74

309 50 2
                                    

*Ting

Sepontan Dalhee memandang telefon Taehyung yang berbunyi sesaat itu. Dia kemudiannya mengangkat sedikit untuk melihat notification apa yang baru muncul.

"Ramai girlfriend kau," kata Dalhee apabila sedar Taehyung mendekatinya.

Secawan hot chocolate di letakkan di atas meja. Taehyung sejak tadi menghabiskan masanya dengan menonton netflix, Dalhee sebaliknya rasa tidak senang duduk bila fikirkan yang esok adalah kertas terakhir mereka. Nasib baik sangatlah. Lepas ni tak perlu serabut kepala dan acting jadi orang dewasa pula. Cari kerja dan teruskan hidup sebagai orang dewasa, bukan lagi student.

"Kau je girlfriend aku," Taehyung baring di atas bantal segi empat dan masih mengalaskan lengannya dibelakang kepala. Remote ditekan-tekannya.

"Tiber,"

"Betullah, aku mana ada girlfriend lain lagi..."

"Kalau diorang dengar apa kau cakap berasap masing-masing," Dalhee ketawa kecil. "Nak tanya something boleh?"

Taehyung menjongketkan sebelah keningnya, menunggu apa yang ingin ditanyakan Dalhee.

"Kau rogol perempuan lain tak mengandung ke? I mean, tak akanlah kau hilangkan virgin kau dekat aku right,"

Taehyung mengeleng-geleng kepalanya, tidak percaya dengan soalan Dalhee. Sampai kesitu pula fikir!

"Kalau diorang mengandung, bukan kau seorang je duduk dalam rumah ni..."

Dalhee ketawa.

"Mana tahu diorang gugurkan ke. Atau semua perempuan kau sondol semuanya tak ada rahim, atau period sangkut?" Dalhee menongkatkan dagunya. Sejak dua menjak ni dia terasa ingin tahu sangat-sangat benda gila begitu. Maksudnya, kisah-kisah Taehyung 'tidur' dengan perempuan lain.

"Ya, kau je perempuan yang ada rahim." Taehyung menjawab dengan tidak berkenan.

Dalhee menjeling. "Tak akanlah aku nak check rahim ada ke tak atau bila diorang ke period diorang bila," Taehyung jujur.

Dalhee akhirnya ketawa. Jawapan logik yang buatkan hatinya lucu.

"Tapikan, kau kerja apa eh?"

"Kenapa kau tanya soalan pelik-pelik eh?" Taehyung terus bangun dari baringnya. Rasa tak selesa pula.

"Okay fine, jangan marah..." Dalhee membuka semula notanya  dan sambung baca apa yang patut dia hafal untuk esok.

Lama mereka berdiam hingga masing-masing rasa tak senang duduk dan awkward. Tambahan lagi, sudah lama mereka tidak duduk bersama begitu. 2 minggu sebelum ni Taehyung sangat sibuk dengan kerja tidak kiralah siang ke malam. Yang muncul hanya waktu dia tidur. Dalhee tidur dia balik. Dalhee bangun pula dia dah pergi kerja.

Biasanya Taehyung malam begini tak duduk diam, mesti lesap bila time cuti.

***

"Kalau kau tak larat satu lagi paper ni, kau duduk jelah luar..." Kata Taehyung. Melihat keadaan Dalhee yang pucat lesi sejak siang tadi dan asyik merungut sakit perut buatkan dia risau.

Dalhee menghulurkan tangannya untuk bangun dari duduk dilantai. Hampir semua pelajar sudah masuk ke dalam dewan. Hanya berbaki-baki yang baru nak belajar minit-minit terakhir tu.

Tangan Taehyung dicapainya dan gagahkan dirinya untuk bangun. Terasa seperti orang tua. Pinggang dah mula rasa sakit sebab bayi sudah semakin berat. Dia melakukan sedikit senaman hingga tulang belakangnya berbunyi.

"Kau ingat exam ni main-main ke boleh repeat balik," botol mineral yang dipegangnya di berikan pada Taehyung. Minta untuk letak mana-mana. Dia gagahkan juga diri untuk kertas terakhirnya selagi dia masih boleh berjalan. Kalau dia berhenti sekarang, mungkin dia akan rasa menyesal kerana ikutkan sangat perasaan penatnya.

Sebaik sahaja mereka semua masuk, cikgu disitu ada bertanya kalau dia okay atau tidak. Mukanya terlalu jelas yang dia tidak okay tapi apa boleh buat, dia tetap mahu ambil peperiksaannya juga. Tiada mana-mana kertas yang tidak penting. Dia tak kisah kalau dia gagal, tapi dia tak mahu resultnya bertanya tidak hadir.

Dalhee jawab seperti biasa. Baginya, keadaan dewan terasa sangat panas. Sementara orang lain senang. 30 minit terawal sudah ada beberapa orang yang sudah lentokkan kepala di meja. Tapi tak kurang juga dengan pelajar yang serabut memikirkan mereka hanya ada 30 minit untuk jawab soalan yang ditinggalkan.

Dalhee meletakkan pennya ditepi selepas menyemak 5 kali kertasnya. Dia rasa je semua yang dia tulis betul. Tapi nak tepat skema tu payah.

Dia terus mengangkat tangannya. Selepas seketika, seorang saem datang buatkan Taehyung hilang focus.

Seketika kemudian, Dalhee bangun. Entah mengapa Taehyung bangun dan terasa ingin bantu Dalhee tapi terus dihalang saem disitu. Mereka ambil exam yang sama. Walaupun niat Taehyung cuma untuk bantu, tapi biarlah peraturan menjadi keutamaan.

***

"Aku dah kata r, tak ada apa... Tidur je. Bangun tidur nanti okaylah. Dah biasa tau, kau je yang tak tahu..." Kata Dalhee sebaik sahaja keluar dari bilik doktor.

Sebelah tangan Dalhee dipimpin Taehyung. Dia dah tak kisah dengan seragam sekolah mereka. Biarlah semua yang disitu melihat mereka sebagai ateen parent. Yang penting, semua jawapan telah dijawab.

Semuanya okay.

"Aish, kalaulah aku boleh cabut perut aku ni lepastu kita pegang gilir-gilir..." Permintaan Dalhee buatkan Taehyung ketawa dan mengangguk setuju, kalaulah dia dapat tolong beban Dalhee yang sekarang.

***

Taehyung memandang jam randik di dinding. Sudah tepat pukul 8 malam. Dia mencabut sarung tangan yang digunakan untuk basuh pinggan itu. Apron juga dibuka dan diletakkan ke tepi.

Langkahnya kemudian di buka terus ke bilik dan kejutkan Dalhee yang sudah tidur hampir 6 jam itu.

"Ireonna, makan malam." Kata Taehyung.

Dalhee mudah terjaga dan terus mengeliat, membetulkan urat-uratnya yang sedang tidur untuk bangun. Dia terus turun dari katil.

"Wah, sebelum tidur makan, lepas bangun tidur pun makan..." Kata Dalhee sambil mengosok matanya dan keluar dari bilik, ikut sahaja langkah Taehyung.

"Wow! Seriously Taehyung?" Dalhee melopong apabila dilihatnya meja jepun di ruang tamu sudah tersedia makanan dengan susunan sangat rapi. Tidaklah seberapa mana tapi nampak kesungguhan Taehyung disitu.

"Auww," Dalhee terharu dan terus duduk di atas kusyen.

"Kali ni sedap ke?" Dalhee memandang semua makanan disitu. Stu ayam yang penuh dengan sayur campur, kegemaran Dalhee. Dan lauk lain lagi, daging khinzir yang digoreng, sayur dan sos lain.

"Kau pergi kedai sendiri?" Soal Dalhee lagi.

Taehyung mengangguk laju. Teruja kerana kesungguhannya disukai oleh Dalhee.

Sesudu dimasukkan sebelum kuah stu itu dihirup. Taehyung menunggu-nunggu. ,

"Uuh," Dalhee memuji. Reaksinya sangat terkejut dengan rasa stu itu apabila memikirkan yang masak itu ialah Taehyung.

"Sedap sedap," Dalhee mengaku dan rasanya sekali dua lagi seperti tidak percaya.

"Injeong,"

"Aku semua benda boleh buat."

"Lepas ni kau masak jelah sampai aku bersalin,"

[✓] Toys | TaehyungWhere stories live. Discover now