52

353 14 9
                                    

Oscars perspektiv

Jag sitter på scenkanten med benen hängandes ner för kanten. Vår spelning börjar om några timmar och egentligen borde jag vara med de andra killarna i turnébussen just nu, för att vila. Men jag behöver vara lite för mig själv. Jag bröt ett av de viktigaste löftena som jag någonsin har gett någon. Och helt ärligt tror jag inte att jag någonsin kommer kunna förlåta mig själv för vad jag har gjort. Jag känner mig så otroligt dum och korkad och jag vet inte vad.

Jag hör hur flera par fotsteg rör sig över den svarta scenen bakom mig. Plötsligt stannar de men jag sitter kvar på precis samma sätt som tidigare, med blicken ner mot golvet.

"Oscar?" hör jag hur Felix säger. "Vad?" muttrar jag tillbaka. Det är inte meningen att göra någon annan ledsen eller irriterad nu men jag mår verkligen hur dåligt som helst just nu. Och om jag inte tar mig ur detta eller om det ej löser sig är jag rädd att jag kommer förlora mer än bara Hanna. Fast egentligen har jag inget mer att förlora. Hanna var och är mitt allt.

"Kan du vända dig om snälla?" ber Felix och jag suckar tungt. Efter några sekunder gör jag som han säger och snurrar på mig. Jag sätter mig i skräddarställning på scenen och vänder min blick upp mot Felix. Nu lägger jag även märke till att både Ogge och Omar är här också. Vad är det som står på? 

"Jo asså..." börjar Felix men tar sedan en paus. Pausen känns som en hundra år lång paus. Jag vill bara veta vad de ska säga. Trots att jag är förkrossad har jag fortfarande kvar min enorma nyfikenhet. "Vi har pratat med Matilda" lägger Omar till. Jag tittar oförstående upp på dem. 

"Matilda?" frågar jag och lägger mina armar i kors. Vad är det nu de har gjort? Vem tusan är Matilda och varför har de pratat med henne? Nu är jag mycket förvirrad. Om det är någon psykolog eller liknande kommer jag bli förbannad. De hade ju iallafall kunnat snacka med mig först. 

"Hallå lugna ner dig" säger Ogge som förmodligen märkt att jag börjat stressa upp mig själv. Jag tar några djupa andetag och väntar ivrigt på att de ska fortsätta berätta.

"Matilda är Hannas bästa vän" säger Felix och killarna sätter sig ner på scengolvet framför mig. På bara några sekunder känns det som om hela världen stannar till. Matilda? Den Matilda? Jag tvingar mig själv att lugna ner mig och tar flera djupa andetag. Vad har de sagt till henne och varför hade de inte kunnat snacka med mig först? 

"Och vi har kommit på en sak som kan få dig att träffa Hanna igen, så kanske ni kan reda ut det hela?" säger Ogge och jag suckar. "Jag uppskattar det nu gör men jag tror att mina chanser är borta killar" säger jag. 

"Vi ser hur mycket Hanna betyder för dig och Matilda ser hur mycket du betyder för Hanna, vi måste lösa detta på något sätt" säger Omar. 

"Så tanken är att Matilda ska lura ner Hanna till Göteborg den dagen vi har vår spelning där, och så får vi träffas någonstans, utan att Hanna vet då, så kan ni prata. I mean om ni är på samma ställe så kan ni ju lika gärna prata med varandra" säger Felix och rycker på axlarna. Jag nickar långsamt när han har berättat deras plan. 

"Men tänk om hon verkligen inte vill träffa mig, kommer inte hennes relation med Matilda förstöras då?" frågar jag och tittar bort mot Felix. "Nej det tror jag inte, det kommer gå bra! Vi lovar dig det!" säger han och pressar fram ett försiktigt leende. 

Jag hoppas bara att de har rätt. "Tack killar" säger jag och tittar på var och en av dem. "No problem mate" säger Omar och ler mot mig. "Vi ska få dig upp på fötter igen, trust me" säger Felix och jag tittar skumt på honom. "Asså fine jag är förkrossad men jag står ju ändå upp?" säger jag och småskrattar lite. "Inte just nu iallafall" säger han och ler stolt. Jag himlar med ögonen och reser mig sedan upp på fötter. "Nöjd nu?"

"Mycket nöjd"


//
GUYS
gissa vem som har front row tickets till Felix och Benjamin??????!??!?!?!
that's right, me!!!
ska någon av er gå i Helsingborg??? Eller kanske i någon annan stad? let me know! 
puss och kram skumbanan

FÖRLÅT MIG | OEWhere stories live. Discover now