BAB 28 🥀

2.6K 122 0
                                    

"Anim kau stay sini kejap aku nak pergi tandas" kata Aqeela sebelum dia bangun menuju ke tandas.

"Haa okay. Jangan lama sangat kejap lagi aku nak masuk office semula" balas Manisha.

Dia melangkah keluar dari tandas namun hanya setapak sebelum dia ditolak rapat ke dinding. Lengannya dipegang erat sehingga dia mendesis kecil.

Ini kalau lebam memang sah aku kena tadah telinga dekat rumah ish !

Dia menepis kasar tangan kekar yang mengcengkam lengannya. Spontan kakinya naik menendang aset berharga bagi setiap lelaki. Tertunduk lelaki itu sambil tangannya memegang aset tersebut. Keluar erangan dari mulut lelaki itu. Dahi berkerut hebat menimbulkan urat dengan wajah kian memerah.

"Siapa hantar kau" kata Aqeela dengan wajah dingin. Namun lelaki di hadapannya masih membongkok menahan sakit.

"Aku tanya sekali lagi siapa hantar kau?!" marah Aqeela dengan nada tertahan.

Nasib tempat awam kalau sunyi dah lama aku takek kepala kau bang !

"K-Kau akan mati" tergagap lelaki bertopeng itu mengeluarkan kata.

"Tch. Ayat drama lah. How can you survives when you can't answer the freaking simple question? Aku akan mati? sekarang ni nyawa siapa yang macam nak putus?" sindir Aqeela sebelum dia berlalu meninggalkan lelaki yang masih terbongkok itu.

Terbongkok-bongkok pikir dia dekat Korea ke sekarang ?

"Lamanya kau pergi tandas? repair jamban ke?" sindir Manisha dengan wajah cemberut.

"Banyaklah kau repair jamban. Tadi ada jantan mana entah serang aku. Aku tendang aset dia. Lepastu tiba-tiba cakap k-kau akan mati. Bengong agaknya nyawa dia dah separuh hilang pun nak ugut aku lagi" sempat dia mengejek cara lelaki bertopeng itu mengugutnya tadi.

Tercengang Manisha mendengar cerita sepupunya itu. Dia menelan liurnya seketika. Makin bahaya pula bawak budak ni keluar bersiar. Terus dia mencapai barangnya dan menarik lengan Aqeela keluar dari restoran.

"Eh asal kau kabut- tsk" soal Aqeela dengan riak terkejut. Sudahlah lengan yang sama sakit mat sakit !

Terhenti seketika. Manisha menoleh ke arah sepupunya dengan riak risau. Dia membelek lengan yang dilitupi dengan lengan baju. Lantas dia menyelak sedikit. Matanya terbeliak luas.

"Weh asal lebam ni?! aku tarik kuat sangat ke?!" jerit Manisha sambil memandang ke arah lengan sepupunya.

"Ish kau ni kalau ya pun tak payah jeritlah. Lebam ni jantan tadi yang buat dia rentap tangan aku sakit sia" adunya membuat wajah kesian.

"Ish tak boleh jadi ni teruk ni Qee!! jom pergi hospital sekarang!"

"Eh kejap! tadi kau cakap nak balik office?"

"Alah nanti aku bagitahu lah dekat abang aku. Pandai-pandai dia lah handle dah no excuse!" terus dia menarik lengan Aqeela yang tidak sakit menuju ke kereta.

Aqeela hanya pasrah diheret begitu. Nak bantah tak boleh dah kena warning hmm.

•••••

"Tiada berlaku retakan ataupun tergeliat. Hanya lebam dan mungkin akan kebas saja. Maaf jika soalan saya ni agak personal, tapi awak bergaduh dengan sesiapa ke?"

"Eh takde doktor. Cuma tadi ada sorang lelaki ni dia datang serang saya" jawab Aqeela sebelum membelek lengannya yang sudah berbalut.

Hmm memang confirm kena ceramah.

"Ooh macam tu. Okay takpe lah nanti awak boleh tuntut ubat di bahagian farmasi. Saya bagi antibiotik, krim sapu dengan ubat tahan sakit. Lepasni hati-hati ya" ujar doktor itu seraya tersenyum manis.

"Baiklah terima kasih doktor" balas Aqeela menunduk lalu tersenyum. Dia berlalu keluar dari bilik itu. Lantas kakinya bergerak ke sepupunya yang sedari tadi membelek telefon di ruang menunggu.

"Anim jom pergi bahagian farmasi lepastu kita balik" Manisha menutup telefonnya lalu mengikut langkah Aqeela ke bahagian farmasi.

"Thanks weh kalau kau tak bawak aku pergi sana aku rasa memang sampai lega aku biarkan je tangan aku ni" ucap Aqeela dengan mengangkat lengan kirinya.

"No prob lah. Dah pergi masuk dengar ceramah dulu" kata Manisha lantas dia tergelak kecil melihat wajah pasrah sepupunya itu. Tahu tidak suka akan ceramah yang dimaksudkan.

"Yalah. Kau hati-hati balik tu. Bye" dia menutup pintu kereta terus berjalan memasuki perkarangan rumah.

Dia memberi salam sebelum tangan kanannya naik hendak mengetuk, tetapi pintu sudah dibuka dari dalam. Terpacul sosok tubuh seorang lelaki yang sebolehnya dia ingin mengelak.

"Waalaikumsalam anak bertuah kamu pergi mana princess? banyak kali abah telefon tak angkat? buang jelah telefon tu dalam sungai boleh jugak abah borak dengan ikan" sindir Encik Haqimi sambil menatap tajam wajah anak bongsunya.

Dari tengahari sampai petang orang telefon tak reti nak angkat geram rasanya.

Aqeela menelan liurnya seketika mendengar leteran abahnya. Allahuakbar kenapa mesti abah di depannya sekarang ?!

"Ni lengan kamu kenapa berbalut ni?" mendengar soalan itu terus dia menyembunyikan lengan kirinya ke belakang.

Encik Haqimi memincingkan matanya ke wajah anak bongsunya. Pikir aku tak nampak lah? orang dah tanya baru nak selindung ceh !

"A-Adik kena serang tadi" perlahan saja suaranya namun dapat didengari Encik Haqimi. Membulat mata tua itu.

"You what?!" terangkat bahu Aqeela mendengar jerkahan Encik Haqimi. Tahu abahnya tidak sengaja meninggikan suara tapi dia tetap terkejut. Huwaaa along tolonglah adik !

"Abang kenapa jerit-jerit ni?" soal Puan Safia mendekati anak-beranak itu. Matanya memandang ke arah anak bongsunya. Pelik melihat situasi itu.

"Abah? apahal bising ni orang nak tidurlah" tanya Harraz seraya menuruni tangga bersama Haziq dan Haidar.

Puan Safia menoleh ke arah mereka lantas bercekak pingangg.

"Tidur apanya dah nak masuk maghrib ni?! tidur berpeluk setan ke?"

Terdiam mereka mendengar Puan Safia bersuara. Haidar meletakkan tangannya ke dada.

"Astaghfirullahalazim mak. Jangan keluarkan setan mak sekali duk tempik macam tu. Kalau ya pun nak marah janganlah cakap benda fakta."

Terus Haziq dan Harraz menatap tajam ke arah Haziq. Bodoh ke budak ni ?!

"Kau-"

"Aqeela Suhaila jelaskan apa yang jadi !" serentak mereka menoleh ke muka pintu. Hairan melihat Encik Haqimi seperti menahan sesuatu.

Haidar ni tak sedar diri ke dia pun sekufu dengan makhluk tu 😭 cian Aqeela kena mayah huhu lain kali baliklah waktu orang tidur. Jangan lupa vote and komen okies? mueh sekalian alam semuanya <3

The HandkerchiefWhere stories live. Discover now