Bab 24 : Work From Home, Work From Johor Bahru

226 14 3
                                    


"Hani?" Amy yang menjengah keluar dari bilik menyapa aku yang sedang menonton TV di ruang foyer.

Ruang foyer ini adalah ruang tengah antara bilik yang juga ruang istirehat tingkat atas. Kebiasaannya, ruang ini lah yang Adi dan Amy guna untuk layan Playstation.

Aku menyapu kesan air mata yang tumpah di pipi. Tapi tindakan itu tidak dapat menutup tanda sembap pada wajah akibat menangis. Amy yang sedar aku masih bersedih perlahan-lahan datang menghampiri.

"Yang kau pergi layan filem ni kenapa?" Amy tepuk bahu aku lantas duduk disebelah.

Di kaca TV, Aom Sushar sedang menangis di atas jeti mengadap laut.

Boy sedang meneman Pie yang sedang patah hati...

"Mood tengah macam ni pergi layan filem macam ni pulak... memang lagi jahanam la jadinya" Amy ambil remote lantas tekan butang switch off.

"Hani rindu Adi..."
Aku dah tak boleh nak tahan lagi.

I don't believe in long distance relationship.



Adi dah berubah hati, ke?


*****

"Kau masih kat Perak?"
"Oh, tiga hari?"
"Laaa... ye ke... baik punya simpan rahsia!"
"Hmmm... menangis sedu sedan"
"Ha... ok jugak tu"
"Orait! Set"
"Rahsia..."
"Bye!"

Aku dalam perjalanan melangkah naik ke tingkat atas bila terdengar suara Amy yang bergema di ruang foyer.

"Borak dengan siapa, Amy?" sapa aku melihatkan Amy duduk tersengih.

"Member". Sengih Amy makin besar.
"Hani, esok kita buat nasi ayam, nak?" sambung Amy lagi.

Jarang Amy nak request masak-masak. Kebiasaannya dia main bedal je apa yang aku masak. Dan Amy pun jenis rajin dan reti memasak.

"Okay".
Sementara ada masa berdua gini, layan je lah permintaan Amy.


*****


Jam 11 pagi ayam dah siap kukus. Bau harum semerbak dari arah dapur.

Aku duduk sebentar, sambil tangan sedang sibuk meracik halus daun sup.

"Beb, Adi ada text tak?"
Amy masih concern perihal aku dan Adi.

"Jarang" rendah aku menggumam.

Sejak dia balik dari JB ke KL, kemudian outstation Penang, sampai lah kes singgah ke Teluk Intan.. Adi dah jarang nak text atau call. Facetime belum pernah.

Aku perasan perubahan itu sejak Adi dan Ben bersemuka. Sikap Adi mulai lain, dan paling terkesan adalah apabila dia ke Teluk Intan tanpa memberitahu aku terlebih dahulu.


Aku ni siapa pada dia?!


"Hani... dengar tak?"

"Huh? Apa dia Amy?" Hish! Boleh pulak aku mengelamun!

"Dah boleh dah pergi goreng ayam tu..." Amy dah sengih-sengih macam kerang busuk. "Tak payah nak mengelamun sangat lah..." seraya itu Amy mengalihkan pandangan ke pintu utama.


AdiWhere stories live. Discover now