Chapter 3 Pindah

6.2K 70 0
                                    

Aliya sedang membantu ayahnya dan ibunya mengemaskan kedai runcit mereka. Sejak Liya tamat belajar, Liya selalu menjadikan kedai ayahnya sebagai tempat bereksperimen dengan memberikan interior design baru setiap 2 bulan. Dia akan bereksperimen. Sedang Liya mengemaskan barang dikedai tersebut. Liya mendengar bunyi motosikal datang menuju ke arah kedai runcit milik ayahnya itu. Tin..Tin... bunyi hon dari motosikal memanggil Liya. Liya terus berkejar menuju kearah motosikal yang menunggunya di luar kedai.

"Assalamualaikum Liya..." postman yang datang itu memberi salam

"Waalaikumsalam Abang Man... Ada surat untuk Liya ke?" tanya Liya.

"Ada... Tapi nak surat ni... Liya kena terima la Abang nak masuk meminang Liya" kata Abang Man lagi tersengih.

"Ish... Abang Man... gatal... Bagitahu Ayah nanti" kata Liya.

"Alah kalau Abang Man masuk meminang pun apa salahnya" kata Abang Man sambil tersenyum.

"Isteri Abang tu nak letak mana?" kata Liya tersengih. Akhirnya Abang Man mengalah dengan perdebatan tersebut.

"Haaaa ni... surat kamu" kata Abang Man sambil menyerahkan sampul bersaiz A4. Disampul tersebut tertera logo AGV. Jantung Liya berdebar – debar mebuka sampul surat tersebut. Dia membaca dengan berhati – hati surat tersebut.

"MAK... ABAH..." jerit Liya yang terus berlari menuju kerumahnya.

"Apa yang kecoh – kecoh ni?" tanya ibunya.

"Liya dapat tawaran kerja Mak..." kata Liya dengan ceria, dia menyerahkan surat yang diterimanya kepada ibunya untuk dibaca.

"Alhamdulillah Liya..." kata ibunya lalu memeluk Liya. Ayahnya didalam hati berdoa tanda syukur dengan kejayaan anaknya itu.

"Nanti kamu nak tinggal dimana Liya?" tanya Ayahnya.

"Liya duduk la dengan Abang Long dulu... Nanti Liya cari rumah sewa lepas tu" kata Liya. Abang Long dimaksudkan adalah Abang Sulung Liya yang bekerja sebagai Eksekutif di KWSP.

"Terfikir juga nak duduk dengan kawan yang kerja di KL juga... tapi tengok la macam mana Ayah" kata Liya lagi.

"Dah boleh la fikir nak kahwin dengan Aiman ye tak?" tanya ibunya.

"Alah... Baru nak kerja la Mak... Nanti Liya bincang la dengan Aiman" kata Liya.

"Aiman tu dah lama berhajat Liya... Jangan kamu buat dia menunggu" kata ibunya lagi. Liya mengangguk dengan kata ibunya.

Malam itu Liya berada dibiliknya, dia baru selesai solat isya. Dia melihat kearah telefonnya ada mesej yang diterimanya.

Aiman Haziq (AH): Hi sayang... buat apa tu? Sorry petang tadi phone dalam seluar I tngh ride balik

Aliyah Adina (AA): Tak mengapa... Faham awak bekerja kan

AH: Kenapa Sayang call B?

AA: Just want to let you know... I dah dapat kerja 😊

AH: Tahniah Sayang... Im happy for you... Dapat kerja dekat mana?

AA: Tq B... I dapat kerja dekat KL area Bukit Bintang... Dengan AGV...

AH: Dengan AGV... Macam mana Sayang boleh dapat? I minta dari dulu tak pernah dapat pun...

AA: Rezeki la B... tu pun I tunggu result dekat sebulan baru dapat keputusan.

AH: Saja la B nak tahu berapa gaji AGV offer?

AA: Lebih kurang 3.3k sebulan... Job scope kena design dan menilai kerja – kerja pembangunan AGV.

AH: Gaji Sayang lagi banyak dpd B... Seribu beza dengan gaji B.

AA: Tak apa la B... Nanti apa – apa Sayang tolong la B... Kalau tak cukup duit. Btw B... I think we can plan for our wedding... 1 year and half from now kita kahwin okey.

AH: Okay...

AA: I pun akan menetap di KL... So lepas ni boleh la jumpa dengan B... I miss you so much

AH: Ok... I nak pergi mandi dulu... Nanti kita chat lagi ye... Bye

AA: Bye B... Love you...

AH: Ok

Liya merasa tidak senang dengan cara Aiman membalas mesej akhirnya. Liya pasti ada perkara yang tidak disenangi Aiman. Sementara itu Aiman meletakkan telefonnya disebelahnya, wajahnya jelas ada rasa cemburu.

"Woih... Apasal muka sengal ja aku tengok" tanya rakan serumah Aiman.

"Girlfriend aku dia dah dapat kerja" kata Aiman

"Ahh... bagus la tu... boleh la kau plan nak kahwin" kata kawannya itu. Tiada perubahan dari wajah Aiman.

"Kau apasal Aiman" makin hairan rakan serumahnya itu.

"Dia dapat kerja dekat AGV... dan gaji dia lagi banyak dari aku" kata Aiman.

"Itu je... bagus la tu... bukan senang nak dapat kerja situ..." kata rakan serumahnya lagi.

"Wan... Aku cakap ni pasal maruah aku sebagai lelaki... Aku pernah minta kerja situ... Susah benar nak dapat sekali gf aku yang dapat" kata Aiman.

"Kau bersyukur la... Kurang – kurangnya kau ada kerja... bakal kau pun ada kerja yang baik... Itu rezeki untuk kau berkahwin mungkin" kata Wan lagi.

"Hmmm..." Aiman mengeluh.

"Tapi aku tak suka dalam situasi macam ni" kata Aiman.

"Kau ni Aiman patut happy bukan mengomel" kata Wan

Pagi hujung minggu itu Liya bersiap awal dengan memakai blouse putih dan seluar jeans biru dan bertudung moden. Dia keluar dari biliknya dan terus menuju kedapur, disitu dia melihat Abang Long dan isterinya bersama dengan dua orang anak saudaranya sedang menjamu selera.

"Breakfast dulu Alang" kata Kakak iparnya yang mula menyenduk bihun goreng kedalam pinggan. Liya terus duduk menghadap kakak iparnya.

"Cukup Kak Long... Banyak tu" kata Liya

"Kena la makan masakan Mak lebih sikit... Nanti dah susah nak makan masakan Mak" kata Kak Long lagi tersenyum.

"Kamu duduk je lah dengan Abang Long" kata Abangnya yang tidak gemar apabila mengetahui yang Liya hanya akan tinggal dengannya selama sebulan.

"Abang Long... Alang taknak nyusahkan Along dengan Kak Long... Lagipun Alang dah janji dengan kawan, nak masuk menyewa dengan dia lepas kawan dia berpindah bulan depan" kata Liya.

"Duduk di KL kena berkawan dengan orang yang betul... Salah kenal berubah perangai" kata Abang Long nya pada Mak Saleha.

"Abang Long ni... Ni rumah kawan Alang yang tumpang masa pergi interview dulu... Kawan Uni Alang kut... Lagipun kalau nak tumpang rumah Along jauh kut dari tempat kerja Alang" kata Liya.

"Macam ni lah... Dzul... Biarlah Liya merasa hidup berdikari dengan kawan... Kalau tiba – tiba dia buat perangai Dzul ambil dia biar dia tinggal dengan kamu... Ataupun bawa balik sini." Kata ayahnya tersenyum.

Sebelum Liya mengangkat begnya kedalam kereta Abangnya yang akan ke Kuala Lumpur, dia memeluk dan mencium kedua pipi dan ibu dan ayahnya.

"Kerja elok – elok... Jangan kerap sangat keluar dating dengan Aiman... Ingat kamu tu bawa maruah mak dan ayah" kata Ayah Liya memberi pelukan terakhir untuk Liya. Perjalanan ke Kuala Lumpur begitu relax, Liya melayan anak saudaranya sepanjang perjalanan kerumah Abangnya itu.

Hari Ahad itu Liya hanya membantu Kak Longnyamemasak dirumah. Sepanjang hari itu dia hanya melakukan persediaan untuk kepejabat esok. Dia menyenerika baju yang akan dipakainya selama seminggu. Liyamemastikan semua benda tersedia, sejak Liya mendapat tawaran kerja di AGVkekasih hatinya semacam tidak bersetuju dengan Liya yang menerima tawaran kerjadisitu. Ada sedikit pergaduhan diantara mereka berdua.

Kau PengakhirankuTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang