Ahoj, vítám vás u nové recenze. Tentokrát se podívíme na knihu z povinné četby, Máj. Doufám, že vám tento rozbor pomůže při maturitě a hlavně, že vás to třeba donutí abyste si knihu přečetli.
Jméno autora: Karel Hynek Mácha
Dílo: Máj, Obrazy ze žívota mého, Márinka, Večer na Bezdězu
Literární druh: lyrickoepická báseň
Literární žánr: próza
Časoprostor:19. století, okolí hradu Bezděz, odehrává se v květnu ve třech částech dne (večer, noc a ráno)
Kompozice:
-4 zpěvy a 2 mezizpěvy (intermezo)
-rýmy jsou střídavé, obkročné a združené
Hlavní postavy:
Jarmila: maldá osamělá dívka, která miluje Viléma
Vilém: loupežník, má rád přírodu, v žárlivosti zavražní svůdce své milé Jarmily, až poté zjistí, že zabil svého vlastního otce, kterým byl kdysi zavržen
Hynek: básník, vstupuje do děje, soucítí s Vilémem
Literárníhistorický kontext: Narodil se roku 1810 v Praze na Malé Straně, studoval gymnasium, filozofii a práva. Hrál jako ochotník v českých hrách (Stavovské divado u Kajetánů).Rád cestoval po české republice (Krkonoše, Bezděz), nejdelší cestu podnikl do Itálie (Benátky). Rád navštěvoval zříceniny a rád kreslil. Po dokončení právnických studií odešel doLitoměřic. Zemřel mladý (1836 v Litoměřicích), nejspíš nacholeru těsně před svatbou.
Jeho díla vyšla až posmrtně. Byl to český básník, který vystupoval proti společnosti, otřásl církevními dogmyty a pobuřoval svými postavami.
Stručný obsah knihy: Vilém v žárlivosti zabije svůdce své milé Jarmily, až poté zjistí, že ten dotyčný byl jeho otec. Za vrzaždu je uvězněn a odsouzen k smrti. Jarmila se to dozví od Vilémova přítele a spáchá sebevraždu, utopením v jezeře. Vilém ve vězení přemýšlí osvém životě. Vzpomíná na Jarmilu, na dětství, na dobu, kdy ho otec vyhnal z domu jako malého kluka. Vraždu cítí jako spravedlivou mstu. Cítí se nevinen, viní společnost a hlavě svého otce, který ho vyhnal z domu a on se k vůli němu stal loupežníkem. Nejhorší, ale bylo, že mu svedl Jarmilu. Loučí se se svým životem a od smrti nic nečeká. Ve vězení vypráví svůj příběh želářníkovi, který s ním soucítí a lituje ho. Ráno je Vilém odveden na popraviště, doprovázen vojáky a modlícím se davem. Cestou na pahorek prochází májovou krajinou, vidí krásné jezero, hory a přírodu. Loučí se se světem. Je mu líto,že musí odejít. Na pohorku byl popraven a vpleten do kola pro výstrahu ostatním.
O sedm let později místem prochází poutník, se kterým se Mácha ztotožňuje. Vzpomíná na své mládí a lituje osudu těchto dvou maladých lidí.
Vlastní názor: Báseň byla těžkána pochopení, ale četla se dobře. I když jí nepochopíte, její verše se vám dostanou do hlavy a až si přečtete úryvek, tak poznáte o jakou knihu se jedná.
Literárnísměr:
Romantizmus- vznikl v první polovině 19. století
-vznikl mezi dvěmi rovolucemi (1789 Francie a 1848 v Evropě)
-kladl důraz na city a fantasii
-hlavní hrdina je výjmečný, neschopný přizpůsobit se (loupežník, kat, vrah)
-v dílech se objevuje nešťastná láska a obdiv k přírodě
Další autoři: Jane Austenová (Pýcha a předsudek), Alexandre Dumas st. (Tři Mušketýři), Alexandr Sergejevič Puškin (Evžen Oněgin), Karel Jaromír Erben (Kytice z pověstí národních)
ČTEŠ
RECENZE NA FILMY, SERIÁLY A KNIHY
AcakZde vás seznámím s filmy, seriály a knihami různých žánrů a sdělím vám své názory na ně. Upozornění:❗ Je možné, že se zde objeví spoilery, ale budu se snažit vám neprozradit důležité momenty knih, filmů ani seriálů. 31. 5. 2021 🏅5. místo filmy ...