Jasmina bersandar disebalik sebuah pokok yang besar sambil melunjurkan kakinya di atas tanah. Tangannya memegang sebuah peranti Kindle Paperwhite walaupun matanya tidak membaca naskah Julia Quinn yang terpapar di skin eBook reader tersebut, tetapi dia ralik melihat Syafiq yang masih bersenam untuk mengembalikan kekuatan fizikalnya setelah sekian lama berada di dalam koma.
ʻʻRelaks lah, Fiq. Jangan exert sangat exercise you tu. Terkejut muscles you nantiʼʼ pesan Jasmina sambil tersenyum melihat Syafiq.
ʻʻSaya kena kuat, Mimeen. Disebabkan kelemahan fizikal saya ni lah saya berada di siniʼʼ jawab Syafiq sambil melakukan senaman jumping-jack ala-ala seorang kadet tentera.
Jasmina menghela nafas. ʻʻFiq. Apa yang terjadi dekat you tu tak boleh nak elak. Satu lawan tiga macam mana nak menang?ʼʼ
ʻʻSaya tak pandai nak mempertahankan diri, Mimeen. Apatah lagi... nak mempertahkan Lisaʼʼ Syafiq berhenti dari senamannya. Dia mencekak pinggang sambil mendongakkan kepalanya ke langit. Matanya terpejam sambil menyesali kelewatannya untuk menjemput Delisa di KLCC, sehingga menyebabkan isterinya itu dibawa lari.
ʻʻYou were exhausted kan. Baru lepas berlari sepuluh kilometer. Lepas tu nak jadi superman...ʼʼ Jasmina cuba untuk memberi sedikit keyakinan kepada Syafiq.
ʻʻLisa kena bawak lari, Meen! Kena bawak lari! Dah dekat dua bulan tau tak? Mana dia sekarang, Meen? Naura pun tak boleh nak contact dia. Saya kena cari dia! Saya kena cari Lisa!ʼʼ kata Syafiq, hampa. Suaranya serak, diselami rasa sangat kesal. Syafiq menongkatkan tangannya pada lutut, menunduk kebawah dalam posisi ruku. Dia mendengus perlahan. Nafasnya dalam.
Akhirnya Syafiq terduduk di atas tanah. Tangan menutup muka, air mata mula mengalir ʻʻDelisaʼʼ katanya perlahan, berbisik, mengenangkan isterinya yang entah hilang kemana.
Jasmina bangun dari tempat duduknya disebelah pokok besar tadi dan terus mendapatkan Syafiq yang sedang kesedihan. Jasmina terus memeluk lelaki itu seerat-eratnya.
ʻʻFiq. Lisa tak ada apa-apa okay? Janganlah fikir yang bukan-bukan. Masa tu you tengah penat, jadi otak you tengah kabur. Entah-entah the fourth guy yang you nampak tu cuba nak selamatkan Lisa dari tiga orang penyagak yang tolak you tu kan?ʼʼ pujuk Jasmina perlahan.
ʻʻKalau lelaki tu berniat baik, kenapa Lisa hilang sekarang, Meen? Mana Lisa pergi?ʼʼ tanya Syafiq sambil mengelapkan air matanya.
ʻʻLisa mungkin takut lepas kena ragut tu. So maybe dia tukar fon. Maybe dia lay low?ʼʼ cadang Jasmina.
ʻʻLay low? Dekat mana? Dengan lelaki tu?ʼʼ tanya Syafiq, cuba untuk merungkai apa yang terjadi selepas dia melihat Delisa dibawa pergi oleh seorang lelaki.
ʻʻFiq, Fiq... cuba dengar sini, okay? You tengah fikir tak rasional niʼʼ kata Jasmina sambil memegang kedua-dua pipi Syafiq dengan tangannya. Mata Syafiq ditenung dalam.
ʻʻShe is fine okay. Lelaki yang bawak Lisa pergi tu just want to help. Tak kan dia nak kidnap kot? Apa motif dia? Lisa bukan anak raja, orang kaya. Apa motif nak kidnap Lisa?ʼʼ kata Jasmina lagi.
ʻʻIt doesnʼt have to be for ransom, Meen. Maybe dia kidnap Lisa sebab dia nak... Ya Allah...ʼʼ kata Syafiq mengenangkan perkara yang tak baik telah berlaku kepada isterinya. ʻʻLisa tu cantik. Tak mustahil dia nak buat jahat pada Lisa, Meenʼʼ
Jasmina mengeluh mendengar rintihan Syafiq. Dia cuba untuk menenangkan pesakitnya itu. ʻʻFiq, Fiq, Fiq. Jangan pikir benda tak elok boleh tak? I donʼt think that guy wants her for that. You ingat tak lelaki tu macam mana?ʼʼ
Syafiq memejamkan mata, cuba mengingatkan kembali apa yang berlaku. Malam tu gelap. Sukar untuk digambarkan dengan fikiran yang sedang lesu ketika itu. ʻʻI tak nampak Meen. Gelap masa tu. Hujan lebat... He is well dressed... bawak kereta mewah...ʼʼ
YOU ARE READING
Hati Mereka Yang Terluka
RomanceSering kali kita terdengar kisah-kisah cinta terlarang antara isteri orang dan suami orang diakhir zaman ini. Cinta itu memang indah, memabukkan, mengkhayalkan, membawa dua insan hanyut dalam kenikmatan belaian kasih dan sayang. Tetapi, pernahkah ki...