Mereka semua melangkah keluar daripada perut kereta masing-masing. Dan mata memandang rumah kayu dihadapan mereka. Rumah Nenda dekat kampung.
"Besarnya rumah baru ma." Puji Tengku Irene. Dilihat sekeliling rumah baru mertuanya itu. Rumah kayu tapi bentuk cantik sangat. Besar pula tu. Entah berapa bilik agaknya ada dalam tu. Mereka yang lain turut terpegun melihat rumah baru Nenda.
Nenda tersenyum bangga. Selamba dibawa langkah mendekati pintu rumah barunya.
"Cepatlah masuk." Ajaknya kepada anak dan cucunya. Salam diberi sebelum dia mula melangkah masuk kedalam. Senyuman jelas terbit diwajahnya. Matanya turut melihat hiasan dalaman rumah barunya.
Alhamdulillah sama seperti yang diinginkannya.
"Cantiknya Nenda." Suara Tengku Inaya kedengaran memuji. Matanya melihat dalaman rumah Nendanya. Terpegun dia melihat rumah Nendanya. Cantik. Pandai Nenda request hiasan rumah dia macam mana. Cantiknya!
Ruang tamu dia kemain luas. Kau nak bergoleng-goleng situ pun bebas. Nenda berjalan mendekati satu sofa. Sebelum dia mengambil tempat disitu. Senyuman masih terhias dibibirnya. Dipandang sekelilingnya. Memang sengaja nak besarkan rumah dia. Sebab anak dan cucu dialah. Cucu dia boleh tahan ramai tau.
Cucu dia dekat anak sulung dia Tengku Hisyam saja ada Empat, Dekat anak kedua dia pula Tengku Hidayat ada dua, Dan cucu dia dekat anak ketiganya Tengku Hilal ada empat. Dan dekat anak bongsunya satu-satunya anak perempuan dia ada Tengku Ayaati ada tiga. Ha banyak tu cucu dia. Jadi rumah dia kenalah besar-besar.
"Sinilah rehat dulu, Nanti-nantilah kita usya rumah ni." Nenda mengamit anak cucunya supaya mendekatinya. Baru habis jalan jauh. Rehatlah dulu, Nanti-nantilah pula dorang tengok tempat lain, Bagi panaskan punggung dulu.
Mereka semua mula mengambil tempat diruang tamu. Ada yang duduk atas sofa dan ada yang duduk dibawah saja.
"Amboi Rayyan, Bawa kucing datang sini nak tinggalkan dekat Nenda ke nanti?" Tegur Nenda kepada cucunya itu, Kelihatan Tengku Rayyan yang baru saja meletakkan pet backpack itu, Kedua kucing pemuda itu elok berada didalam pet backpack.
Tengku Rayyan mencebik kecil.
"Mana boleh tinggal dekat Nenda, Yan bawa sebab tiada siapa jaga, Kesianlah nanti anak-anak Yan kena tinggal." Balas Tengku Rayyan, Tangannya sudah mula membuka beg yang menempatkan kucingnya, Sebelum kedua anaknya itu dikeluarkan.
Dia tinggal sorang-sorang dekat Apartment nya. Satu pembantu pun dia tiada, Kalau makan, dia masak sendiri, Kemas pun sendiri, Senang cakap dia buat semua sorang diri, Jadi jaga anak dia pun sorang diri, Kalau tinggal dekat sana seminggu siapa nak bagi anak-anak dia makan? Ha tu sebab dia bawa sekali.
Nenda tersenggih, Kalau cucu dia yang ini memang tak boleh pisah dengan kucing dia tu. Siap gelarkan si kedua bulu tu anaknya. Macam-macam perangai.
Naylea yang elok duduk sebelah Tengku Hael memandang geram dekat kucing-kucing Tengku Rayyan, Dia tersenyum melihat tingkah Tengku Rayyan itu.
"Abang Yan asyik jadi papa kucing je, Jadi papa orang bila pula?" Hampir tersedak Tengku Rayyan mendengar soalan adik sepupunya, Anak kepada Paksu mereka. Kelihatan budak remaja lelaki itu tersenggih kearahnya.
"Ha'ah bila nak bagi Pak Ngah dengan Mak Ngah cucu?" Kali ini Suara Tengku Inaya kedengaran menyampuk, Wanita itu sudah tersenggih-sengih mengusik Tengku Rayyan.
Kembang kempis dibuatnya hidung Tengku Rayyan mendengar soalan daripada kedua sepupunya itu, Nak buat-buat tak dengar boleh? Tiada jawapan dia sebenarnya. Inikan nak bagi cucu dekat orang tuanya, Nak bagi menantu pun dah kepayahan. Ala maklumlah. Dia tiada siapa-siapa, Single...
KAMU SEDANG MEMBACA
[C]✓Bidadari Tengku Hael
Romance|My first sad romance| - Stand alone series - "Tolong jangan munculkan diri kau dihari pernikahan itu nanti..." TENGKU HAEL HAZREEQ - Jejaka yang mempunyai segalanya dari paras rupa ke harta dan mampu memikat hati setiap gadis, Dirinya yang terpaksa...