Bab 3

6.7K 397 43
                                    

"HAI AWAK!" Tiba tiba terdengar satu suara menyapa aku dari belakang. Aku segera menoleh. Lelaki dihadapan aku ini sedang tersenyum manis. Wah! Hensemnya! Mata hazelnye membuatkan jantung aku berdegup kencang. Tapi..

Siapa dia?

"Awak, 4 hari saya tak jumpa awak. Saya rindu sangat sangat. Saya dengar awak demam teruk. Dah okay ke?" Dia berbisik sambil memandang aku atas bawah. Grr seram!

"Saya okay je. Masih hidup dan tak mampus lagi" balas aku. Amboi! Tiba tiba rindu rindu ni apesal! Siapa dia ni? Aku terus mengatur langkah. Kami berjalan beriringan menuju ke arah bangunan sekolah. Aku cuba mengingati wajah itu. Namun semakin aku cuba untuk mengingati, semakin itulah kepala aku akan berasa pening dan sakit.

"Shafiq?" Aku bersuara perlahan. Teringatkan perbualan Laura dan Ain semalam. Entah kenapa wajah Shafiq Aidan waktu zaman persekolahan tidak muncul langsung dalam kotak fikiran aku. Pelik

"Ye"

"Awak.. awak dah makan?" Tanya aku. Suara aku kedengaran bergetar getar. Tiba tiba bayang bayang wajah Shafiq ketika dia berusia 24 tahun terbayang dia ruang mata aku. Wajahnya penuh dengan jerawat sini sana. Rambutnya juga serabai. Sumpah tacod!

"Belum. Jom pergi makan" ajak Shafiq. Bibirnya masih menguntumkan senyuman manis. Kalau aku tidak lihat rupa dia dizaman depan bagaimana, pastinya aku akan jatuh cinta dengan dia pada zaman sekarang ini. Cepat cepat aku menggeleng.

"Saya dah makan" balas aku. Cuba mengukirkan senyuman tetapi ia terasa hambar sekali.

"Saya tahu. Tapi bukan ke awak selalu bawa bekal untuk saya? Harini tak ada ke?" Tanya Shafiq lagi.

"Saya.. saya bawa bekal untuk awak?" Bulat mata aku memandang wajah Shafiq. Laju Shafiq menganggukkan kepalanya. Ya Ampun Rania! Apa yang kau dah buat pada masa lepas kau? Bawa makanan untuk lelaki? Ya Allah gelinya! Kononnya nak bagi nampak macam pasangan romantik lah tu? Romantik tengkorak lah kau!

Cepat cepat aku menggeleng. Nak buat apa aku bawa bekal untuk lelaki macam dia? Dia bukan suami aku pon!

"Saya takkan bawa bekal untuk awak lagi mulai daripada hari ini" aku terus mengatur langkah menuju ke kelas aku membiarkan Shafiq terpinga pinga memandang aku. Biarkan! Takde masa aku nak bercinta dengan lelaki macam dia! Takde masa depan langsung! Bekal pon aku yang kena bawakkan? Pigidah! Lelaki apa macamtu!

Zaman ini adalah zaman yang aku dikembalikan semula ke zaman ini untuk mengubah kesilapan. Jadinya, aku harus manfaatkan peluang yang ada. Walaupun aku pernah berada di zaman depan, tetapi apa salahnya aku membuat sejarah yang baru? Betul tak?

Sebaik saja aku melangkah masuk ke dalam kelas, tiada seorang pun didalam kelas itu.

"Nia?" Terdengar satu suara menyapa dari belakang.

Aku terus menoleh. "Yaana?" Bulat mata aku memandang perempuan comel dihadapan aku sekarang ini.

Ya aku ingat. Dia adalah Yaana. Pelajar paling cerdik dalam kelas aku. Kalau cikgu sebut satu persatu keputusan peperiksaan setiap murid, memang tak payah disangkal lagi. Yaana akan menjuarai carta! Tetapi dizaman depan, dia tidak berjaya ke mana mana. Hanya menjadi sebagai suri rumah yang berjaya dan mempunya 6 orang anak. Tetapi kemudiannya, dia berjaya menjadi usahawan!

Yaana memandang aku hairan. "Kau kenapa ni? Ada yang tak kena ke?"

"Yaana, aku nak tanya kau satu soalan. Kalau kau boleh jawab maksudnya, kau lah pelajar paling bijak antara yang terbijak"

"Dipersilakan" jawab Yaana tersipu malu.

"Cuba kau teka. Mana satu meja aku?"

"Takde soalan lain ke? Soalan kau ni, budak tadika pon boleh jawab tau! Senang sangat" balas Yaana.

Mamat Dingin, I Love You! [✔️]Where stories live. Discover now