BAB 41: PERANG CINTA

170 18 0
                                    

LOKASI: RUMAH AGAM DI TEPI HUTAN BELUM

WAKTU: DARI SIANG SAMPAI MALAM

"Kau bukan nak ajak aku memancing kan?" soal Akbar sambil melihat hujung jorannya yang diam bagai tiada ikan di dalam sungai itu.

Soalan Akbar dijawab dengan soalan oleh Zuhal. "Kau tahu Pak Lang akan bawa Farooq Khan datang ke Malaysia?"

"Untuk apa?"

"Runding, perceraian."

Akbar berhenti melontar gewang. Joran diletak tepi. Geram dia. Wilson, pemandu Orang Asli yang mereka bawa sudah beberapa kali menaikkan sebarau. "

"Aku intip perbualan Pak Lang dengan Farooq," kata Zuhal

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Aku intip perbualan Pak Lang dengan Farooq," kata Zuhal.

"Wow, berani kau?"

"Pak Lang tahu perasaan aku pada Iman, tapi dia exclude aku dari perbincangan dia dengan Farooq."

"Mungkin dia takut kau campurtangan?"

"Apa salahnya aku campurtangan dengan orang yang bersekongkol membunuh papa dengan mama aku?"

"Jadi benarlah . . . ?"

"Ya . . . sangkaan korang Farooq itu lelaki yang membuat aku sakit kepala selama ini, memang betul."

Akbar berfikir keras. Dia faham perasaan rakannya. Wajah Zuhal menggambarkan bila-bila masa rumah rakit itu boleh pecah. Dia harus tenangkan rakannya. "Jadi apa nak kau buat?"

"Seret dia ke muka pengadilan."

"Mungkin dia buat untuk bantu perjuangan Mujahiddin?"

"Aku peduli apa? Tak pasal-pasal aku hilang papa dengan mama aku."

"Jadi apa yang kau dapat dalam pengintipan kau?"

"Aku ada tiga fail - audio dan email perbincangan Pak Lang dengan Farooq."

Zuhal keluarkan alat komunikasi dan beri satu kepada Akbar. Alat diselit di tepi telinga. Dia buka fail pertama dalam telefon bimbitnya.

Farooq: I want my daughter.

Asyraf: No. You can't have her. She's a Malaysian citizen.

Farooq: No deal.

Klik.

"Tak ada pun Pak Lang sebut nak serahkan Iman pada si Ketua Mafia tu," kata Akbar.

Zuhal buka fail kedua. Hari lain. "Kau dengar yang ini."

Asyraf: She's over 21 years old. She can decide who she wants to be with.

Farooq: You'll have to persuade her.

Asyraf: She's engaged to be married.

Farooq: I don't care.

Asyraf: It's up to her. I can't force her.

JERUNG-JERUNGWhere stories live. Discover now