Bab 9 - Dating

4K 294 6
                                    

WAKTU rehat hari ini, aku hanya makan sandwic yang dibawa dari rumah saja. Selesai menghabiskan makanan, aku bergegas ke perpustakaan. Aku perlu belajar lebih daripada rakan sekelas yang lain. Jikalau tidak, aku akan ketinggalan.

Ketika melangkah masuk ke dalam perpustakaan, semua meja kelihatannya sudahpun dipenuhi oleh para pelajar lain. Sedang aku tertinjau tinjau mencari tempat duduk yang kosong, aku terpandang Iskandar yang melambai lambai ke arah Aku. Kerusi di hadapannya kosong. Nak tak nak, aku menghampiri mejanya. Rajin pula dia melepak dalam perpustakaan ni? Selalunya asyik melepak di lorong mengusik pelajar perempuan yang lalu lalang saja.

"Cepatnya kau siap makan?" Tegur aku. Di tangan Iskandar terdapat sebuah buku berbahasa English.

"Aku kenyang lagi. Makan berat pagi tadi" ujar Iskandar bersahaja.

Aku terus duduk kemudian membuka buku sastera. Sesekali aku menjeling. Mencuri pandang Iskandar yang leka membelek buku yang ada dihadapannya itu. "Is, aku nak tanya sikit boleh?"

"Silakan. Banyak pon takpe" balas Iskandar kemudian menghadiahkan senyuman kepada aku.

Haish, tiba tiba sweetlah pulak dia ni! "Habis sekolah nanti kau ada nak pergi mana mana tak?"

"Nak pergi mananya. Balik rumah je lah"

"Aku nak ajak kau keluar. Kita pergi Shah Alam nak?" Hanya Iskandar saja dapat membantu aku ke sana. Aku tak pandai nak naik kenderaan awam untuk ke sana. Jika aku ada lesen, memang aku takkan menyusahkan dia.

"Nak buat apa?" Wajah Iskandar berkerut berkerut.

"Aku ada hal sikit. Nak mintak kau bawa aku ke sana"

"Penting sangat ke?" Soal Iskandar lagi.

"Kau nak tolong aku ke tak ni?" Kedua belah kening terangkat. Banyak pulak soal dia ni lah!

Iskandar mengeluh perlahan. "Okay"

"Tak menyusahkan kau kan?" Aku mengetap bibir.

Iskandar menggeleng. "Tak. Lagipun bukan senang nak tunggu kau ajak aku keluar" balas Iskandar acuh tak acuh.

Aku menarik nafas lega. Mujur mudah saja. Nanti sebagai upah, bolehlah aku belanja dia makan dimana mana. "Tapi, kau ada dua topi keledar kan?" Tiba tiba aku teringat Iskandar hanya ada satu topi keledar.

"Pasal tu kau jangan risau. Tahulah kat mana aku nak cari nanti" balas Iskandar lagi sambil terus membuat lakaran pada buku lukisannya.

"Thank You weh. Nanti aku belanja KFC eh" Aku terus menarik nafas lega. Hati aku berbunga bunga sekarang ni. Tak sabar sabar nak menanti petang. Yay!

❤️

LOCENG sekolah berbunyi menandakan waktu belajar sudahpun tamat. Aku bergegas mengemas buku buku. Iskandar sempat berbisik kepada aku. Katanya dia tunggu aku di luar pagar sekolah. Laila menjeling ingin tahu apa yang dibisikkan oleh Iskandar. Namun aku hanya sekadar tersenyum saja. Biarlah Laila tidak tahu apa rancangan kami berdua. Kalau dia tahu, nanti macam macam cerita pula yang keluar.

Ketika aku tergesa gesa ingin keluar dari kawasan sekolah, tiba tiba terdengar nama aku dipanggil. Aku segera menoleh, terlihat Shahira berlari anak mengejar aku.

"Susah sungguh nak jumpa kau sekarang ni" ujar Shahira sebaik saja tiba di hadapan aku.

Shahira adalah rakan sekelas aku ketika di kelas sains. Kami berkawan dari sekolah rendah lagi. Tapi kami tidaklah rapat seperti aku rapat dengan Laura dan Ain. Berkawan pon biasa biasa saja. Tetapi pada tahun yang lepas, dia cuba nak berkawan rapat dengan aku dan aku menerimanya tanpa syak wasangka. Yelah, sudah satu kelas, apa salahnya kalau berkawan baik. Sebelum ini kami kelas berlainan. Namun, tanpa aku sedar rupanya kebaikannya ketika itu adalah untuk memalukan aku semata.

Mamat Dingin, I Love You! [✔️]Where stories live. Discover now