LOKASI: DUA BANDARAYA DALAM NEGARA
WAKTU: SIANG
Hari-hari berikutnya Zuhal amat sibuk menemubual staf untuk pentadbiran dan bantuan teknikal syarikatnya. Semua calon didatangkan dari syarikat SLY. Ini kerana SNAP tidak dapat mempercayai calon staf baharu dari luar, memandangkan The Black Dragon sudah menjalarkan akarnya, membentuk sel-sel, entah sudah sampai ke mana. Dibimbangi mereka mungkin menyamar sebagai pencari kerja.
Akan diambil juga dari SIU sebagai Sleeper Agent untuk agensi tersebut. Itu persetujuan yang telah dibuat antara SNAP dan SIU demi mendapat sokongan agensi itu untuk menubuhkan cawangan di negara ini. SIU mahu pastikan tiada tindakan SNAP yang menyalahi undang-undang pemilikan data dan maklumat negara.
Penubuhan SNAP di peringkat akhir sudah jadi konflik kepentingan. Zuhal menentang orang SIU ditempatkan di SNAP. Katanya itu akan menjejaskan kebebasan syarikatnya. Kalau SIU tak nak sokong, dia tidak akan tubuhkan cawangan. Dia akan bawa Iman ke sempadan Sarajevo dan tinggal di sana. Puan Sri Mariah menangis kerana tidak mahu berpisah lagi dengan Zuhal. Dan pasti tidak mahu berpisah dengan Iman.
Namun akhirnya Zuhal setuju dengan pengaturan pihak Kerajaan, apabila sebagai tukaran, dia, Danny dan Akbar mendapat kad kuasa SIU dan kad pengenalan khas yang berbeza dengan kad pengenalan orang awam. Tetapi dia letakkan syarat hanya mahu Jonathan atau Kaisar yang dia percaya.
Komander Imran sayang dua orang kepercayaannya itu. Tetapi kali ini dia pula terpaksa setuju. Jika SNAP ASIA tidak ditubuhkan di sini, mungkin ia akan dibawa ke Negara jiran. Amat bahaya jika organisasi itu diupah oleh pihak yang mahu 'mengintai' apa yang berlaku di negara ini. Komander Imran sukar mempercayai sesiapapun.
Menang-menang.
Juriah, PA yang paling dipercayai Tan Sri Adnan dilantik sebagai Pengarah Komunikasi Korporat SNAP. Buat pertama kali organisasi itu mengambil staf perempuan untuk mengendali bahagian komunikasi korporat. Itu dikira satu penghargaan dan kenaikan pangkat bagi Juriah, walaupun ditempatkan dalam syarikat cawangan sahaja.
Semua itu amat memenatkan ahli SNAP. Berbagai risiko terpaksa diambil kira juga untuk meletakkan lokasi fisikal organisasi itu.
Mereka pasti The Black Dragon dan The Empress akan mengetahui lokasi SNAP, walaupun ia menyamar sebagai syarikat solusi teknologi maklumat dan menganalisis data untuk urusan pembuatan keputusan dan strategi perniagaan, yang sering disebut dengan jenama big data analytics.
Justeru, sebelum ahli SNAP dijadikan buruan oleh penyangak, maka sang pemburu harus dihapuskan dahulu.
Kedudukan pejabat dalam premis kompleks pejabat perniagaan menyukarkan pemburu kepala. Mereka yang berhasrat untuk memasuki bahagian pejabat perlu melalui pihak sekuriti yang ketat yang digaji oleh pemilik bangunan.
Pejabat DUMMY SIU juga terletak di bangunan yang sama. Ia dilabel sebagai Jabatan Perlesenan Senjata Api Negara.
Memang tidak ada jabatan itu di situ.
"Congratulations guys!" kata Adrian Vasile melalui video conference yang dilindungi Virtual Private Network (VPN) ciptaan SNAP sendiri.
VPN atau Rangkaian Peribadi Maya melindungi privasi pengguna ketika online. Setakat ini SNAP tidak pernah berjaya ditembusi oleh mana-mana pihak. Kalau adapun pengkhianat mereka sudah 'selamat' dalam perut jerung-jerung di Lautan Atlantik.
VPN ciptaan SNAP tidak ada dalam pasaran. Mereka tidak akan menjualnya walaupun mendapat tawaran harga yang boleh membeli sebuah kapal selam.
YOU ARE READING
JERUNG-JERUNG
Mystery / ThrillerPEMENANG: BEST THRILLER (SILVER AWARD 2020)⚜️ MEJOR SUSPENSO (DE GODEN LIVRE AWARD 2020)⚜️ THE STAR BEST WRITING (ADBT 2020/ 2021)⚜️BEST CHARACTER THRILLER (THE AMINE AWARD 2020) ⚜️THE BEST THRILLER *2 (DREAMHIGH AWARD 2020)⚜️. BLURB: Ini bukan kis...