Bab 25

6.6K 181 1
                                    

"Stadthuys lah kita pergi dulu boss. Saya tengok kat google macam cantik je. Kalau nampak depan mata lagi cantik kot." Aku mencadang.

Hari ni aku terpaksa temankan boss sengal tak tau di untung ni. Aku nak cuti sendiri putar-putar Melaka ni dah jadi empat orang.

Kate dan Izhar pun ikut sekali sebab kata Izhar lagi ramai lagi seronok. Bagus lah tu,tak perlu lah berdua dengan boss ni.

"Bagus jugak tu. Aku pun dah lama tak pergi muzium. Kate dan Izhar macam mana? Nak ke sana ke jugak?" Soal Emir untuk mendapatkan kepastian.

"Mana-mana je boss. Yang penting happy." Jawab Izhar dengan lagak gembiranya.

"Saya pun ok je. Yang penting ada Hasya." Kate terus merangkul lengan ku. Aku hairan dengan perlakuan Kate. Tiba-tiba pulak rapat dengan aku. Apa-apa jelah.

"Ayokkk!!!"

***********

Destinasi pertama dah ditetapkan. Stadthuys menjadi pilihan pertama kami.

Banyak sejarah-sejarah baru yang aku dapat tau dengan lebih mendalam. Kali ni kami berempat berpecah ke haluan masing-masing tapi dalam muzium ni je pun.

"Kate,kau kat mana? Ada Izhar tak dengan kau?" Aku menelefon Kate apabila waktu zohor telah tiba. Nak pi masjid lepas tu ke destinasi seterusnya.

"Izhar ada kat sini dengan aku. Baru je terjumpa sebab cari kau dengan boss. Kau dengan boss kat area mana ni? Kami tunggu kau dengan boss dari tadi." Kate kedengaran cemas bercampur geram.

"Boss ingat korang dua dah jalan tinggal kan kami. Laaa...rupanya masih kat sana ye. Bak lah aku tanya boss ni kejap."

Aku terus menoleh ke arah boss yang masih ralit dengan pemanduannya. Menunggu jawapannya. Aku tekan speaker pada telefon ku supaya mereka dapat dengar apa yang boss cakap.

"Suruh je Kate dengan Izhar tu pergi jalan sebab kita dah nak sampai pi masjid ni nak solat. Nanti balik hotel kita jumpa."

"Kau dengar kan apa yang boss cakap tu. Takpelah Kate. Bukan rezeki kita nak jalan sama-sama sekarang ni. Next time ye. Bye."

"Oraitlah. Bye." Suara Kate kedengaran hampa.

Aku terus mematikan panggilan. Rasa bersalah lah jugak tapi tak lah jugak. Hahahahaha.

"Lepas ni kita pergi ke sungai Melaka,boss. Kita sewa bot kat sana tapi...mahallah sewa satu bot. So,kita bagi-bagi duit untuk bayar sewa bot ye boss."

Aku tersengih. Sebenarnya malu jugak nak cakap begitu. Nampak sangat aku ni macam miskin. Hehe.

"Biar aku yang bayar sewa bot tapi kita pergi malam."

"Kenapa malam pulak? Kan pagi ni boleh je." Soalku.

"Nanti kau tengok jelah." Emir tersenyum tapi bukan sinis. Memang terserlah keikhlasan nya pada senyuman kali ni.

"Oklah. Kalau begitu kita naik becalah,boss. Hebat jugak dapat tengok sekeliling. Boleh kita singgah makan sekali."

Aku terbayang-bayang makanan yang bakal terhidang. Mesti sedap.

Aku tersenyum sumbing sendiri sambil mukaku alihkan keluar memandang ke luar tingkap.

"Kau dah kenapa senyum-senyum ni?" Soal Emir pelik dengan perlakuan ku.

"Tiadalah boss." Aku ketawa kecil.

Emir yang memandang aku mulai merasa pelik tapi lucu. Macam kanak-kanak ribena.

"Dah lah tersengih-sengih tu. Dah nak sampai dah masjid tu. Baik kau zikir." Kali ni Emir tersenyum sinis. Sengaja menyentapkan aku.

"Ok." Aku mencebik. Sentap dengan kata-kata boss.

**********

Destinasi seterusnya ditentukan oleh pakcik beca tu untuk putar area Melaka tertentu. Lepas tu mau singgah makan lah.

Lebih kurang dua jam tu,kami singgah makan dan membeli souvenirs. Of course lah untuk Aisy,Siew Lin dan family aku.

Sepanjang perjalanan tu aku dapat lihat diri sebenarnya boss. Suka senyum dan ketawa.

Apa sebab dia selalu dingin erkk? Dan kaki perempuan? Mesti ada sebab.

Tibalah di destinasi terakhir.

"Wow...betul lah kata boss. Cantik sangat. Terima kasih banyak ye boss."

Mataku melilau sekeliling. Cantik sangat sekeliling sungai Melaka ni. Warna lampunya menerangi sungai Melaka. Ditambahkan lagi dengan lampu warna warni.

Nampak mature dan sesuai untuk pasangan suami isteri yang baru kahwin. Romantik sangat.

"Cantik tak? Aku tau sebab aku dah buat research kat google." Emir bersuara.

"Boss memang terbaik. Kalau saya dah kahwin nanti,saya nak bawa suami saya ke sini. Nak jugak feel-feel romantic kan." Aku ketawa. Angan-angan lebih betul.

"Baguslah tu. Oh ya,aku sebenarnya nak Tanya. Tunang kau tu dah meninggalkan." Muka Emir kelihatan serba salah.

"Ye. Macam mana boss tau?" Soalku hairan. Takkan dia upah orang untuk siasat latar belakang aku.

"Ada lah. Tap maaf ye tanya pasal benda ni." Emir tunduk.

"Takpe lah boss. Dah tiga tahun lebih kot. Tak perlu kenang orang yang dah pergi." Aku tersenyum paksa untuk menahan kesedihan terserlah di mukaku.

"Tak. Kau perlu kenang orang tu sebab untuk terus menuju ke depan." Emir serius.

"Kenapa pulak?"

"Sebab benda yang lalu membantu kau untuk maju ke depan lagi. Peristiwa lalu mematangkan."

"Terima kasih ye boss." Air mataku tiba-tiba menitis tanpa ku sedar.

"Eh,kau ok ke? Sorry ye. Sebab aku kaitkan pasal tunang kau." Emir gelabah apabila aku mulai menangis.

"Takpe lah boss. Lalu tu maknanya dah lalu tapi mampu mengubah seseorang. Terima kasi banyak boss." Aku mengelak air Mata yang masih bersisa.

Emir tersenyum memandang aku dengan mata nya yang kelihatan kuyu. Ditambahkan lagi dengan cahaya yang hanya malap menampakkan kekacakannya. Terpegun aku dibuatnya.

"Oii... Kau ni suka mengkhayallah." Dia memetik hatinya di depan mataku.

"Dahlah. Kita baliklah sekarang. Nak sedia-sedia untuk esok lagi." Aku mula gelabah apabila terkejut dari lamunan ku.

"Ahahahahhaha. Jangan lah gelabah sangat. Jomlah balik."

Bot itu kemudiannya dibawa ke tepi.

Tiba-tiba telefon ku dan Emir berdering serentak. Kami memandang antara satu sama lain dan terus mengeluarkan telefon masing-masing.

"Hello Kate."

"Oiii...kamu kat mana ni? Dah malam kot. Dari tadi aku telefon kau dengan boss tapi tiada yang jawab." Marah Kate.

"Aku dengan boss dah nak balik dah ni. Berapa minit lagi nak sampai dah. Kejap lagi ye."

"Cepat tau. Kunci bilik hotel ada dengan kau tu."

"Okok." Aku terus mematikan talian dan terus memandang boss.

Eh,dah habis telefon. Cepatnya.

"Jom balik sekarang." Emir terus melajukan langkahnya menuju ke parking keretanya.

Aku turut melajukan langkah ku sama seperti Emir. Pelik lah boss ni. Tadi layan aku macam kawan lepas tu lagak boss lagi balik. Whateverlah.

Hari ni memang hari yang hebat. Harap dapat pergi lagi nanti.

Maaflah kalau tak romantik sangat sebab takde idea nak buat time ni. Tapi harap dapat vote lah. Hehe.

Sweetheart CEOWhere stories live. Discover now