SAMPAI saja di Rumah, terlihat Khemah untuk kenduri esok harinya sudahpun membanjiri di hadapan Rumah. Hati aku sudahpun berdegup dengan kencang. Iskandar kelihatannya hanya beriak tenang saja. Teksi betul betul berhenti di hadapan Rumah. Sebaik saja aku turun dari teksi, Mak terus mendapatkan Aku.
"Rania, Rania bergurau kan?"
Aku terus menghulurkan tangan untuk bersalam dengan Mak. Pintu teksi disebelah sana terbuka. Iskandar keluar kemudian memberi salam kepada Mak. Wajah Mak jelas kelihatan seperti keliru. "Kita masuk dalam. Nanti Nia akan ceritakan semuanya" ajak Aku.
Ketika berada di dalam Rumah, semua orang sedang menanti termasuklah Daniel. Wajah Daniel berubah tegang sebaik saja melihat Iskandar melangkah masuk. Aku membantu Iskandar untuk menghampiri Ruang Tamu.
"Dia buat apa dekat sini?" Tanya Daniel.
"Nanti saya cerita"
Rahang Daniel kelihatan bergerak gerak. Abang Azrul sudahpun merenung dengan wajah keliru. Nayla memandang dengan wajah bersemangat. Hanya dia seorang saja yang tahu ceritanya.
"Daniel. Saya mintak maaf. Saya tak dapat nak meneruskan pernikahan kita"
"What?!" Wajah Daniel berubah cemas. "Awak jangan bergurau Rania. Esok kan kita akan nikah. Awak jangan main main please. Semua persiapan dah siap. Kad jemputan pun dah hantar"
"Saya serius"
"Ya Allah. Kenapa Rania?" Air Mata Mak terus berlinangan.
"Ini peluang kedua Rania untuk baiki segala kesilapan yang Rania pernah buat. Ini peluang kedua yang diberikan kepada Rania untuk hidup bersama dengan pilihan hati Rania. Dan.. orang itu adalah.. Iskandar" Aku menoleh ke arah Iskandar di sebelah.
"Iskandar mana pulak ni, Rania? Iskandar kan dah lama pergi?" Sampuk Mak dengan wajah tegangnya.
"Mak.. Encik Rish adalah Iskandar.." jelas Aku bernada teruja.
Lantas aku menceritakan segala kisah kami 16 Tahun yang lalu dan kisah kami beberapa bulan yang lalu sebagaimana yang diceritakan oleh Iskandar. Sebaik saja aku selesai bercerita, masing masing kelihatan seperti terpinga pinga. Nayla terus mendapatkan Aku. Memeluk Aku kemudian menangis teresak esak.
"Nayla setuju dengan keputusan Akak. Kalau ada sesiapa yang bantah, Nayla akan terus bersama dengan Akak" ujar Nayla sambil teresak esak.
Aku memandang Mak, memohon keizinan. Kak Naura hanya tersenyum kemudian menganggukkan kepalanya. Begitu juga dengan Abang Azrul. Daniel bingkas bangun kemudian terus meluru keluar dari Rumah. Namun ketika sampai di muka pintu, langkahnya terhenti.
"Saya akan ingat sampai bila bila dengan apa yang awak dah buat pada saya, Rania. Saya takkan maafkan awak sampai bila bila. Awak dah malukan saya, awak tahu tak! Mana saya nak letak muka saya yang hensem ni? Apa saya nak jelaskan pada keluarga saya? Pada kawan kawan saya? Saya nak awak fikir balik dengan keputusan yang awak dah buat ni. Saya beri masa untuk awak fikir sampai besok pagi. Kalau awak berkeras jugak dengan keputusan awak, kita jumpa dekat Mahkamah!" Kemudian Daniel meluru keluar.
"Daniel!" Panggil Mak lalu mengejar langkah Daniel yang sudah laju ke hadapan.
Aku terus bangun kemudian mendapatkan Mak di muka pintu.
"Puas hati Rania?! Apa yang Mak nak cakap pada tetamu esok? Malu Mak, Rania. Mak Malu dengan kamu!" Marah Mak dengan air mata yang berlinangan.
YOU ARE READING
Mamat Dingin, I Love You! [✔️]
Teen Fiction[COMPLETED] Tengku Farish Iskandar. Pernah dikecewakan oleh bekas kekasih hatinya yang bernama NAURA INSYEERAH suatu ketika dahulu. Sejak kejadian itu, lelaki melayu berkacuk pakistan itu mula mengubah persepsinya terhadap wanita. Dia memandang mana...