BAB 53 🥀

2.2K 82 5
                                    

"Eh? semua ada harini?" soal Qalish bingung melihat semua ahli keluarga ada di dalam wad Aqeela. Mereka tidak menjawab namun hanya menunduk dengan wajah muram.

Qalish berpaling memandang ke arah rakan-rakannya yang lain di muka pintu juga turut menayang wajah bingung. Mereka melangkah masuk. Terkaku mereka di tempat masing-masing melihat sekujur tubuh Aqeela diselimuti dengan kain hospital berwarna putih menutupi keseluruh tubuhnya termasuk wajah Aqeela.

Jantung berdetak laju. Terus Ayyash menerpa ke arah isterinya. Tangan menggigil naik menarik kain putih itu. Menitis air matanya melihat wajah pucat lesu Aqeela. Tubuh itu kaku. Sejuk. Namun masih berseri cantik.

Dia menyembamkan wajahnya ke leher Aqeela. Menangis teresak-esak. Mereka yang lain hanya berdiri kaku masih memproses situasi itu.

"Ma..pa..apa yang jadi ni?" soal Qalish dengan nada bergetar. Dadanya sudah sebak rasanya dia sudah tahu maksud situasi itu tapi tak mampu nak terima lagi.

"Q-Qee dah tak ada sayang. Doktor cakap jantung dia tiba-tiba laju dan terus berhenti. Doktor cuba selamatkan hampir sejam tadi tapi tetap..." tidak mampu Puan Lailatul menerus kata. Dia menangis di dada Encik Zarith. Mereka yang lain seakan terkejut dengan berita tersebut.

Laju Haziq, Harraz dan Haidar menerpa ke arah Puan Safia dan Encik Haqimi. Haziq memegang erat kedua lengan Puan Safia. Manakala Haidar sudah jatuh melutut di hadapan Encik Haqimi. Mereka yang lain hanya memerhati adegan mengejut itu.

"Mak..tolong cakap adik masih ada mak..jangan buat along macam ni mak..kitorang taknak hilang adik perempuan tolonglah mak.." Haziq menggoyangkan kedua lengan Puan Safia. Puan Safia hanya mampu menangis tidak boleh berkata apa. Dia risau jika dia membuka mulut nanti benda lain yang keluar.

"A-Abah...Dar minta maaf bah selalu usik adik..Dar sayangkan adik bah tolonglah cakap dekat doktor kembalikan adik pada kita bah..Dar tak habis layan Harry Potter dengan adik lagi bah.." Haidar menongoi di hadapan kaki Encik Haqimi. Terus dia ditarik supaya berdiri lalu dipeluk kuat oleh Encik Haqimi. Teresak-esak dia menangis memeluk abahnya.

Harraz masih berdiri kaku. Entah kenapa kakinya tidak boleh bergerak tiba-tiba. Otak seperti tidak boleh berfungsi. Namun dapat dia rasa lengannya direntap kuat oleh Haziq memasuki pelukan mereka sekeluarga. Terus dia menitis air mata menangis bersama. Mereka yang lain turut menangis memandang keluarga itu.

"Cinta..hubby datang dah ni cinta taknak buka mata tengok hubby ke sayang" terhinjut-hinjut bahu Ayyash menahan tangisan sambil cuba berbicara dengan Aqeela. Mereka menoleh ke arah Ayyash yang masih memeluk tubuh Aqeela.

"Bangunlah sayang abang..bangunlah Qeela aku rindu kau. Please jangan buat aku macam ni kau dah janji takkan tinggalkan aku. Kau cakap lepas kahwin kau ada benda nak bagitahu semua orang tapi kenapa..kenapa kau tinggalkan kitorang..please comeback to me cinta" mereka sebak mendengar kata-kata Ayyash.

"Kau nak tahu tak cinta? tadi kitorang selesaikan dua suster ngesot tu. Cuma seorang je lah dah naik atas. Seorang lagi nama Mawar tu Simon cakap dia nak Mawar jadi hak dia. Aku rasa mungkin Simon tu nak jaga dia. Kau nak tahu lagi tak? Rayden kan dia kan...dia ganas tadi weh cinta..dia tembak bertubi-tubi sambil cakap dia akan pertahankan kau dan dia akan jaga kau sampai dia mati. Aku lega sangat sebab kau dijaga oleh dia" mereka yang lain terus menekur ke lantai sambil menangis. Rayden hanya berdiri kaku dengan tangannya digempal menahan rasa. Dia melihat Ayyash mula bangun menuju ke arahnya.

"Pergilah bro. Aku tahu kau ada benda nak luah dekat dia" ujar Ayyash sebelum dia pergi ke arah keluarganya. Rayden melangkah perlahan ke sebelah katil Aqeela. Tangan spontan naik memegang kain putih yang berjujuran jatuh di sebelah katil. Dia membetul kembali kain itu sebelum menggenggam erat kain putih itu. Dia menunduk.

The HandkerchiefWhere stories live. Discover now