberapa tips memasak dan segala penyediaan berkaitan hal makanan itu..

seperti biasa Syaf mengangguk lagi..dan lagi..

''..ni lagi satu..kalau nak seimbangkan rasa pedas dalam masakkan kita tu kan,kita letakkan sedikit gula..tapi jangan banyak sangat..nanti orang potong kentang,adik potong kaki..''selamba Syed memberitahu..Syaf sudah tergelak..kena di hatinya..

''sayur ni jangan basahkan dulu selagi kita tak nak masak lagi sebab takut ia lebam..apa lagi yang berdaun hijau..macam paku pakis ni..nanti termakanlah kita sayur yang macam paku berkarat warnanya ni..''

Abang Si Penjagaku [$U]Where stories live. Discover now