"Hi, my moon."
Luna tercengang. Terkebil-kebil matanya melihat lelaki itu.
"Ma...macam mana kau..." akibat terlalu teruja, Luna tidak dapat menyambung ayatnya. Dia terus mendakap lelaki di hadapannya. Masalah dia tadi dilupakan.
Dayyan yang berada di belakang mengenggam tangannya dengan kuat. Siapa lelaki itu?
Lelaki itu membalas pelukan Luna sebelum dia meleraikannya. Luna tersenyum.
"Macam mana kau boleh sampai sini?" soal Luna. Lelaki itu menggaru kepalanya yang tidak gatal.
"Err... Aku berhenti kerja dekat sana."
Pap!
Terus Luna memukul bahu lelaki itu.
"Sakitlah Luna..." lelaki itu memuncungkan bibirnya. Bahu dia yang sakit dipukul oleh Luna digosok lembut.
"Yang kau berhenti kerja kenapa?! Dah kaya sangat dah?" Luna bercekak pinggang. Matanya memandang tajam mata coklat lelaki itu.
"Dengar dulu..." bahu Luna dipegang.
"Aku berhenti kerja sebab tak ada kau. So, aku baliklah sini and...aku nak kerja dengan kau balik. I want to be your personal assistant," kata lelaki itu sambil tersenyum.
Luna tersenyum sebelum senyumannya mati apabila pinggangnya ditarik oleh Dayyan dari belakang.
"Siapa ni?" tanya Dayyan. Matanya serius memandang lelaki itu.
"Kai, kawan Luna," jawap Luna acuh tak acuh.
"Ooo... Terima kasih sebab selamatkan 'isteri' aku," ucap Dayyan. Perkataan isteri sengaja ditekankan. Luna terbuntang mata.
"Kau yang selamatkan aku tadi?" soal Luna tidak percaya.
"Mestilah... Akukan hero kau." Luna menganggukkan kepalanya.
"Bagus. Esok kau boleh start kerja dengan aku." Kai tersenyum gembira. Baru saja dia membuka mulut, Dayyan terlebih dulu memotong.
"Excuse me." Dayyan terus menarik lengan Luna masuk ke dalam bilik mereka semula. Pintu bilik ditutup dan dikunci.
"Apa yang Luna buat ni?" soal Dayyan sambil bercekak pinggang. Keningnya berkerut.
"Luna cuma buat kerja Luna. Salah ke?" balas Luna.
"Memang salah sebab Luna tak bincang dengan Dayyan lagi."
"Itu kerja Luna kenapa nak kena bincang dengan Dayyan? Dayyan tak ada kena mengena pun."
"Dayyan suami Luna!" Dayyan sudah berubah menjadi tegas.
"Ooo...suami? Dayyan langsung tak percayakan Luna dan sekarang baru nak mengaku yang Dayyan tu suami Luna?" balas Luna. Wajahnya serius. Mata dia menikam anak mata Dayyan dalam.
"D...Dayyan minta maaf sebab tak percayakan Luna. Dayyan cuma...takut Luna ada lelaki lain. Macam mana kalau Luna ada lelaki lain? Dayyan nak buat apa lagi?" pandangan sayu diberikan kepada Luna.
Jari jemari Luna diraih lalu diusap lembut. Dia melangkah setapak ke hadapan mendekati Luna.
"Dayyan takut," kata Dayyan perlahan sambil kepalanya tertunduk.
"Itu maknanya Dayyan tak percayakan Luna." laju Dayyan mengangkat kepalanya.
"No! Dayyan-"
"Kalau Dayyan percayakan Luna...Dayyan tak perlu takut Luna ada lelaki lain. Dayyan patut percaya yang Luna setia dekat Dayyan bukan takut Luna tinggalkan Dayyan." Dayyan terdiam. Pandangan Luna pun turut bertukar menjadi sayu.
"Sepatutnya Luna yang takut sebab Dayyan tak percayakan Luna langsung. Luna yang patut takut Dayyan tinggalkan Luna bukan Luna yang tinggalkan Dayyan. I believe you and i trust you. Tapi sekarang? Apa yang jadi? Siapa yang tak ada kepercayaan sekarang? You. Or. Me?"
Dayyan hanya mendiamkan diri dan merenung anak mata Luna sedalam-dalamnya. Dia berasa...dia lelaki yang tidak guna. Benar apa yang Luna cakap.
Kenapa aku tak percayakan dia? Bisik hati Dayyan.
Telinga dia menangkap keluhan Luna walaupun keluhan itu perlahan. Luna menarik tangannya daripada pegangan Dayyan. Rambutnya diraup ke belakang. Dia cuba menenangkan dirinya.
"Cari jawapan untuk tu," kata Luna sebelum melangkah ke pintu. Tangannya sudah memegang tombol pintu.
"I just want you to know that I will always believe and trust you...until the end. Why?" Luna berhenti di situ sebelum dia senyum segaris walaupun dia tahu Dayyan tak akan nampak senyuman itu.
"Sebab Luna sayangkan Dayyan and i gave you my heart just for free. Tolong jaga ia dengan elok," ujar Luna sebelum keluar daripada bilik itu.
Dayyan membatu di tempat dia berdiri. Wajahnya diraup. Apa yang dia baru saja buat? Benarkah dia tidak mempercayai Luna? Tak, dia percaya dengan Luna tetapi dia tidak percayakan lelaki itu.
Dayyan mendengus sebelum melabuhkan punggungnya di atas katil. Tangannya menongkat dagu. Fikirannya serabut memikirkan masalah dia.
Apatah lagi dia hanyalah lelaki biasa lainlah lelaki kawan Luna itu. Bekerjaya. Hebat.
"Aku nak jadi suami yang boleh beri segalanya untuk dia."
♥︎♥︎♥︎
YOU ARE READING
Heart Moon ✔︎
Romance"Dayyan," "Ye?" "Jom kahwin dengan aku?" Dia, Dayyan Arsyad telah pun dilamar oleh anak majikannya sendiri, Luna Elaina. Semuanya bermula daripada satu janji yang dibuat oleh mereka berdua. Sebuah perjanjian 19 tahun yang lalu. Namun, lamaran itu...