Bab 34 - Jiwa Yang Ditinggalkan

2.6K 233 70
                                    

HATI Aku dua kali ganda debar apabila berdepan dengan Daniel. Tapi yang pastinya bukan debaran yang sama ketika bersama dengan Encik Rish. Sebaliknya sebab Daniel tiba tiba saja jadi lain macam bila aku cakap nak ke tapak projek untuk beberapa hari.

"Beberapa hari tu, berapa hari?" Tanya Daniel. Dia terus merenung wajah Aku.

"Mungkin sehari dua. Atau seminggu" Aku menghirup air minuman. Cuba berlagak tenang sedangkan hati Aku dah berdebar lain macam. Sebab cara dia pandang Aku tu macam lain sangat. Seingat Aku, wajah Daniel tidak pernah setegang ini.

Kebetulan Aku balik nak berkemas, Daniel baru sampai di Rumah Aku. Dia hantar beberapa barang untuk dijadikan gubahan. Jadi, nak tak nak Aku terpaksa beritahu dia. Kalau ikutkan hati Aku, bila dah sampai sana baru aku akan bagitau.

"Daniel, minumlah air tu" pelawa Mak Leha pada Daniel. Daniel menghela nafas perlahan kemudian mengambil cawan kecil yang dihulur oleh Mak.

"Jangan lama sangat, akak. Bulan depan akak dah nak kahwin dengan Abang Daniel tau. Banyak lagi persiapan yang perlu buat. Nak harapkan Nayla dengan Mak je, memang lambat lagi lah siap jawabnya" Nayla menyampuk sambil mengunyah karipap yang dihidang oleh Mak.

"Nay ni, tak membantu akak langsung lah!" Aku menjeling Nayla. "Tak payah nak ingatkan akak. Akak tahu lah yang bulan depan akak dah nak kahwin!" Aku menarik wajah masam. Boleh jadi stress apabila memikirkan soal perkahwinan ni. Ini baru nak kahwin. Aku dah mula rasa bahangnya. Kalau dah kahwin nanti? Agaknya nak keluar pergi mana mana sekalipun nak kena mintak izin. Kalau dapat Suami yang memahami Aku takpelah jugak. Ini dapat Suami yang jenis suka mengongkong, macam mana? Lama lama boleh jadi gila agaknya aku ni.

"Tak boleh ke lepas habis Majlis nanti baru awak ke sana? Saya bukan apa. Awak tengoklah, awak pun baru je lepas sembuh kan. Saya taknak lah apa apa perkara buruk jadi pada awak lagi" Wajah Daniel masih tegang seperti tadi.

"Kan saya dah cakap. Saya pergi sekejap je. Saya nak tengok keadaan tapak projek tu macam mana. Manatahu kalau dah ada dekat sana nanti, saya dah boleh ingat macam macam"

"Mak bukan apa Rania. Awak tahu kan yang awak tu darah manis. Orang tengah darah manis ni tak elok tau keluar pergi jalan jauh jauh"

"Mak, kan Nia dah cakap. Nia pergi sekejap je"

"Akak drive ke?" Tanya Nayla.

"Tak!" Aku mengunyah karipap. Berdehem perlahan.

"Flight?"

"Tak jugak" Aku menggeleng perlahan sambil mulutku masih mengunyah karipap.

"Bas?" Tanya Nayla lagi. Sudah bulat matanya memandang ke arah wajah Aku.

"Bukan jugak"

"Habistu, awak pergi dengan siapa?" Daniel menyampuk.

"Tadi. Klien saya ajak tumpang kereta dia. Jadi alang alang apa salahnya saya tumpang dia" jawab Aku perlahan.

"Lelaki ke perempuan?" Tanya Daniel. Suaranya kedengaran serius.

"Nama dia Encik Rish. Jadi dia lelaki lah" jawab Aku acuh tak acuh. Tak tahu kenapa, tiba tiba rasa bersalah pula pada Daniel. Tapi bukan aku ada buat salah pun kan? Tak salah aku tumpang Encik Rish kan?

"Lelaki buta tu ke?" Soal Daniel lagi dengan nada menjengkelkan.

Aku mengangkat wajah lalu memandang ke arah wajah Daniel. Kenapa nada dia lain macam saja. Dia.. kenal Encik Rish? "Ya. Macam mana awak boleh kenal dia?"

Mamat Dingin, I Love You! [✔️]Where stories live. Discover now