Putera Mahkota Louis dapat dilihat sedang duduk disofa sambil matanya difokuskan terhadap sebuah buku. Senyuman yang menyenangkan menghiasi wajahnya. Jarinya lembut menyelak helaian kertas buku tersebut. Ianya sebuah jurnal. Dia tertawa kecil seolah-olah ada sesuatu yang kelakar disitu. Tak lama itu, dia perlahan-lahan meletakkan buku itu diatas meja dan berdiri. Tangannya kemudian menyentuh sebuah kerusi dengan lembut bagaikan ianya sesuatu benda yang berharga. Tanpa ragu-ragu dia segera membaling kerusi tersebut ke dinding dengan kuat. Cermin yang terkena tempiasnya pecah berderai.
"Tuanku?" Theo segera memasuki bilik puteranya apabila terdengar bunyi bising yang secara tiba-tiba.
"Theo, tak ada apa-apa." Louis membalas dengan senyuman. "Keluarlah."
Butler yang masih lagi tidak perasan terdapat cermin yang pecah itu hanya menuruti sahaja walaupun ada sedikit perasaan ragu-ragu.
Senyuman putera itu hilang tapi dirinya masih lagi terlihat tenang. Untuk seketika sekilas perasaan tidak suka berlalu di jiwanya sebelum berkata, "Adakah novel itu bertemakan komedi? Tajuknya saja pun sudah kelakar inikan lagi isinya. The Princess Mission To Live... Menyedihkan." Lalu dia kembali duduk disofa dan mengambil jurnal tersebut. Pembacaannya disambung lagi seperti tiada apa-apa yang berlaku sebentar tadi.
***
"Hmmm~" Anastasia menyilangkan tangan sambil berdiri diperkarangan istana topaz.
Asher hanya memutarkan matanya sahaja melihat kembarnya itu sedang berfikir. Baru-baru ini, para satria telah pun meningkatkan jumlah pencarian mereka berdua. Jadi, sukar bagi mereka untuk mengelakkan diri dari pandangan satria tersebut. Sekurang-kurangnya sekarang mereka berdua perlulah faham apa yang terjadi, itu apa yang difikirkan oleh Anastasia.
'Kau tak rasa melebih-lebih ke untuk pakar sihir juga disuruh turut serta?' Soal Anastasia.
'Ya, mungkin. Kalau bukan sebab Sir Ghislain tolong kita, kita tak akan dapat sembunyi selama ini, tak dilupakan juga abang.' balas Asher.
'Oh, ya. Cakap tentang abang, apa kata kita lawat dia, nak tak? Sir Ghislain ada beritahu kan yang abang nampak baik-baik sahaja.'
Asher cuma mengangguk sebagai balasan. Mereka berdua pun mula berjalan bersama-sama dengan magik halimunan sebagai langkah keselamatan. Seorang lelaki berambut merah yang beruniform pengawal diraja lalu dihadapan mereka.
'Ah, Felix... Lama kita tak jumpa.' Anastasia menyapa dalam fikirannya walaupun dia tahu lelaki itu tidak akan dengar. 'Kita ikut dia, nak? Felix perlahan orangnya jadi dia tak akan perasan kehadiran kita disini.'
'Apa-apa sahajalah.' -Asher.
"Siapa disitu?" Soalnya dingin. Tangannya kemudian diangkat, sebuah bulatan magik kemerahan muncul dan,
Swishhh...
Sinaran cahaya kemerahan muncul secara tiba-tiba melintasi leher mereka berdua. Beberapa helai rambut Anastasia terpotong dan jatuh ke lantai. Sedar-sedar sahaja Felix telah pun memegang sebilah pedang.
"Istana diraja bukanlah tempat kamu..." Felix berkata serius tapi terhenti tatkala dia berpaling ke belakang. "Tuan puteri? Putera?"
Anastasia mula berasa seram sejuk sementara Asher hanya mampu terpaku disitu.
"Oh, my! Macam mana tuan...?! Gah! Patik cuma..." Felix segera membaling pedangnya selepas melihat puteri tersebut menggigil ketakutan.
"Jangan beritahu papa kami menyelinap masuk ke sini." Beritahu Anastasia sambil membawa kembarnya dan Felix ke tepi tangga. Mereka berdua terkejut sehingga magik halimunan mereka menghilang.
YOU ARE READING
The Royal Siblings
FantasíaApabila Melissa membuka matanya, dia terus berfikir, 'Eh, tadi bukan aku kena langgar dengan kereta ke?' Tidak lama kemudian baru dia tersedar, dia berada didalam sebuah novel yang baru sahaja dihabiskannya sebelum dia dilanggar. Mungkin itu salah d...