Kalau ada typo tu sorrylah yaa? tak nyempat nak check satu satu...kena unpub lepastu edit semula..MALAS nokk...harap faham ya? Ya.
Usai menunaikan solat isya, dia mencapai telefon Xs Max di atas mejanya melihat gerangan yang menelefon. Setelah mengenal pasti si pemanggil, dia lantas menjawab panggilan.
"Assalamualaikum Yash. Kau buat apa sekarang?" soal Aqeela di seberang talian.
"Waalaikumsalam. Aku baru lepas solat kenapa?"
"Esok sebelum nak gerak Perlis. Mak Abah aku ajak korang sarapan dulu dekat rumah" terangguk-angguk Ayyash mendengar.
"Boleh je. Pukul berapa nak gerak dari kolej?" seketika dia menoleh ke belakang memandang dua sepupunya yang baru balik dari membeli makanan.
"Pukul 7:30 boleh ke?"
"Ouhh bol- hah?!" tersentak Qalish dan Irsyad mendengar jeritan kecil milik Ayyash. Mereka memandang sesama sendiri sebelum mengangkat bahu.
"Ish jangan jeritlah gila. Pukul 7:30 lah sampai rumah dah pukul 8 lebih. Lepas sarapan baru gerak ke kampung. Boleh ke boleh?" soal Aqeela membuatkan keningnya terangkat sebelah.
Boleh ke boleh? Baik tak payah bagi pilihan.
"Hmm boleh lah. Kau tu haa jangan lambat. Esok jumpa dekat padang Beta"
"Yee aku tahulah. Haa tu je maseh atas luangan masa anda. Assalamualaikum tenuk" ujar Aqeela sebelum meletakkan panggilan.
"Waalaikumsalam" dia menoleh ke arah dua sepupunya laju menguntum senyuman nipis. Lapar !
"Asal kau menjerit tadi bro?" soal Qalish sambil membuka plastik makanan. Mi tomyam uhm dapnyee !
"Qee call tadi dia cakap family dia ajak sarapan dekat rumah dulu baru gerak Perlis" terangguk-angguk mereka.
"Dah tu? asal nak menjeritnya?" soal Irsyad hairan.
"Yalah sebab nak gerak dari sini pukul 7:30 gila!" dengus Ayyash tidak puas hati. Awal sangat dia lemau sikit nak keluar lepas subuh.
"Hah?!" serentak mereka menjerit kecil.
"Eh tapi okaylah tu awal gerak awal sampai" kata Irsyad disambut dengan anggukan dari Qalish.
"Yalah yalah. Bismillahirrahmanirrahim" laju Ayyash membaca doa terus mereka menjamah makanan.
"Mak! ooo mak! mana pulak pergi mak ni merayap je kerja orang tua ni" bebel Haidar di ruang tamu. Hairan melihat kelibat yang dicari tiada di ruang dapur.
"Dah kenapa kau terjerit pagi-pagi buta ni?" soal Puan Safia yang menapak keluar dari tandas di belakang dapur.
"Hehehe saja je. Ni Dar nak tanya bila adik nak sampai? Rindu" muncung mulut dibuatnya sambil mencucuk bahu Puan Safia.
"Kejap lagi sampailah tu" jawab Puan Safia menepis perlahan tangan Haidar lalu memasuki dapur.
Malas nak melayan perangai si Haidar. Gedik tak sudah !
Haidar mampu mengeluh terus berjalan masuk semula ke dalam biliknya.
Sedang fokus memasak, bunyi deruman enjin kereta di luar rumah membuatkan dia laju menutup api dapur. Bibirnya melakar senyuman lebar tatkala melihat dua buah kereta yang dinanti.
"Assalamualaikum tuan rumah! kami datang nak beraya!" jerit Aqeela setelah keluar dari kereta. Dia segera tunduk menyalami tangan kedut itu diikuti dengan mereka yang lain.
"Waalaikumsalam. Banyaklah kau nak beraya puasa pun tak berapa cukup" muncung mulut Aqeela disindir begitu.
"Dah meh masuk mak nak pergi dapur kejap" usai berkata dia menghilangkan diri ke dapur.
Mereka pula mengikuti arahan melabuhkan punggung di sofa. Sedang rancak berbual, masing-masing terkejut mendengar bunyi hempasan pintu yang agak kuat di tingkast atas. Segera menoleh ke atas.
"Anje!! oh my baby boo honey bunny!! lambatnya kau balik lahabau aku lapar tau tak?!" jerit Haidar dari atas tangga sehingga tiba di ruang tamu. Melihat begitu ramai manusia dia terus berdehem.
Aduh malu pulak anjay macam mana boleh tak perasan ni?!
"Apa kau ni bang? aku dah bagitahu kan balik pukul berapa asal tak makan dulu?" soal Aqeela seraya menyalam tangan kekar lalu mencium hidung abangnya tanpa menghiraukan sekeliling. Mereka sudah terbiasa dengan adegan itu. Haidar turut membalas ciuman di dahi mulus adiknya.
"Soalan tu kasi bijak boleh tak? aku dah cakap kan aku tunggu" kata Haidar seraya merangkul baju Aqeela rapat padanya.
"Kau tak kerja ke bang?"
"Harini semua pergi kerja lewat sebab nak sarapan sekali korang. Aku tengok mak kejap" bingkas dia bangun ke dapur. Malu sebenarnya nak lama-lama disitu sebab ada perempuan.
•••••
Mereka yang lain hanya memandang ke arah dua beradik itu. Terasa agak janggal nak mencelah walaupun kerap berjumpa. Nak main telefon rasa biadap pula jadinya mereka bersembang sesama sendiri sambil merenung saja. Lah kesian.
"Adik-adik sekalian pergi ler makan" kata Haidar menapak keluar dari ruang dapur. Dia mula berjalan menuju ke tangga dan berhenti di tangga paling bawah sambil mendongak ke atas.
"Haa jom geng" pelawa Aqeela melangkah bersama mereka yang lain ke dapur. Dia berhenti seketika menoleh ke arah abangnya di tangga. Dia melihat Haidar mula menarik nafas dalam terus dia berlari masuk semula ke dapur. Mula dah dia.
"Megat Haqimi!! Megat Haziq!! Megat Harraz!! Turun cepat sini makan!! Lambat kang habis lauknya!!" jerit Haidar di anak tangga paling bawah. Malas nak naik. Usai jadi pengejut alam, dia memboloskan diri ke dapur mengambil tempat duduk bersebelahan Ayyash.
"Bro" dia membuat sapaan fistbump pada ketiga-tiga lelaki itu. Mereka saling membalas sapaannya sekali tersenyum.
'Lama sangat ke aku tak nampak diorang ni asal makin handsome semua ish mana aci' bentak Haidar dalam hati.
Pak !
Haaa ayok~ pak sapa pulak mai ni? haaa nak tau sapa? tunggu lah baca bab seterusnya 🤣 baca nah jangan tak baca...vote dan komen sekali, inshaallah ada masa sya baca komen sayang sekalian..🩷
YOU ARE READING
The Handkerchief
RomanceStand Alone #1 •[[ Ayyash Luthfi x Aqeela Suhaila ]]• Di mana ada si jejaka, pasti ada si gadis. Kadang kala mereka kerap bertengkar tetapi selalu bersependapat dan sering bersama sehingga orang menganggap mereka sebagai pasangan. Tetapi, berlakunya...