ʻʻJauhnya you termenung, bossʼʼ tegur Sherry Teng tatkala memasuki bilik pejabat Pengurus Perhotelan Shangri-La, Adam Haider, dengan membawa dua mug kopi panas Kenco Costa Rican, iaitu kopi kegemaran bossnya itu.
Adam yang masih mengelamun, sambil menerung skrin komputernya, tidak perasan pun kehadiran Pembantu Pengurus itu di dalam pejabatnya.
ʻʻBoss... Hello?ʼʼ kata Sherry lagi sambil melambai-lambaikan tangannya di hadapan Adam.
Baru Adam terkebil-kebil setelah dikejutkan dalam lamunannya sebentar tadi.
Sherry tersenyum melihat telatah bossnya itu. Dia kemudiannya meletakkan satu mug kopi dihadapan Adam, sambil merehatkan punggungnya di atas meja kerja bossnya.
Sherry menjeling skrin komputer Adam sambil menghirup kopinya. Pada skrin itu ada gambar seorang wanita melayu yang ayu dan jelita, dalam umur lewat 20an, memakai baju kebaya hijau. Senyuman Sherry semakin melebar sambil anak matanya beralih menjeling Adam pula, mulut masih menghidup kopi yang panas.
Adam yang sedikit malu, terus mengalihkan gambar Delisa dari skrin komputernya, dan digantikan dengan skrin Microsoft Outlook yang sebelum ini berada di sebelah bawah gambar berkenaan. ʻʻI baru jer hantar emel untuk this candidate attend interview jawatan Eksekutif Perhubungan Pelanggan yang kita advertise hari tuʼʼ jawabnya agak gugup.
Sherry sempat melihat timestamp pada emel tersebut. Ianya di hantar jam 7.15 pagi. Sekarang dah pukul 8.00am. Tak kan 45 minit merenung skrin?
ʻʻKalau iya pun tak kan lah you tunggu dia reply emel macam pungguk rindukan bulan, boss. Kalau dia reply, masuklah notification on your phone nantiʼʼ jawab Sherry sambil mengecilkan sebelah mata. Dia tahu sesuatu yang ada pada wanita jelita itu yang telah menyentuh jiwa bossnya itu. Kalau nak kata pengalaman dan kepakaran, sudah tentu tidak. ʻʻI perasan you clock-in pukul 7 pagi tadi. Awal you masuk kerja?ʼʼ tanyanya sambil bangun dari meja Adam dan beralih kepada kerusi tetamu di set sofa yang berada di dalam pejabat itu.
Adam menutup skrin komputernya, mukanya sedikit merah blushing, kemudian mengambil mug kopi di hadapannya dan kemudian bergerak ke ruang tamu dan duduk di sebuah kerusi bertentangan dengan Sherry. Mug kopi panas diletakkan di harapannya di atas coffee table.
ʻʻThis week I saja jer masuk kerja awal. Bangun tidur, mandi, terus datang sini before the traffic jam startsʼʼ jawab Adam dengan selamba.
Memang begitulah rutin Adam setiap hari pada minggu ini. Isterinya, Jasmina ditinggalkan tidur setelah selesai syif pagi tadi. Seawal jam 6.30 pagi, Adam sudah meninggalkan rumah untuk pergi ke kerja.
Minggu ni, satu patah perkataan pun tidak dituturkan antara pasangan suami-isteri Adam dan Jasmina ini. Bukan sebab mereka bertengkar atau bermasam-muka, tapi minggu ini adalah minggu Jasmina bekerja syif malam. Dia mula bekerja dari jam 6 petang sampai pukul 4 pagi setiap hari. Bila Adam pulang ke rumah selepas habis kerjanya di Shangri-La, Jasmina sudahpun meninggalkan rumah. Dan apabila Adam bangun pagi untuk bersiap pergi ke kerja, Jasmina baru memulakan tidurnya pula. Pada ketika itulah Adam hanya dapat melihat isterinya sedang tidur disebelahnya setiap hari.
Adam mengeluh perlahan, mengenang keadaan antara dirinya dan Jasmina yang dua-dua sibuk dengan kerjaya. Bukan tidak pernah Adam meminta Jasmina untuk berhenti bekerja kerana gaji Adam sebagai Country Manager Shangri-La Malaysia sudah lebih dari cukup membiayai kos kehidupan mereka berdua, lebih-lebih lagi mereka masih belum dikurniakan cahayamata walaupun sudah enam tahun mendirikan rumah tangga.
Tetapi Jasmina tidak mahu meninggalkan kerjaya yang sangat-sangat dia komited itu. Kenapa perlu kerajaan menghabiskan puluhan ribu ringgit untuk melatih seorang jururawat specialist, hanya untuk dia berhenti kerja kemudiannya? Dan dalam keadaan sistem healthcare di Malaysia yang memerlukan begitu ramai pembantu perubatan, ini bukan masanya untuk dia mengabaikan tanggungjawabnya hanya semata-mata nak duduk di rumah untuk tidak berbuat apa-apa kerja.
YOU ARE READING
Hati Mereka Yang Terluka
RomanceSering kali kita terdengar kisah-kisah cinta terlarang antara isteri orang dan suami orang diakhir zaman ini. Cinta itu memang indah, memabukkan, mengkhayalkan, membawa dua insan hanyut dalam kenikmatan belaian kasih dan sayang. Tetapi, pernahkah ki...