BAB 10: SAYANG DAN BAKLAVA

232 22 6
                                    

LOKASI: RESORT AMAN MARIAH, DI TEPI TASIK

WAKTU: MALAM

Tut! tut!

Satu mesej masuk ke dalam telefon bimbit Iman.

Sejak tiba di resort persendirian ini Iman tidak membuka mesej di telefon bimbitnya. Dia mahu merapatkan semula hubungan dengan Zuhal yang terputus sekian lama. Dia tidak mahu diganggu. Tetapi, ketika berseorangan di biliknya, Iman tidak dapat menahan dirinya daripada membuka mesej itu. Seperti yang diduga, ia datang daripada Kenny.

Kenny: Hi darling, where're you now? I miss you.

Iman fikir dia tak perlu beritahu di mana dia berada. 

Iman: I'm with my family.

Kenny: Are you still angry with me?

Iman: No.

Kenny:Then, why are you not replying my messages?

Iman: Busy.

Kenny: Please Iman, I really miss you (Mesej disertai emoji menangis).

Iman biarkan saja mesej terakhir itu. Dia mencari Mak Su Cempaka di dalam biliknya. Tetapi Mak Su Cempaka tidak ada. Iman perlu berbual hati ke hati dengan seorang perempuan. Hanya Mak Su Cempaka yang boleh mendengar rintihan hatinya. Walaupun beza usia mereka agak jauh, tetapi Mak Su Cempaka akan mendengar dan tidak meremehkan omelannya.

Cerita Pak Lang Asyraf tadi tentang Mommy dan Daddy kandungnya sangat menggores hatinya. 

Ke mana Mak Su Eka?

Iman turun ke ruang rehat. Mungkin dia boleh bermain piano untuk menghilangkan serabut di fikirannya. Melalui cermin kaca dinding itu, Iman nampak pekerja sedang sibuk membakar daging dan menyusun piring di atas meja panjang berhampiran dengan gazebo. Mak Su Cempaka tidak kelihatan. Teringat tadi Mak Su Cempaka nak buat baklava. Mungkin dia di dapur.

Kakinya dihayun ke dapur. Baru saja dia tiba di pintu dapur sudah kedengaran suara Mak Su Cempaka dan suara garau seorang lelaki. Mereka bersembang sambil ketawa.

Mak Su Eka dengan siapa? Takkan dengan Azem?

"Banyaknya gula! Macam boleh potong kaki dah, kalau macam ini." Suara Mak Su Cempaka.

"Hah? Kenapa potong kaki?" Sah. Suara Azem.

"Kena diabetes." Suara Mak Su Cempaka.

"Oh! Lepas makan baklava, makan bitter gourd." Suara Azem.

"Mana awak tahu peria katak boleh turunkan kadar gula?" Suara Mak Su Cempaka.

"Peria katak?"

"Bitter gourd."

"Strange Malay people. Poor frogs." 

"Oh yeah? How about you?"

Iman berdehem.

Cempaka dan Azem menoleh ke arahnya. Iman melangkah masuk ke kawasan dapur. Comel dia tengok Azem dan Mak Su Cempaka memakai apron yang sama desain.

Macam mana Azem yang tidak lekang daripada Walther PPS, yang tersembunyi di kocek seluar, tiba-tiba sedang membuat baklava dengan Mak Su Cempaka?

Azem jatuh cinta dengan Mak Su ke? 

"Mak su buat apa tu?" Saja Iman tanya, walaupun dia sudah tahu apa yang Cempaka buat.

"Mak su tengah belajar buat baklava," jawab Cempaka, polos.

Azem susun helaian kulit popia satu persatu di dalam dulang pembakar. "I'm honoured to have such a beautiful student," kata Azem.

JERUNG-JERUNGWhere stories live. Discover now