BAB 70 🥀

2.1K 68 1
                                    

"Hah tenangnya" dia mendepakan tangan sambil duduk di atas pangkin kayu menghadap sawah padi. Angin sepoi menerpa ke wajah.

"Suka?" dia menoleh ke kiri. Lantas mengangguk.

"Terima kasih cinta tak jemu melayan perangai hubby. Terima kasih sangat" ucapnya memandang wajah Aqeela. Dengan tudung sarung, baju tshirt lengan panjang, kain batik. Alah menggoda betul lah mak buyung ni.

"Siapa cakap tak jemu?" dia menjungkit kening sengaja menguji. Terdiam Ayyash.

"J-Jemu ke?"

Tergelak Aqeela melihat wajah Ayyash sudah mendung. Haih dah macam dia pula mengandung. Emosi bagai.

Tangannya naik menyapu wajah Ayyash sekilas. Sempat dia mencubit pipi kiri Ayyash.

"Saya gurau je lah. Kalau tengok muka hubby setiap masa pun saya suka apatah lagi layan perangai manja hubby" tersenyum malu dibuatnya Ayyash. Ah suke suke suke !

"Ehem" mereka berpaling ke belakang.

"Seronok asramadana depan sawah padi? kemain korang eh. Tercabut bulu mata aku tengok" mereka mencebik mendengar ayat Haziq. Seketika, Ayyash memandangnya atas bawah.

"Pergi mana Haz?"

"Aku nak teman tok pergi dusun. Katanya ada buah yang baru masak. Kalau nak ikut pergi siap. Aku tunggu dalam kereta" balas Haziq.

"Kau dengan tok je yang pergi? yang lain?" soal Aqeela hairan. Biasanya bab dusun ni Harraz dan Haidar paling teruja.

"Dorang teman mak abah pergi beli barang dulu baru terus singgah dusun" mereka mengangguk faham sebelum memasuki rumah untuk bersiap.

•••••

"Banyak kali datang sini pun hubby teruja lagi" kata Ayyash sambil matanya meliar sekeliling.

"Samalah. Saya tak sabar nak makan ni" balas Aqeela sambil tersenyum.

"Haa Lutpi hang mai sini rasa buah langsat baru masak ni" pelawa Tok Chah menggamitnya dan Aqeela ke arah pondok kecil. Langkah diatur ke arah pondok.

"Uish banyaknya langsat. Eh manggis pun ada? durian pun ada? banyak betul buah dah masak eh tok?" soal Ayyash terkejut. Nampak dari jauh ada langsat je rupanya kawan langsat pun ada sekali.

"Haa lani musim buah. Elok pulak hampa mai sempat rasa hok ni. Haa ambiklah makan. Satgi kulit buang dalam tong tepi tu" pelawa Tok Chah.

"Terima kasih tok" ucap mereka serentak. Ayyash merasa buah langsat, Aqeela merasa buah manggis, dan Haziq merasa buah durian.

"Emm sedapnya" ucap mereka serentak sebelum tergelak kecil.

"Hah makan tak ajak !" terhinjut bahu mereka disergah dari belakang. Segera berpaling terus memuncung masing-masing. Haziq membaling kulit buah langsat tepat ke wajah Haidar. Mereka baru sampai.

"Eiy kotorlah long ! bodoh betul mamat ni" marah Haidar seraya membaling kulit buah langsat ke dalam tong sampah.

"Dah dah. Mai duduk makan. Satgi nak senja tak elok lama tang ni. Hampa pi beli apa ja?" kata Tok Chah sambil mengesot memberi ruang kepada mereka yang lain namun ditegah Encik Haqimi.

"Eh mak duduk je lah. Saya tak apa berdiri sini. Kami beli barang dapur, cari sikit barang basah nak buat masak malam ni. Ada orang tu mengidam nak makan ikan cencaru sambal belacan. Sempatlah beli barang lain nak bawa balik sana" terang Encik Haqimi panjang lebar. Sempat dia mencapai buah manggis.

Tok Chah hanya mengangguk. Tahulah dia yang mengidam itu Aqeela. Terus dia memandang ke arah Aqeela yang asyik dengan buah.

"Su. Jangan makan cabai banyak sangat satgi. Kot budak tu tak tahan" hairan Ayyash. Dia memandang Aqeela dan Tok Chah silih ganti.

"Budak mana tok?"

Harraz dan Haidar sudah menepuk dahi. Manakala yang lain mengemam bibir menahan ketawa. Tok Chah pula menggeleng.

"Anak hang lah budak mana lagi dia duk bawak tu. Kan ngidam sambal belacan. Pedaih, toksah makan banyak sangat satgi. Beringat sama" haihlah Lutpi Lutpi. Ayyash menggaru kening seketika sambil tersengih janggal.

"Saya yang nak makan, tok" tercengang Tok Chah memandangnya atas bawah.

"Lah hang ka mengidam? hmm kena kat hang rupanya" dia mengangguk kecil tersengih malu ke arah Tok Chah yang mula tergelak.

•••••

"Kenyang?"

"Alhamdulillah bah. Sedap betul. Terima kasih masakkan resipi rahsia abah" tak tipu, memang sedap abahnya masak ikan cencaru sambal belacan. Katanya resipi keluarga. Menambah nasi dia tadi.

"Alhamdulillah nasib kata sedap. Kalau tak, abah taknak buat dah" tergelak mereka di ruang makan.

Cepat mereka mengemas ruang makan untuk menunai solat isya'. Lama kemudian, mereka menyalam tangan masing-masing setelah solat.

"Mak, esok pagi kami balik dah. Qimi ada kerja. Depa ni pun ada kerja jugak. Mak takyah risau, nanti lepas beranak, Pia bawak mak pi sana tengok adik. Kalau mak sunyi kat sini, suruhlah pak haji tu menengok cepat sikit. Boleh pi dusun berdua" Puan Safia menjungkit keningnya berkali-kali sebelum lengannya ditampar perlahan oleh Tok Chah.

"Banyaklah hang. Takpa aih aku buleh jaga diri sendiri nih kuat lagi. Nanti dia beranak, habaq mai kat aku nak bawak apa yang patut" pesan Tok Chah. Mereka mengangguk tanda faham.

•••••

"Hubby, bangun dah subuh ni" dia menepuk perlahan bahu Ayyash yang terdedah. Kebiasaannya tidur tak memakai baju. Nasib tak ada nyamuk.

"Ermm" rengek Ayyash sebelum dia menyembam wajahnya lagi ke bantal. Aqeela menjuling matanya. Tangan naik menampar belakang tubuh Ayyash. Tak perlahan tak kuat.

"Ayyash Luthfi ! bangunlah eiy" terpisat-pisat Ayyash bangun malas duduk di atas katil. Muka cemberut ditayang tak puas hati ke arah Aqeela.

"Buat muka, buat muka. Cubit kang. Pergi mandi ambik wudhu sana. Kejap lagi saya pula ambik wudhu" Ayyash menghela nafas perlahan. Kaki diturunkan dari katil mula melangkah ke arah Aqeela. Membantu Aqeela bangun dibawa ke arah bilik air.

"Jom mandi"

"Eh saya--"

"Takde takde. Mandi sekali" terus dia berjalan malas diheret Ayyash yang sempat mencapai tuala mereka memasuki bilik air. Haih.

Siap saja, mereka mula memakai pakaian solat dan keluar menuju ke ruang solat. Terlihat semua sudah menunggu mereka.

"Lama ke tunggu?" soal Aqeela.

"Taklah. Kitorang pun baru je duduk" jawab Haziq. Terus saja mereka berdiri siap sedia menunaikan solat fardhu subuh. Kali ini diimamkan oleh Haidar.

•••••

"Jaga diri leklok. Lutpi hang jaga dia sama nah. Jangan lepa dia tu. Perati anak sama. Tok doakan urusan hampa dipermudahkan"

"Aamiin" jawab mereka semua serentak. Masing-masing tunduk menyalam dan mencium tangan berkedut Tok Chah sebelum memasuki kereta masing-masing.

"Kami pi dulu nah tok ! ada masa kami bawak tok pi sana pulak !" jerit Harraz jengul dari dalam kereta.

"Kalau tok nak nikah baru, cari hok hensem sikit ! baru kami balik !" sampuk Haidar. Sempat dia mengusik.

"Eiy budak ni !" mengekek mereka ketawa melihat Tok Chah mula mengangkat selipar ke udara. Hon dibunyikan.

"Pi dulu tok ! assalamualaikum !" jerit Ayyash.

"Waalaikumussalam" balas Tok Chah sambil tersenyum. Tangan naik melambai perlahan sehingga kelibat dua buah kereta itu berlalu jauh dari rumahnya. Dia kembali menutup pintu. Rehatlah apa lagi.

Ada idea lebih, chapter panjang. Kurang idea, chapter pendek. Begitulah kira-kiranya ya readers sekalian huhu. Teruskan vote dan komen ya. Thank you dooh korang dah sampai chapter sini ! sobs sobs terharu nah eskrem 🍦sekian hahahah bye ! mueh <3

The HandkerchiefWhere stories live. Discover now