10

4.8K 58 8
                                    

ʻʻDelisa!ʼʼ

Syafiq terbangun dari tidurnya. Tersentak, terus terduduk di atas tilam di dalam bilik tidur flat kecil mereka. Badannya berpeluh. Kipas meja yang dipasang pada kelajuan maksimum tidak dapat melawani hawa hangat siang itu.

Syafiq mengelap muka dengan tangannya. Menghela nafas berucap syukur dia masih bernafas. Dia pandang ke sebelah. Tilam queen size yang direka untuk dua orang tiada penghuni disebelah. Isterinya Delisa Alia tidak ada disitu.

Oh... mimpi ke rupanya. Katanya dalam hati, merasa sedikit lega. Baru tadi dia bermimpi mengejar isterinya yang semakin lama semakin menghilang dari. Lagi dikejar, lagi jauh perginya Delisa. Sehingga dia berteriak memanggil nama Delisa. Teriak yang terus menyedarkannya dari alam yang lena.

Syafiq menoleh melihat jam tangan Casio CPA-100 Prayer Time yang dihadiahkan oleh Delisa sebagai hantaran perkahwinan mereka empat tahun dulu.

Jam menunjukkan jam 2.07pm. Malah, loceng penggera untuk solat Zohor dah lama pun berbunyi.

Ya Allah! Lamanya aku tertidur. Katanya dengan keluhan. Mungkin sebab terlampau penat, Syafiq terlena dari pagi tadi sampailah tertinggal solat Zohor berjemaah di surau kawasan perumahan flat mereka.

Syafiq bangun, berdiri. Badannya masih basah dengan peluh. Cadar atas tilam pun dah masam. Dah lama tak tukar. Dah lama tak basuh.

Tuala dicapai. Dililit keliling pinggang. Boxer short yang dipakainya dilondehkan, jatuh ke atas lantai.

Langkah bergegas ke bilik mandi. Pili dibuka. Air sejuk dari kepala shower menderu membasai badan. Alhamdulillah. Hatinya berucap syukur. Sejuk air mengalir dapat mententeramkan igauan mimpinya sebentar tadi.

Mandinya tidak lama. Nak jimat air. Janji badan bersih. Peluh dan daki digosok hilang, sambil multitasking dengan memberus gigi.

Punyalah nak jimat air punya pasal, terus sekalikan dengan mengambil wudu.

Habis mandi, seluar semalam dicapai, dipakai semula. T-shirt yang disidai ditengah rumah sambaran seterusnya. Cium sikit. Nak check busuk ke tidak.

Boleh lah.

Syafiq tersenyum. T-shirt yang setia terus disarungkan ke badan. Diperbetulkan kolar, diusap kemas ke badan. Tuck in. Kena nampak kemas, walaupun memakai pakaian yang murah.

Sebuah buku nota A5 diambil dari meja. Dua gulung getah mengikat pen padanya. Buku nota disisip di belakang seluar.

Kasut sneakers Adidas di sarungkan. Entah Adidas, entah tiruan. Lantaklah. Janji kasut. Janji boleh jalan.

Pintu ditutup, gril dikunci. Langkah diatur pantas turun ke tingkat paling bawah. Menuju ke surau untuk mengejarkan solat Zohor yang tertinggal. Semua para jemaah dah bersurai, jadi terpaksa solat berseorangan. Sempat dijeling kalau-kalau ada buah atau kuih yang ditinggalkan. Alhamdulillah. Ada dua tangkai pisang. Dah hitam sedikit, itu sebab orang tak ambik. Rugi kau lah. Last-last masuk perut jugak. Di kupas kulit, buah pisang separa hitam dikunyah dan ditelan dengan rasa syukur pada Tuhan.

Setelah selesai solat, Syafiq berjalan menuju ke sebuah kedai.

Ampang Cyber Café.

Pintu dibuka. Salam diberi. Muka manis dihadiahkan kepada pekerja café tersebut. Tetapi hanya dibalas dengan kerut di dahi, muka yang masam, mencuka.

ʻʻLiʼʼ kata Syafiq lembut, perlahan, ʻʻBagi aku guna komputer lima minit?ʼʼ

ʻʻPukimak kauʼʼ jawab pekerja Cyber Café yang bernama Fazli membalas dengan kasar. ʻʻKau ingat ni café bapak kau? Hari-hari nak guna komputer? Kalau nak guna, bayarlah!ʼʼ

Hati Mereka Yang TerlukaWhere stories live. Discover now