EPILOG 🫶🏻

3.7K 92 7
                                    

4 tahun kemudian~

"When I said no, it means no ! You wanna hear in Korean ? Andwae" tegas Aqeela bersuara sambil bercekak pinggang. Matanya memincing memandang ke arah anak-anaknya yang masih memegang bunga-bungaan di kedainya.

Dia masih menguruskan Qee's Flowery. Manakala Rayden masih menguruskan syarikatnya di Australia sambil memantau syarikat barunya. Ya, syarikat baru Rayden telah pun dia serahkan setelah siapnya bangunan itu. Awalnya semua terkejut, tapi lama-lama mereka terima.

"But bonda, that flower looks so pretty than the others. It's bloom like fireworks. Not to mention, the smells came from it was so enticing. Can we keep it, please bonda?" petah Arfieq bertutur bahasa inggeris dengan nada lembut memujuk Aqeela. Dia tahu, bondanya pasti kalah jika dia mula memujuk.

Aqeela mengeluh perlahan. Tangan naik memicit kening seketika. Ni yang lemah ni aduyai anak lah anak. Sepatutnya dia simpan je Arfieq dekat rumah tak payah pergi sekolah. Kan dah bijak ? haih baru 5 tahun dah bijak sangat susah macam ni. Selalunya kalau umur 5 tahun, pasti ibu bapa akan hantar anak ke tadika atau prasekolah betul tak? tapi tidak pada Arfieq. Kerana iq nya yang bijaksana, dan tahap kefahamannya terlalu tinggi, maka mereka disarankan untuk memasukkan Arfieq ke taska privasi.

"Bonda? sowwy" dia menoleh ke arah Arsyif sebelum ke arah Arqeel. Masing-masing menayang wajah comel. Sabar wahai hati sabar--

"Pretty please?"

Prang ! berkecai tembok egonya. Puas dia menahan sabar agar tidak termakan dengan pujukan dan rayuan anak-anaknya. Namun, bila anak sulung bersuara lembut, terus lemah lututnya.

"Yes, you may have them" dapat dia lihat wajah ceria mereka mula bersinar setelah mendapat keizinannya.

"But ! you have to promise me you will not throws any tantrum anymore and no more chocolates. Nanti walid marah. Faham boys?"

"Faham bonda !" serentak mereka bertiga bersuara sebelum masing-masing berlari mendapatkan bunga yang mereka inginkan. Tujuan hanya satu, ingin hadiahkan kepada bonda mereka.

•••••

"Ayid !" serentak Arsyif dan Arqeel bersuara tatkala melihat Ayyash memasuki rumah. Terus mereka meluru memasuki pelukan Ayyash. Terkekek mereka ketawa.

"Assalamualaikum little heroes. Harini semua sihat ke? buat apa je dengan bonda? jaga bonda tak harini?" dia berjalan beriringan dengan anak kembarnya ke ruang tamu. Melabuhkan punggung di atas sofa, tangan naik memeluk dua anak kembarnya. Wangi ! mesti baru lepas mandi ni.

"Akum alam. Cihat ! kami toyong bonda cucun unga manyaakkk ! angiiii ! acam bonda !" jawab Arsyif petah. Tangannya digawang sambil bercerita.

"Tul ! Ashtu bonda mayah ebab angah tayik unga ! tapi ayong dah ujuk. Ashtu bonda agi amik unga" sambung Arqeel dengan teruja.

"Bonda bagi ambik bunga?" soal Ayyash hairan. Kalau bagi sekali pun, nak buat apa dengan bunga tu? setahu dia, bunga di kedai isterinya semuanya sudah siap untuk digubah bukan untuk ditanam semula.

"Nak bagi dekat bonda sebagai hadiah nanti. Kan hari jadi bonda dah nak dekat" sampuk Arfieq yang baru muncul dari tangga.

Terangguk-angguk Ayyash.

"Bagus anak-anak walid dan bonda ni. Grow up well my heroes"

"Aip cip !" serentak Arsyif dan Arqeel bersuara.

"As you wish sire" jawab Arfieq dengan senyuman nipis.

•••••

The HandkerchiefWhere stories live. Discover now