***SPECIAL FLASHBACK SCENE***
Tiga Bulan Yang LepasKereta Proton Saga berwarna merah yang berusia lebih dari sepuluh tahun itu bergerak perlahan ke puncak Bukit Ampang membawa sepasang suami isteri muda di dalamnya.
Melepasi deretan gerai-gerai makanan yang berada di kawasan itu, Syafiq memandu kereta Proton Saganya ke satu tempat lain yang agak terpencil dan tersembunyi di puncak bukit tersebut.
Kereta diperlahankan apabila ianya tiba dikawasan yang ditujui. Syafiq memulas stereng keretanya agar kenderaan itu disisir keluar dari jalanraya bertar ke sebuah padang berumput ditepinya.
Kereta tersebut dipandu dengan lebih perlahan lagi sambil tayar mengelek rumput, sehinggalah ianya tiba di sebuah bucu pada penghujung bukit itu. Syafiq dengan berhati-hati memberhentikan keretanya tatkala tayar hadapan sudah hampir ke penghujung tebing.
Handbrake ditarik, enjin dimatikan.
Syafiq menoleh kepada Delisa yang berada di sebelahnya.
ʻʻIngat lagi tak tempat ni?ʼʼ tanya Syafiq pada Delisa.
ʻʻMestilah ingat. Ni kan tempat rahsia kitaʼʼ kata Delisa sambil tersenyum lebar.
Syafiq membuka pintu keretanya dan melangkah keluar.
Delisa turut membuat perkara yang sama.
Seperti aksi seorang hero drama, Syafiq tiba-tiba melompat dan memanjat bonet keretanya dan berdiri di atas bonet tersebut.
Dia kemudian menghulurkan tangan kepada isterinya yang masih berdiri di atas padang rumput tadi, dari tadi senyum melihat aksi suaminya itu.
Delisa menyambut tangan Syafiq. Syafiq menggenggam tangan Delisa dan menarik tubuh wanita itu untuk naik bersamanya ke atas bonet kereta mereka.
Syafiq kemudian memeluk pinggang Delisa sambil keduanya mendongak ke arah langit melihat bintang-bintang yang bergelimapan.
ʻʻYa Allah. Cantiknyaʼʼ bisik Delisa sambil melihat bintang-bintang di langit.
ʻʻKan? Anugerah Allah seluas-luasnyaʼʼ bisik Syafiq membalas kata-kata Delisa.
ʻʻBila kita last datang sini ya?ʼʼ tanya Delisa.
ʻʻHmmm... dah setahun dua kotʼʼ Syafiq cuba mengingat kembali memori-memori mereka berkongsi bersama.
ʻʻDulu lepas kita kahwin, kita selalu lepak sini, kan?ʼʼ kata Delisa sambil kepalanya masih mendongkak ke atas.
ʻʻBetul. Tiap-tiap minggu kita datang siniʼʼ balas Syafiq.
ʻʻMasa tu kita tak ada duit sangat. Couple-couple lain tengok wayang lah, karaoke lah, tengok concert lah... kita... tengok bintangʼʼ kata Delisa tersenyum.
Syafiq menoleh memandang isterinya. Delisa membalas pandangan Syafiq. ʻʻSayangʼʼ kata Syafiq. ʻʻAwak tak pernah sekali pun complain kalau saya tak belanja awak tengok wayang kanʼʼ kata Syafiq perlahan.
ʻʻTengok yang ni kan lagi best. Betul tak? Kadang-kadang kita saja tunggu kalau-kalau ada shooting star jatuh. Kan?ʼʼ balas Delisa.
Tiba-tiba ada satu garisan putih kelihatan di atas langit apabila sebutir tahi bintang jatuh ke bumi.
ʻʻTengok, Fiq! Shooting star!ʼʼ kata Delisa gembira sambil tepuk tangan. Dia melompat-lompat anak sambil bergerak sedikit ke hadapan kereta.
Syafiq turut tergelak sama. Riang hatinya cerkongsi keriangan isterinya itu.
Dari belakang, Syafiq menghampiri Delisa, memeluk pinggang wanita itu, kemudian mencium lehernya pula. ʻʻSayangʼʼ katanya perlahan.
ʻʻHmmm?ʼʼ jawab Delisa manja.
YOU ARE READING
Hati Mereka Yang Terluka
RomanceSering kali kita terdengar kisah-kisah cinta terlarang antara isteri orang dan suami orang diakhir zaman ini. Cinta itu memang indah, memabukkan, mengkhayalkan, membawa dua insan hanyut dalam kenikmatan belaian kasih dan sayang. Tetapi, pernahkah ki...