HAEL-NAYLEA | 16

37.9K 1.8K 111
                                    

"Nak apa-apa tak? Saya ambilkan." Naylea memandang kedua sahabatnya bersilih ganti. Keduanya sedang khusyuk menyuap makanan kedalam mulut masing-masing. Hari ini adalah hari kenduri ketujuh Abahnya.

Sally dan Delina berpandangan sebelum keduanya menoleh kearah Naylea. Delina menggeleng manakala Sally sudah tersenggih.

"Nak air lagi boleh?" Pinta Sally dengan senyuman manisnya. Naylea tersenyum kecil sebelum dia mengangguk.

"Tunggu kejap saya ambilkan." Naylea berlalu pergi meninggalkan kedua sahabatnya. Tempat terletaknya mineral dituju. Selang berapa langkah Naylea bertemu dengan Tengku Rayyan. Kelihatan lelaki itu juga baru habis mengambil mineral.

"Hey. Nak air ke?" Lelaki itu bertanya kepadanya. Dan Naylea terus saja mengangguk menjawab lelaki itu. Senyuman nipis terukir diwajah jelitanya. Tengku Rayyan terus berpusing dan mengambil satu botol air mineral.

"Nah." Diserahkan kepada gadis itu. Naylea menyambut sopan. Hampir setiap hari dalam seminggu ni dia melihat kelibat Tengku Rayyan. Tetapi tiada pula peluang dapat berborak dengan lelaki ini. Baru sekarang.

"Terima kasih."

Tengku Rayyan hanya mengangguk. Dan senyuman diberikan kepada Naylea. Jelas dimatanya wajah cantik itu sedikit pucat. Lagi-lagi bebas daripada sebarang solekan. Hanya liptint saja yang dipakai gadis dihadapannya ini. Jadi terserlah lah raut wajah pucatnya.

"Tak dapat peluang sangat borak dengan kau berapa hari ni. Salam takziah. And stay strong Naylea." Lembut saja suara Tengku Rayyan kedengaran. Semakin lebar senyuman Naylea mendengar ucapan Tengku Rayyan itu.

"Thanks again. Rayyan." Tengku Rayyan hanya mengangguk membalas gadis itu.

"Awak dah makan ke?" Soal Naylea kepada lelaki itu pula. Dan sekali lagi Tengku Rayyan mengangguk menjawab gadis itu.

"Dah."

"Baguslah. Kalau macam tu saya hantar air kawan saya kejap ye. Jangan lupa makan balik nanti." Naylea sudah mula meminta diri. Nanti menunggu lama pula Sally dibuatnya. Ni ambil air ke buat air?

"Iye Puan Naylea." Tengku Rayyan tergelak kecil. Naylea yang mendengar pun turut tergelak. Tidak menunggu lama Naylea mula melangkah pergi meninggalkan lelaki itu. Nanti-nantilah dia borak balik dengan Tengku Rayyan.

Manakala disatu sudut ada mata yang memerhati. Bukan cemburu. Tetapi lebih kepada tidak suka melihat sepupunya itu. Lagi-lagi bercakap dengan isterinya sendiri. Bertambah panas hatinya.

"Woi tengok apa." Pukulan daripada bahunya menyedarkan Tengku Hael dan berjaya mengalihkan pandangannya daripada Tengku Rayyan dan Naylea tadi. Dia menoleh ketepi memandang Syed Luth yang sudah mengambil tempat disebelahnya. Kelihatan Tengku Razzaq dan juga Syed Zaquel turut sama mengambil tempat dihadapannya. Entah kemana tiga ekor ni pergi tinggalkan dia selamba je tadi.

"Tengok setan."

Pft.

Syed Luth sudah berpandangan dengan kedua sahabatnya bersilih ganti. Dan dia mengemam bibirnya menahan ketawa. Kenapa macam lain je Tengku Hael ni.

"Mana setan? Nak tengok juga. Rupa dia macam mana? Hensem ke?" Syed Zaquel terus bertindak memandang sekelilingnya mencari si setan yang dimaksudkan oleh Tengku Hael.

Pecah ketawa Tengku Razzaq. Bodohlah pun. Setan kepala tengkuk dia.

"Setan tu kau." Selamba Tengku Hael membidas sahabatnya itu. Satu jelingan diberikan kepada Syed Zaquel. Dahlah tengah panas. Makin panas pula dia dengan Syed Zaquel ni. Lama-lama boleh meletop dibuatnya dia oleh lelaki ini.

[C]✓Bidadari Tengku HaelTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang