"Dipersilakan saudari Aqeela Suhaila bt Megat Haqimi untuk menerima sijil dan memberi ucapan"
Serentak mereka semua menoleh ke arah pentas. Terkaku seketika mereka memandang seorang gadis berwajah dingin sedang menerima sebuah sijil penghargaan. Terkejut sebab cantik sangat !
Baju ;
Gaya tudung dan mekap ;
Kasut ;
Dia mengetuk beberapa kali mikrofon tanda berfungsi dengan baik. Lantas dia mengambil nafas dalam. Matanya ditutup dan dibuka kembali memandang segenap ruang dewan.
"Assalamualaikum and very good day to everyone. Today, we shall celebrates some students' appreciation and their great achievements for this university. Regardless, I want to say thank you for all lectures and canselors whom have gave their best in teaching also guided us to be a great person these days. Not to forget, my fellow collegues and also our juniors here have helped me back then. I really appreciates it so much. But, there's something I want to tell all of you" terhenti seketika ucapannya. Sesak nafas mahu berbicara. Matanya dipejam seketika sambil menghembus nafas halus. Dicelik semula matanya terus memandang ke arah sepupunya.
"Despite all my successes, there's one person who doesn't tired to push me forward. She's a great woman, a best friend, a wonderful cousin, not to mention she's also my personal doctor. Whenever I felt down, she's the one who stayed beside me. Whenever I'm in danger, she's the first one who arrived. When I'm at my lowest, she's the one who seen it all. She's also the one who never give up build my courage once again. Now, here I am but not more my old self. I'm here as new woman, new heart, new trust, new courage and of course new path. But, there's no one seconds in my life to forget my other friends. They're also the reason why I changed and why I'm here. Sahabat, aku maafkan korang dah lama jadi kita kosong-kosong eh walaupun lambat lagi nak raya?"
Terletus tawa di segenap ruang dewan itu mendengar ucapan Aqeela di atas pentas. Manakala di sebuah meja, mereka hanya mengalirkan air mata. Sungguh mereka rasa bersalah makin menggunung. Tetapi mereka bersyukur sudah dimaafkan dengan beraninya diucap di depan khalayak ramai.
"For other friends and juniors here, always have your friends' back, supports them, but don't trust too much. Anyone can be enemy, anywhere, and anytime. Just don't look behind, keep march forward and don't ever be distracted by surrounding. Anything can harms you. As I said earlier, anyone can be enemy. You just clueless of how, who, and why they did. Hatred doesn't need qualifications. Anger doesn't need a reasons. All you need is trusts. If you don't have them, then keep dreaming to live in a better world. Remind yourself that you're living a cruel society. You know yourself better so level up yourself to be a great person. Don't be insecure of anything alright? Thank you for the appreciations giving, I would like to end now. Thanks once again for having me. Assalamualaikum" kata Aqeela panjang lebar sebelum dia menuruni tangga pentas. Bergema ruangan dewan itu dengan tepukan serta sorakan para hadirin.
Terus dia mengorak langkah menuju ke meja sahabat-sahabatnya. Dia melabuhkan punggung selamba di kerusi bersebelahan Qarya. Mata mereka bertembung seketika. Lantas dia mengukir senyuman senget sebelum dia meletakkan tangannya lembut ke atas tangan milik Qarya. Lalu dia berpaling memandang ke arah sahabatnya yang lain.
Tanpa disedari semua, ada sepasang mata yang memerhati dari jauh bersama genggaman tangan yang erat. Hatinya makin membuak rasa benci dan marah. Baru saja hendak melangkah ke mereka, bahunya ditepuk perlahan dari belakang.
Mata terbuntang luas melihat gerangan yang mengacau perbuatannya. Lelaki itu ! handsomenya !
"Well well what do we have here. Don't you know a beauty can't go anywhere alone especially not in the crowd. You might get lost dear" soal lelaki tampan itu memandang sekilas atas bawah gadis di hadapannya.
Ceh miss lagi cantik !
"Ehem. H-Hai? what's your name sir?" balas gadis itu sedikit bergetar. Handsome sangat ni mama ! Ini kalau dapat memang dia takkan lepas keluar dari bilik !
Lelaki itu menarik senyuman senget kecil. Matanya ralit memandang wajah putih bersolek tebal itu. Walaweh tebal berapa inci ni ?! miss pun tak mekap tebal macam ni !
"I'm Shah. But, you can call me tonight if you want?"
Pantas gadis itu menarik senyuman sinis. Damn he's good with words ! Gentleman !
"Alright then. Give me your number" katanya sambil menghulur telefon ke arah lelaki itu. Namun huluran itu tidak disambut. Malah tangannya yang direntap lembut ke depan bertembung tangannya dengan dada bidang itu. Tersentak dibuatnya dengan tindakan drastik lelaki itu.
"Why should I give you my number instead of pleasures? We're not living in 2019 anymore dear. I'll wait for you at Hotel Clusian, room 320, floor 25. Can you be there?" bisik lelaki itu lembut di telinga kanan gadis itu. Meremang seketika bulu romanya namun dia cukup terbuai dengan perilaku lelaki itu.
Misteri tapi dia suka !
Lantas dia mengangguk laju tanda setuju dengan bicara lelaki itu. Terus lengannya dileraikan dari pegangan lelaki itu. Sempat kekura tangannya dicium sekilas sebelum lelaki itu berlalu meninggalkannya.
Auch ! my heart !
Lelaki mana pulak ni yang muncul? Lelaki ni misteri betul ya sampai nama dia tak wujud dalam cast chapter. Sebabkan dia misteri jadi saya tak tulis. Silakan teka ya 🤣 Jangan lupa vote and komen tau ! ada masa saya update lagi ya mueh semua <3
YOU ARE READING
The Handkerchief
RomanceStand Alone #1 •[[ Ayyash Luthfi x Aqeela Suhaila ]]• Di mana ada si jejaka, pasti ada si gadis. Kadang kala mereka kerap bertengkar tetapi selalu bersependapat dan sering bersama sehingga orang menganggap mereka sebagai pasangan. Tetapi, berlakunya...