Part 8

10.4K 721 77
                                    

كانت نورسين ممدده على السرير تنظر للسقف متذكره الماضى و موقف لن تنساه ابدا.
.
.
.
.
.
فى إحدى الإجازات الصيفيه حيث تتجمع العائله بأكملها فى منزل الصعيد لقضاء عطله عائليه سعيده.
كانت العائله بأكملها قررت قضاء اليوم فى الاراضى الزراعيه لتتمتع بالمنظر الرائع و الهواء النقى.
انشقت نورسين وحدها عن التجمع العائلى تسير وسط الحقول شارده بذهنها بعيدا فى مستقبلها و تلك السنه المصيريه التى ستحدد اى جامعه ستلتحق بها.
ظلت تسير بلا هواده و بغير تفكير حتى وقفت اخيرا لتنظر حولها و تجد ان الجميع اختفوا بالفعل.
بحثت نورسين حولها حتى وقع نظرها على مجموعه من الأطفال على مسافه بعيده نسبيا عنها لتتوجه لهم بخطى بطيئه و لكنها سرعان ما وقفت مصدومه تتابع ما يحدث أمامها بصدمه و خجل شديد.
حقا هؤلاء أطفال صدقا؟ كيف يقوموا بفعل تلك الأشياء الشنيعه مع تلك الفتاه الصغيره، بذكر الفتاه هل هكذا ضاع شرفها؟! مجرد التفكير فى ذلك جعل عينا نورسين تمتلئ بالدموع و جسدها اخذ فى الارتعاش.
التفتت نورسين تريد المغادره و جلب اى شخص سريعا حتى يوقف تلك المهزله التى تحدث لتصدم بشخص ما.
"مالك يا نورسين؟ فيه حد ضايقك و لا اتعرضلك؟"
صاح زين بغضب و وجهه أصبح مصبوغ باللون الأحمر لتومئ له نورسين بالنفى.
"العيال،العيال بيعملوا حاجات عيب، العيال"
تحدثت نورسين بلعثمه جعلت زين يقطب حاجبيه و ينظر حيث تشير نورسين ليرى ماذا يفعلوا هؤلاء الأطفال.
"انت يا ولا"
صاح زين بقوة ليهرع الأطفال سريعا مبتعدين عن ذلك المكان.
"خلاص اهدى،أهدى محصلش حاجه"
تحدث زين عندما لاحظ حاله نورسين السيئه من اصفرار وجهها و ارتعاشها الواضح.
"البنت، البنت كدا ضاعت؟"
تسائلت نورسين بنبره مرتعشه ليتنهد زين بقوة.
"متقلقيش ،كلهم لسه أطفال و مفيش حاجه تأذيهم، لو كانوا كبار شويه كانت هتبقى مشكله، لكن دول لسه صغيرين، البنت كويسه و الله متفكريش فى حاجه بقا"
تحدث زين محتضنا نورسين لتشعر بالأمان و السعاده فى آن واحد، و كانت تلك المره الاخيره لشعورها بالأمان بين أحضان من تحب.
.
.
.
.
.
دمعه ساخنه فرت من عين نورسين لتمسحها بقوة و غلظه متنهده بقوة.
" انسى يا نورسين، لو كان بيحبك زى ما بتحبيه مكنش بص حتى لواحده غيرك، انسى يا نورسين و فكرى فى نفسك، انتى عمرك ما كنتى استبن لحد و لا هتكوني مجرد شئ مركون لوقت العوزة و هيلاقيه فى اى وقت، فوقى لنفسك و انسى"
تمتمت نورسين لنفسها قبل أن تغلق عيناها مجبره نفسها على النوم لتفتح صديقتها عيناها ناظره إليها بحزن لتغلقهم مره اخرى.
.
.
.
.
.
تم قضاء اليومين فى سعاده و بهجه فى منزل ليلى و أحمد و فور ان انتهوا اليومين عادت نسرين إلى منزلها مره اخرى لتظل به وحيده كالعاده بسبب سفر والديها الدائم.
كانت نسرين تشعر بالملل و الوحده لتنهض مبدله ثيابها لتخرج من المنزل ذاهبه حيث المكان الذى تشعر به بالسكينه و الدفئ.
.
.
.
.
.
دلفت نسرين إلى الملجئ ليركض عليها الأطفال و يتعلقوا بها لتبتسم لهم بسعاده.
"انا جيت،انا جيت، و وزعت السعاده فى البيت"
صاحت نسرين بمرح ليقهقهوا الأطفال عليها لتشاركهم قهقهاتهم السعيده.
"فين كاميليا؟"
سألت نسرين عن تلك الطفله الصغيره ذات الثلاث أعوام.
"جوه مع عمو آدم"
صاح أحد الأطفال لتومئ له نسرين بإبتسامه ناهضه متوجهه للداخل حيث تلك الصغيره التى اخذت قلبها و عقلها.
" كاميليا"
نادت نسرين على الصغيره التى ابتسمت بسعاده راكضه اليها.
"وحشتينى اوى يا كوكى"
همست نسرين محتضنه تلك الصغيره ناهضه و هى تحملها بينما الصغيره متعلقه بها بحب.
"و انتى كمان اوى"
صاحت الصغيره بصوت طفولى محبب لتضمها نسرين إليها أقوى مقبله إحدى وجنتيها لتقهقه الصغيره بسعاده.
"انتى قاعده لوحدك ليه؟"
تسائلت نسرين لتنظر لها الصغيره بهدوء.
"دومى راح يكلم التليفون"
تحدثت الصغيره بلطف لتبتسم لها نسرين بخفه.
"راح يكلم التليفون، طيب يا ترى رد عليه"
تحدثت نسرين لتبرز الصغيره شفتيها بغضب طفولى لتقهقه نسرين مقبله اياها من وجنتها المكتنزه اللطيفه.
" خلاص يا كوكى متزعليش، انا جيبالك شوكولاتيه كبيره ليكى لوحدك "
تحدثت نسرين لتتحول معالم الصغيره سريعا إلى الحماس لتبتسم نسرين مخرجه لوح الشوكولاته من حقيبه يدها لتحتضنها الصغيره بحب.
"كاميليا"
صوت ذكورى نادى على الصغيره لتقطب نسرين حاجبيها تشعر انها سمعت ذلك الصوت من قبل.
" دومى،بص نيسو جابتلى ايه"
لوحت الصغيره التى كانت تقف أمام نسرين ليتقدم منها ذلك الرجل بإبتسامه.
"الله طيب هتدينى حته؟"
تسائل ذلك الرجل و هو ينحنى ليصل إلى مستوى الصغيره التى كانت تومئ بسعاده.
شهقه خرجت من فاه نسرين جعلت الاثنان ينظران لها ليقطب الشاب حاجبيه.
" مالك يا نيسو؟ "
تسائلت الصغيره بقلق و هى تقترب من نسرين التى ابتسمت لها بخفه.
"افتكرت ان نورسين كانت عايزة منى شغل مهم و نسيت اعمله، طيب انا همشى دلوقتى و اجى تانى بكرا، و هحيبلك معايا شوكولاته كمان، ماشى"
تحدثت نسرين بإبتسامه لتومئ لها الصغيره بحماس.
" بوسه بقا علشان امشى"
تحدثت نسرين لتمد الصغيره شفتيها مقبله نسرين لتذهب نسرين بعد ذلك.
" مين دى يا كاميليا؟ "
تسائل آدم يريد الاستماع إلى الصغيره متجاهلا انه يعلم هذه المرأه جيدا.
" دى نيسو ،دى اللى سمتنى كاميليا علشان هى بتحب الاسم ده، و قالتلى انها هتاخدنى من هنا اول ما مامتها توافق، و بتيجى كل يوم جمعه و بتجيب لعب كتير لينا كلنا، و بتجيبلى شوكولاته كتير"
تحدثت الصغيره بإبتسامه واسعه ليومئ لها آدم بخفه.
"بس انهارده مش الجمعه يا كوكى"
تحدث آدم لتزم الصغيره شفتيها.
" اه صح،ممكن اكون وحشتها، أصلها ساعات بتيجى فجأه كدا تقعد معانا و تتكلم معانا و بتعملنا اكل حلو اوى يا دومى"
تحدثت الصغيره ليومئ لها آدم مبتسما لها بينما الصغيره التهت بلوح الشوكولاته.
.
.
.
.
.
مرت الايام حتى اتى يوم الجمعه حيث تم تجميع العائله بأكملها فى منزل ليلى و أحمد بطلب من مراد شخصيا.
بعد تناول الغداء الذى عمل عليه جميع النساء كانت العائله بأكملها تجلس فى غرفه الجلوس يتحدثوا فى مواضيع مختلفه.
"احم ، يا جماعه لو سمحتم ممكن تركزوا معايا بس شويه"
تحدث مراد بصوت قوى جاذبا انتباه الجميع جاعلا اياهم ينظرون له بتركيز.
"بصوا هو انا مش عارف اقول ايه فى المواضيع دى، و محدش يعرف اصلا انا عايزكم فى ايه حتى أهلى، بصوا بقا من الاخر كدا انا عايز اتجوز نوران، و لو متجوزتهاش هخطفها و هندمكم كلكم و انتوا حرين بقا"
صاح مراد ليقهقه الجميع على ما قاله بينما نوران تورددت وجنتيها احراجا و خجلا.
" اقعد يا منيل و خلى ابوك يطلبها كويس "
صاحت نورسين ليومئ لها مراد سريعا جالسا بجانب والده.
" اتكلم يا حج"
تحدث مراد ليقهقه الجميع عليه ليبدأ والده فى طلب نوران رسميا و الاتفاق على كل شئ حسب العادات و التقاليد.
انطلقت الزغاريط و على صوتها فور ان تم الاتفاق على كل شئ ليبتسم مراد بإتساع بينما نوران ابتسمت بخجل، حب الطفوله سيكتمل الان و سيتوج برابط الزواج.
" و انا كمان عايز اتجوز"
صاح زين فجأه لينظر له الجميع.
"قولى هى مين و انا اخطبهالك انت كمان"
تحدث جاسر والد زين بإبتسامه لينظر زين إلى نورسين التى تنظر له ببرود.
"عايز اتجوز نورسين"
.
.
.
.
.
فى ذلك المكان المنقطع عنه الناس تقريبا و الليل الذى اسدل ستاره بالفعل تجلس نسرين أمام البحر المتلاطمه امواجه تشتكيه همومها.
" what a beautiful life ،أم و أب دايما مشغولين و مسافرين و سايبين بنتهم الوحيده لوحدها دايما، حتى نورسين هيجى عليها يوم و ترتبط بزين حتى لو بتمثل انها مش بتحبه بس هى ممثله فاشله و بتحبه و هتسيبنى وحيده بردو، طيب اروح لمين و لا اقعد مع مين؟ حتى كاميليا قولت هتبناها و تقعد معايا قالوا مينفعش لانى مش متجوزة، معنديش حد اشتكيله و لا احكيله غيرك انت، رغم انك مش بشر و مش هتقدر ترد عليا بس بستريح و انا بفضفضلك، انت هو رفيق دربى بحرى العزيز"
حدثت نسرين البحر أمامها متنهده بقوة.
" الجميل قاعد لوحده ليه؟ مش عايز ونيس ليه؟ "
أتى صوت شاب من خلف نسرين لتتنهد بقوة.
" عربيتنا معانا لو عايزة فسحه، و شقتنا موجوده لو عايزة هدوء"
شاب آخر تحدث لتغلق نسرين عينيها بقوة عاضه على شفتها السفلى.
" تعالى يا قمر و احنا هنظبطك"
صاح شاب ثالث و هو يضع يده على كتف نسرين.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
"يتبع💙"
مرحبااااا😂
ازيكم يا جماعه كلكم💚 اتمنى كلكم تكونوا بخير و سلامه💛
فيرس كورونا مبيهزرش يا جماعه يا ريت الكل يهتم بنفسه و يطهر نفسه و بيته علطول، حاولوا على اد ما تقدروا الشمس تكون فى بيتكم، أيديكم اغسلوها بالصابونه العاديه اول ما تدخلوا البيت.
و لو اى حد عنده روايه حلوة يقول عليها او يبعت اللينك فضلا على الرسائل💕

عائله للرجال فقطحيث تعيش القصص. اكتشف الآن