22

3.1K 60 3
                                    

Delisa mendongakkan kepala melihat ka arah langit. Cantik betul bintang-bintang berkelipan di angkasa pada malam itu. Satu ukiran senyuman terbentuk di wajahnya yang manis, tatkala angin dingin malam bertiup pada mukanya.

Delisa menutup matanya sebentar sambil menikmati suasana malam yang indah tersebut. Hatinya berasa kembali sedikit tenang semula.

ʻʻCantik kan?ʼʼ tanya Adam yang bersandar pada kereta Audi A6 miliknya yang telah diberhentikan ditepi sebuah jalan sunyi di Bukit Ampang

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

ʻʻCantik kan?ʼʼ tanya Adam yang bersandar pada kereta Audi A6 miliknya yang telah diberhentikan ditepi sebuah jalan sunyi di Bukit Ampang. Adam berpeluk tubuh, juga tersenyum sambil mata memandang Delisa yang berdiri membelakanginya menghadap jutaan lampu-lampu yang bergemerlapan yang menyinari bandaraya Kuala Lumpur yang tersergam indah di hadapan mereka.

ʻʻCantik sangatʼʼ bisik Delisa, matanya berair melihat keindahan tanah tumpah darahnya sendiri. Lebih-lebih lagi apabila cahaya tersebut seperti diiringi dengan kelipan bintang di langit yang sama cantiknya juga. ʻʻTerima kasih sebab bawak I dekat siniʼʼ sambungnya sambil menoleh ke arah Adam yang masih bersandar pada keretanya.

Adam melepaskan peluk tubuhnya dan kemudian berjalan perlahan pada Delisa.

Dia berdiri di hadapan Delisa dan kemudian memegang kedua-dua tangan wanita jelita itu. Matanya tak lekang dipakukan pada mata Delisa yang ayu.

ʻʻSama-samaʼʼ jawab Adam perlahan, juga hampir berbisik. ʻʻDah reda dah segala kegusaran dalam hati you?ʼʼ tanyanya pula

Delisa tersenyum, sedikit tertunduk. ʻʻYou ni. Pandai jer you pujuk I dengan bawak I ke sini kan?ʼʼ katanya manja.

Adam tergelak. Kedua-dua tangan Delisa disuap-usap perlahan oleh ibu jarinya sambil masih memegangnya lembut. ʻʻI ada banyak lagi tempat I nak bawak you, Lisa. I ada banyak lagi tempat I nak tunjuk dekat you... Nak kongsi dengan you... Nak bersama dengan youʼʼ

Senyuman dibibir Delisa semakin lama semakin mengurang, tapi digantikan dengan sedikit raut kerisauan. ʻʻAdam... walaupun you dah berjaya redakan kegusaran hati I tadi... tapi... you dah buatkan hati I bergolak semulaʼʼ

Delisa tertunduk. Keliru dengan perasaan yang melanda hatinya.

Adam melepaskan tangan kanannya dari tangan Delisa, dan kemudian mengangkat dahu Delisa sedikit agar mata mereka bertemu semula.

Mata Delisa semakin berkaca-kaca. Dipandang dalam mata lelaki dihadapannya tanpa berkelip.

ʻʻSayangʼʼ bisik Adam perlahan, ʻʻIzinkan I diberi peluang menjadi lelaki yang membahagiakan you... izinkan I jadi lelaki yang diberi penghargaan untuk menjaga you... untuk sentiada berada di sisi you, untuk ketawa bersama you bila you gembira... untuk menenangkan you bila you sedih...ʼʼ

Delisa terpaku dengan gurindam cinta Adam yang baru disebutkan kepadanya. Tidak pernah seorang lelaki mengucapkan kata-kata janji seperti itu.

ʻʻ...sayang... I cintakan youʼʼ sambung Adam lagi, ʻʻ...berilah peluang untuk hati you untuk menerima I dalam hidup you?ʼʼ

Hati Mereka Yang TerlukaWhere stories live. Discover now