Bab 40 - Terus Mencintai

2.4K 214 5
                                    

KEESOKAN paginya Aku ke Galeri menaiki teksi. Dari semalam lagi Encik Rish beria ia nak hantar. Tapi aku bersungguh sungguh menolak. Pertama, sebab aku perlukan ruang untuk berjauhan daripada dia. Semakin lama semakin aku keliru dengan perasaan sendiri. Kedua, sebab aku tak sanggup nak tengok Dina menggedik!

Tiba dia Galeri aku mengambil peluang untuk memerhati setiap sudut yang sudah siap sepenuhnya. Beberapa lukisan sudah digantung. Seminggu dari sekarang Galeri ini akan dibuka. Dan tiga minggu dari sekarang aku akan menjadi isteri kepada Daniel. Sedang aku mengamati lukisan yang tergantung, tak sedar aku sudah berada di ruang pameran. Di sebelah kanan ternampak sebuah pintu yang masih belum dicat. Semalam tak ada lah pulak Encik Rish bawa aku ke bilik ini. Tanpa buang masa aku terus membuka pintu bilik tersebut. Aku terpegun. Ingatkan bilik pameran, rupanya bilik tidur.

Terdapat sebuah katil bujang di hujung bilik. Takkan di Galeri ini ada bilik tidur persendirian? Tapi, bilik siapa? Terdapat banyak lukisan yang dibungkus dan ditutupi kain putih tersusun di lantai. Dinding dinding dipenuhi dengan bermacam jenis lukisan. Kesemuanya lukisan pemandangan dan corak yang aku sendiri tak faham apakah maksudnya. Berus lukisan dan botol botol berwarna disusun kemas diatas meja. Sedang aku membelek nama nama botol lukisan yang ditulis dengan tulisan Braille, tiba tiba terdengar pintu dibuka. Aku terus menoleh. Terbeliak mata aku apabila melihat Encik Rish keluar dari bilik air. Aduhai, ingatkan tak ada orang! Kalau aku curi curi keluar, macam mana? Agak agak dia perasan tak?

Aku terus berdiri kaku di penjuru bilik sambil memegang botol warna. Terus memandang dia tanpa kelip. Berharap ada peluang untuk meloloskan diri.

"Belum lagi, mak" Encik Rish bersuara sambil jari terlunjuknya menekan alat telefon yang melelat di telinga. Dibahunya tersangkut sehelai kain tuala kecil. Rambutnya juga separuh basah dan messy. Aku terdiam dan tidak bergerak. Mata dilarikan daripada memandang dia yang hanya memakai baju singlet.

"Ya semua sihat" ujar Encik Rish lagi. Kemudian dia menganggukkan kepalanya sambil melangkah perlahan menuju ke arah dinding di kiri pintu bilik air. Tangannya meraba raha. Ingin mencapai baju yang tersangkut pada dinding.

"Nantilah. Emm.. ya, nanti. Bukan sekarang. Tak bolehlah macamtu" Encik Rish terdiam seketika sambil menyarung baju. Jika dilihat dengan mata kasar, memang Encik Rish kelihatan seperti lelaki normal. Bergerak seperti dapat melihat.

"Tahu. Tapi kita tak boleh paksa. Bukan masanya lagi" Encik Rish berjalan ke arah meja kerjanya tanpa menggunakan tongkat. "Mak.. dengar sini. Apa yang kita nak dalam hidup ni tak semestinya akan jadi hak milik kita. Mak kena ingat tu. Rish dah lama redha dengan ketentuan takdir ni, Mak" Encik Rish melabuhkan punggungnya di kerusi. Tangannya meraba raba kertas di atas meja tulisnya. Jari jemari Encik Rish terus bergerak. Seperti sedang membaca sesuatu.

"Okay nantilah. Apa apa hal, Rish call balik okay. Assalammualaikum" Encik Rish terus menamatkan panggilan telefon. Kemudian tangannya mencapai telefon bimbit di atas meja. Baru saja aku hendak membuka mulut dia kembali bersuara.

"Call Datin" Encik Rish bercakap pada telefon bimbitnya. Kemudian dia menekan alat di telinga.

"Yes Boss" Dia tersenyum. "Semua okay. Bila Datin balik sini?"

Diam.

"Oh. Emm.. InsyaAllah. Dalam minggu depan semuanya akan siap"

Diam lagi.

"Oh ada"

Diam dan terus diam.

"Emm.. macam tulah. Masih tak ingat sesiapa"

Mamat Dingin, I Love You! [✔️]Where stories live. Discover now