24

1K 43 5
                                    

Jag vaknar upp av att någon säger mitt namn. Mina ögon öppnas och jag ser Oscar stå framför mig. Hans hår står åt alla håll och kanter. Mina kinder får en rödare nyans när jag kommer ihåg vad som hände igår kväll innan vi somnade. "Jag har fixat frukost åt oss" säger han med en väldigt grov morgonröst och jag fnissar till. En gäsp flyger plötsligt ur min mun och jag sträcker på mig innan jag sedan reser mig upp från sängen. Jag följer efter Oscar ner till köket och sätter mig ner vid köksbordet. "Jag vet ju att du älskar pannkakor så det var inte så svårt att välja vad vår frukost skulle bli" säger han och småskrattar. Jag älskar ljudet av Oscar när han skrattar. Det gör mig så glad att se att han är glad. Jag blir alldeles varm inombords varenda gång jag hör honom skratta. "Jag älskar dig" säger jag när han sätter ner tallriken på bordet framför mig. "Jag älskar dig med" han kysser mig på mina läppar innan han sätter sig på platsen mittemot mig. 

Genom hela frukosten pratar vi om allt möjligt. Vi kom in på ämnet Max och jag berättade för honom om vad som hade hänt igår på toaletterna. "Han är bara en stor fet...ååhh..idiot" säger Oscar när jag har berättat klart. "Han borde bli relegerad från skolan, eller få stryk så han lär sig att man inte behandlar någon sådär" säger han och skakar på huvudet. "Men såg du någon av de andra killarna där igår?" frågar han och jag skakar på huvudet. "Någon sa att de tydligen inte fick komma tillbaka till skolan på några månader" säger jag och dricker upp det sista vattnet i glaset. "Bra, de ska aldrig få röra dig igen och det ska jag definitivt se till" säger han och dunkar näven i bordet. Jag hoppar till av den plötsliga rörelsen och börjar sedan småskratta. 

"Jag tror jag måste dra hem nu" säger jag och reser mig upp från stolen. "Jag skjutsar dig" säger Oscar och börjar duka undan sina saker. Jag ställer undan min tallrik och mitt glas på köksbänken innan jag går ut till hallen. När Oscar kommer ut till mig i hallen har jag redan satt på mig mina ytterkläder och jag sitter på trappan och väntar på honom. "Jag som trodde tjejer var väldigt långsamma när det gäller att ta på sig" säger han och jag lägger mina armar i kors. "Inte denna tjejen så de så" säger jag och sträcker på mig stolt. Han skrattar och drar på sig sina vita sneakers. 

Jag reser mig upp från trappan och tar mig fram till ytterdörren. Jag öppnar den och en kylig vind möter mitt ansikte direkt. "Det är svinkallt ute idag" säger jag och huttrar till. Vi går ut till Oscars bil och hoppar in. Så fort vi sitter i bilen sätter jag på värmen i bilen. 

"Fryser du eller?" frågar Oscar och jag nickar. "Så går det om man inte har på sig en vinterjacka i december" säger han och skrattar. "Jag hade bråttom till skolan igår och jag tog den jackan jag såg först, slutaaa" säger jag och småskrattar. Vi kör in på min gata och han stannar bilen vid trottoaren utanför mitt hus. "Tack så mycket för skjutsen, vi ses snart förhoppningsvis" vi kysser varandra innan jag går ut i kylan igen och tar mig upp till ytterdörren. 

När jag sätter i nyckeln i låset märker jag att dörren är olåst. Det är något som inte stämmer med detta. Mamma är ju på jobbet och Tilda är i skolan. Anledningen till att jag inte är i skolan är på grund av att vi har studiedag idag. Jag öppnar dörren och direkt hör jag ett stönande ljud komma från mammas sovrum på nedervåningen. Jag stänger dörren tyst och smyger mig försiktigt fram till mammas sovrumsdörr. Jag öppnar dörren försiktigt. Synen jag möts av får mitt hjärta att gå i tusen bitar. I sängen ligger mamma tillsammans med någon okänd man, iallafall okänd för mig. Hon vänder sig om förskräckt och får ögonkontakt med mig. "Hanna jag-" säger hon men jag vänder mig om och rusar ut från huset innan hon hinner säga klart meningen.  

Hur kan hon göra såhär mot mig? Vi har alltid berättat allt för varandra. Alltid. Om hon nu har dejtat någon ny varför har hon inte berättat det för mig? 

Jag fortsätter att springa hela vägen bort till Oscars hus. Jag stannar inte en enda gång så när jag stannar utanför hans dörr flåsar jag något enormt mycket. Jag knackar tre gånger på dörren och hör hur det rör sig inne i huset. Det klickar till i låset och dörren öppnas. När Oscar möter mitt söndergråtna ansikte i dörröppningen lägger han armarna om mig. "Hanna, älskling, vad har hänt?" frågar han och jag börjar snyfta i hans famn. "Mamma låg med en främmande man, vi brukar alltid berätta allt för varandra, men nu vet jag inte ens längre" snyftar jag fram. 

"Men åh Hanna" han kramar om mig hårdare. "Kom så går vi in och tittar på film och myser" säger han och jag nickar långsamt. Han vet precis hur han ska få mig att bli glad när jag är förkrossad. 

FÖRLÅT MIG | OEOnde histórias criam vida. Descubra agora