BAB 15: KERANAMU CEMPAKA

220 18 2
                                    

LOKASI: TERATAK MARIAH, ELITE HEIGHTS

WAKTU: MALAM

"Apa game kau, Zuhal?" soal Azem.

Ketika itu mereka sudah berkumpul di bahagian basement TERATAK MARIAH. Di situ tempat mereka berempat bermesyuarat secara rahsia sebagai anggota SNAP. Zuhal, Ruslan dan Akbar duduk di sofa mengelilingi sebuah meja kopi.

Azem sahaja yang masih mundar-mandir di situ.

Zuhal sudah agak anak buahnya akan menuntut penjelasanya. "Game apa pula?" 

"Kau tahu game apa yang aku maksudkan," bidas Azem.

Akbar mahu Azem bertenang. "Duduklah Azem. Rimas aku tengok kau macam harimau lapar ni."

Azem akhirnya duduk di sofa. Dia bongkokkan badannya ke hadapan, sambil matanya tajam merenung Zuhal. Menunggu penjelasan.

Zuhal angkat bahu. Baginya tidak penting orang lain terlibat dengan agenda peribadinya. "Tak ada game apa-apa. Kan lebih baik aku bertunang dengan dia? Aku suka dia. Dia suka aku. Sekurang-kurangnya ada juga ikatan." 

Jawapan Zuhal yang sambi lewa itu membuat Azem semakin menekan. "Kau yakin?" 

"Azem. Aku tahu kau bimbangkan aku. Tapi aku bukan budak umur 19 tahun. Lagipun, ini kehendak Papa," tegas Zuhal. 

Ketiga-ketiga sahabat diam. Walaupun Zuhal lebih muda daripada Azem, dia tetap bos, kerana dia rakan kongsi dan anak angkat Adrian Vasile. 

Semua kerja di wilayah Asia Tenggara di bawah kuasa Zuhal untuk menentukannya. Arahan yang sudah diputuskan oleh organisasi tidak boleh dibantah lagi. Bantahan setelah keputusan muktamad dibuat akan mengelirukan ahli-ahli lain dalam organisasi. Semua ada kepakaran masing-masing. Setiap kepakaran hanya digunakan fokus kepada matlamat kerja mereka. Perubahan kepada arahan Adrian mungkin akan melibatkan perubahan kepada keperluan pakar.

Jadi, setiap ahli tidak boleh mengubah fokus. Sesiapa yang ubah, terpaksa tanggung sendiri, kerana dia mungkin tidak dapat backup yang diperlukan.

Azem masih tak puas hati. "Tapi kau tahu tak siapa Farooq?" 

Zuhal remehkan soalan Azem. "Kenapa aku harus sibuk pasal dia? Aku nak kahwin Iman, bukan Farooq." 

"Bakal mentua kau, Farooq ayah Iman." Azem bertegas. 

Dia lihat Zuhal sudah melencong jauh daripada matlamat asal mereka. Cukuplah bagi organisasi itu menghadapi bahaya kerana tindakan Danny yang memilih anak musuh untuk dijadikan isteri. Zuhal pula turut merintis jalan yang sama.

Penegasan Azem dijawab acuh tak tak acuh. "Kahwin guna wali hakim sahaja." 

Azem mengeluh. Zuhal macam tak faham isu. Atau pura-pura tak faham sebab dah angau. Azem pandang Ruslan dan Akbar. "Betul-betul kau tak nak tahu siapa Farooq?"

"Cukup. Aku tahu Farooq Ketua Mafia Asia Tengah. Biar Pak Lang saja cari. Aku malas nak fikir." Zuhal mula memicit-micit kepalanya yang dirasa sakit dengan tiba-tiba.

"Maksud kami, detail tentang Farooq," Akbar pula mencelah.

"Kau sedar tak perniagaan Farooq Khan tu bercanggah dengan prinsip SNAP?" soal Azem, "No drug trafficking. No gun smuggling."

"Jadi, kau nak aku korbankan Iman? Tinggalkan dia?" Suara Zuhal sudah meninggi, seiring dengan sakit dalam kepalanya.

"Kau tengok dulu video ni. Lepas tu kau buat keputusan sendiri," kata Azem, sambil memberi isyarat kepada Akbar untuk membuka data di komputer.

JERUNG-JERUNGWhere stories live. Discover now