BAB 15 🥀

2.9K 131 1
                                    

Pak !

"Eh manusia, daripada kau panggil kitorang macam nak roboh rumah ni baik kau pasang bom je terus" mata mereka semua memandang Haziq yang berdiri di belakang Haidar dengan muka garang.

Dia mengambil tempat di kiri tempat abahnya dan berhadapan Puan Safia.

"Sakitlah anak uji" Haidar menggosok belakang kepalanya sambil menjeling ke wajah selamba abangnya.

Tangan gajah ke sia?!

"Ketuk biar kuat lagi Ziq. Biar berlubang terus. Jerit macam ada pencuri nasib aku tak ada sakit jantung" kata Encik Haqimi mula melabuhkan punggung di kerusinya. Puan Safia yang melihat itu hanya menggelengkan kepala.

Dia memandang ke arah anak-anak barunya lalu tersenyum nipis. Alahai canggungnya muka semua.

"Sabarlah ya semua" itu saja dia mampu katakan walaupun masing-masing sudah mengenali keluarganya.

"Eh takpe mak, kitorang okay je hehe" jawab Qarya tersenyum janggal. Lapar sebenarnya tapi diamkan saja.

Mereka yang lain hanya mengangguk tanda setuju.

"Uinaa banyaknya lauk oh my oh my god, oh my oh-"

"Kau tak payah nak oh my god sangat ngah. Duduk sekarang kitorang dah lambat ni" laju Aqeela memintas nyanyian Harraz yang baru menapak masuk ke dalam ruang dapur. Terus muncung mulut Harraz seketika dipintas sebegitu.

Humph !

"Ada ubi ada batas, kau fikir aku kisah?" dengan riak selamba dia melabuhkan punggung di antara Haziq dan Haidar, berhadapan pula dengan Aqeela.

Tercengang mereka yang lain mendengar pantun aneh dari Harraz.

"Sumpah tak masuk sia" bisik Haidar di telinga kiri Harraz namun hanya jelingan saja dibalas olehnya.

"Sudah sudah. Bismillahirrahmahnirrahim" usai Encik Haqimi membaca doa makan, mereka menjamah sarapan dengan meriah. Sesekali dengar bunyi ketawa, bertengkar dan begitulah kira-kira.

Usai sarapan, mereka mula menyalami tangan ahli keluarga Aqeela. Tidak lupa tradisi keluarga Aqeela. Yaa saya malas nak taip cium tangan pipi semua tu korang bayangkan je lah tiap kali salam mesti ada sesi ciuman tu.

"Bawa kereta elok-elok. Kalau mengantuk berhenti tepi dulu jangan paksa diri" pesan Puan Safia.

"Betul. Tak pun korang gilir-gilir tukar pemandu" sampuk Encik Haqimi.

"Baik mak, abah" jawab serentak mereka semua.

"Sayang...aku dah masukkan duit dalam akaun kau nanti apa-apa guna je tau" bisik Haziq di telinga kanan Aqeela.

"Berapa kau masuk? janganlah banyak sangat weh" soal Aqeela sambil berbisik juga.

"Tak banyak pun 2k je" jawab Haziq selamba manakala Aqeela sudah ternganga mulut.

'Uish tak payah cari sugar daddy macam ni cukup ada abang je ahaks' kata Aqeela dalam hati.

"Hmm yalah maseh long" Haziq hanya mengangguk sambil tersenyum nipis.

"Baby...jaga diri tau dekat sana. Kirim salam dekat tok sekali" pesan Harraz sambil tangan naik mengusap lembut kepala Aqeela.

"Yalah inshaAllah. Apa-apa update jugak hal sini" Harraz hanya mengangguk akan pesanan adiknya.

"Anje...nanti selfie banyak-banyak lepastu jangan lupa hantar tau tau tau" kata Haidar seraya mencium dahi mulus Aqeela berkali-kali.

Manja kali dia yah hahahah.

"Yeee...eiy dahlah gila" dia menolak muka Haidar menjauhi dari mencium dahinya. Terus Haidar menjeling. Bombastic side eyes criminal offensive side eyes.

"Kitorang gerak dulu eh. Jaga diri. Apa-apa usha whatsapp" kata Aqeela sebelum memasuki keretanya. Mereka saling berbalas lambaian tangan sebelum kedua-dua buah kereta itu meluncur laju di atas jalan.

Manakala mereka yang di hadapan pintu pula mula bergegas masuk ke dalam rumah untuk menyiapkan diri hendak ke pejabat. Puan Safia hanya menuju ke taman bunga mini miliknya untuk menyiram tanaman bunganya.

•••••

📍Kampung Seri Lulur, Mata Ayer, Perlis.

Tiba di perkarangan rumah milik Tok Chah tepat pada pukul 8:50pm. Kereya Toyota Yaris dipandu oleh Aqeela diberhentikan di sebelah kanan kereta Perodua Bezza milik Ayyash. Usai mematikan enjin kereta masing-masing, mereka keluar dari kereta dengan barangan menuju ke pintu rumah.

Tuk tuk tuk

"Assalamualaikum ada orang dak? mau takdak kami nak balik nih" kata Aqeela seraya mengetuk pintu.

"Waalaikumussalam haa sampai pun lama aku tunggu. Mai masuk" pelawa Tok Chah menghulurkan tangannya ke arah Aqeela serta yang lain.

Aqeela terus menyambut salam tangan kedut itu diikuti dengan rakan yang lain. Mereka mengangkat masuk segala barangan ke dalam rumah dan diletakkan di ruang tamu buat seketika. Duduk sebentar di sofa kayu rotan menghilangkan penat.

"Lawa noh semua kawan hang Su. Hok laki pun segak aih" dia mengambil tempat di sebelah cucunya. Terus tertunduk malu mereka dipuji Tok Chah.

"Amboi kemain aih puji yang cucu sebelah ni tak kelih ka?" sindir Aqeela sambil menjuih bibir.

Nak mebai lah ceni !

"Hang pun lawa keturunan aku semua lawa" jeling Tok Chah sekilas ke arah Aqeela. Meletus tawa kecil mereka.

"Weh kenalkan lah diri korang aku penat duh" kata Aqeela sambil memejam matanya. Tok Chah menggeleng kepala melihat cucunya itu. Dia berpaling ke arah cucu-cucu barunya.

Amboi belum kenal dah claim cucu.

"Takyah kenai lagi. Hampa pi masuk rehat dulu nak mandi ka apa. Mai aku tunjuk bilik" ujar Tok Chah seraya bangun berjalan ke arah bilik-bilik. Lantas mereka bangun mengikuti langkah wanita tua itu.

"Yang ni pompuan boleh duk. Bukan aku takmau bagi hampa duk bilik Su tapi rumah ni pun ada bilik tamu selesa sikit mau hampa nak lena katil banyak" jelas Tok Chah sambil jarinya menunjuk ke pintu bilik yang bertanda 01. Keempat gadis itu mengangguk tanda faham.

"Tok. Maaf tanya tapi kenapa tulis 01 dekat pintu ni?" soal Qalish di belakang sedari tadi hanya mendengar.

"Bilik tamu ja hok ada nombor. Mau bilik anak cucu ada tulis nama. Senang"

"Ooo" laju mereka mengangguk. Fahamm fahamm.

Lantas mereka berjalan mengekori langkah Tok Chah setelah wanita tua itu mula bergerak ke arah bilik sebelah. Terpapar nombor 02 di muka pintu.

"Haa ni bilik laki. Hampa boleh duk sini noh" terangguk-angguk sekali lagi mereka dibuatnya.

"Mai ikut sat nak tunjuk dapoq dengan bilik ayaq" mereka mula melangkah dengan perlahan memandangkan masing-masing masih mamai.

"Haa ni dapoq. Tak jauh mana kan dari bilik tidoq? sebelah tu bilik ayaq. Sebelah lagi jamban. Rumah ni ada 2 pasang bilik ayaq dengan jamban. Sepasang duk dalam sepasang lagi belah luaq. Paham?" tanya Tok Chah setelah puas menerangkan kediamannya.

"Faham tok" serentak mereka menjawab.

"Baguihlah lagutu. Tepi rumah ni ada pelantaq boleh hadap bendang besok lah hampa tengok. Malam ni hampa mandi rehat dulu mau rasa lapaq suruh Su hidang lauk. Aku nak masuk lena dulu besok kenai lain" katanya sambil melangkah masuk ke biliknya yang berdekatan dengan dapur.

Ngantuk pi dah.

Halah halah somelnyaaa Tok Chah ni 🥺 salam takziah dan al-fatihah kepada yg nenek atau atok korang yg dah pergi, pada yg masih ada, semoga panjang umur yaa..🤍

The HandkerchiefWhere stories live. Discover now