SC 1

4.5K 121 2
                                    

Tiga tahun berlalu dengan pantas. Hadif dan Adellia membesarkan puteri mereka dengan penuh kasih sayang dan perhatian yang sepenuhnya.

Adellia melangkah ke arah anaknya. Dari tadi senyap sahaja. Perkara yang paling ditakutkan oleh para ibu ialah anak mereka senyap bukan kerana tidur tetapi kerana ada perkara yang si anak lakukan.

"Alyssa Helena binti Hadif Ziqri" Perlahan-lahan kepala Helena memandang mummynya. Tangganya disorok ke belakang. Tubuh bersandar rapat dengan dinding. Bibirnya melakarkan senyuman.

"What are you doing?Adellia cekak pinggang. Yakin mesti anaknya melakukan perkara yang tidak sepatutnya. Dengan senyuman misteri anaknya sudah menjelaskan segalanya.

"Nothing mummy" Helena tersengih.

"Give me your handAdellia menghulurkan tangannya. Helena geleng kepala. Kalau mummynya tahu memang mummynya jadi hulk.

"Don't want" Helena menyembunyikan tangannya ke belakang. Barang di tangannya digengam erat tidak mahu diketahui oleh Adellia.

Adellia menghampiri Helena. Tubuh anaknya ditolak lembut ke tepi. Seperti mahu pitam dia melihat dinding yang putih sudah bertukar merah.

"Helen main lipstick mummy lagi ke ?!" Helena mengelengkkan kepalanya. Adellia menarik dan menghembus nafasnya. Sabar.

"Helen not play with your  lipstick mummy..Helen just draw only" Jawab Helena tanpa rasa bersalah. Adellia bercuba untuk bertenang. Nafas diatur.

"Let me see..Which one lipstick" Helena menunjukkan lipstick berjenama.

"Ya Allah ! Alyssa Helena! Why you draw with my lipstick ? Mummy dah belikan Helen crayon" Helena sudah mencebik mahu nangis apabila melihat wajah garang mummynya. Antara mummy dan daddy, yang paling menakutkan ketika marah ialah mummy.

"Dont cry ! Go to time out. Now!" Perlahan-lahan Helena berjalan ke arah dinding. Badannya dihadapkan ke arah dinding.. Kena denda.

"Selagi Helen tak serik selagi tu berdiri dekat situ. Mummy dah pesan banyak kali, jangan main barang mummy or daddy" Setitik air mata Helena jatuh ke pipi.

Adellia harus tegas dengan Helena. Semakin besar semakin banyak akal. Adellia hanya mahu Helena sedar akan kesilapannya.

"What wrong?" Hadif melangkah ke arah isteri dan anaknya. Dari jauh dia sudah dengar suara isterinya memarahi anaknya. Helena yang mendengar suara daddynya sudah mahu berlari ke arah daddynya.

"Stop right there Alyssa Helena" Terhenti langkah Helena. Helena membuat wajah simpati ke arah Hadif.

"What are you doing this time baby?" Hadif menjongketkan keningnya.

"Mummy angry..Helen just draw on the wallAdellia memeluk tubuh. Matanya menatap wajah Helena. Helena mengerling sekilas ke arah Adellia. Seperti mahu meraung apabila ditenung begitu.

"Helen draw with mummy's lipstick" Sambung Helena. Kepala ditunudkkan. Hadif menyembunyikkan senyuman. Takut betul anaknya ini apabila isterinya sudah naik hantu.

"Kenapa Helen draw guna lipstick mummy ? Kan daddy dah belikan Helen crayon?Tanya Hadif. Sudah banyak dia membelikan anaknya crayon, water colour tapi yang menjadi pilihan hatinya tetap lipstick Adellia.

HADIF'S ©️Where stories live. Discover now