Part 5

494 24 0
                                    

RESTAURANT

Kini mereka bertiga sudahpun duduk bersama-sama di meja makan dan lunch bersama-sama. Disebabkan tiada seorangpun yang mula bercakap, Neo berinisiatif untuk memulakan bicara.

"Freen, papa dengan mama sihat? Uncle dah lama tak balik sana. Dah lama tak jumpa papa kamu."

"Papa dengan mama sihat uncle. Cuma lately ni, papa tak berapa sihat. Maybe sebab cuaca panas kot. So, dia just rehat dekat rumah." Jawab Freen sambil melihat ke arah Becky senyap-senyap. Dari tadi dia melihat becky hanya fokus dengan makanannya. Tak ada sepatah kata pun yang keluar dari mulutnya.

"Hmm, uncle kena pergi melawat sahabat uncle tu. Alang-alang nak cuti dekat kampung kejap. Nanti hujung minggu kita balik sama-sama eh Bec, Freen?" Neo terus melihat ke arah Becky yang sedari tadi hanya makan.

"Becky tak nak. Becky nak pergi office. Nak siapkan projek bulan 8 nanti." Balas Becky. Namun dia berasa ada orang yang melihatnya lalu Becky melihat ke arah depan.

Freen yang berasa Becky melihatnya hanya meneruskan makannya.

"Uncle, papa suruh bagitahu nanti dia nak datang jumpa uncle. Tapi rasanya lepas dia sihat sikitlah tu. Sebab dia ada hal nak bincang dengan uncle. Entahlah pasal apa."

"Tak apa Freen. Nanti uncle nak balik, uncle jumpa papa kamu ya." Balas Tuan Neo. Lalu melihat ke arah anaknya lagi.

"Bec, tolong jaga Freen ya. Dia tu bukan orang lain. Still kawan kamu. Sama ada kamu ingat atau tidak, dia still kawan kamu. Jadi jangan macam-macam. Kalau ayah dengar apa-apa, ayah pastikan telinga kamu jadi telinga kuda."

"Ayah, kita nak bela haiwan ke. Dari hari tu kerja sebut haiwan je. Kalau nak, Bec boleh tolong cari. Mana tau dah lama menduda so nak ada peneman. Bec boleh tolong cari. Nak yang macam mana?" Becky yang sudah menghabiskan makanannya hanya menunggu dua orang penemannya itu menghabiskan makanannya.

"Boleh juga. Tolong cari macam Freen eh." Balas Tuan Neo. Becky yang sedang menghirup air dan Freen yang ,asih menyuap makanan, tersedak mendengar jawapan Tuan Neo. Becky memandang tajam ke arah ayahnya. Begitu juga dengan Freen yang membulatkan matanya.

Tuan Neo yang melihat kedua-duanya hanya mampu tersenyum. "Ayah guraulah. Takkan nak cari yang muda macam Freen. Lainlah orang tu nak. Ayah on je."

Balas Neo selamba. Lalu dia bersandar pada kerusinya. Becky menghembus nafas lega apabila mendengar ayahnya hanya bergurau, lalu melihat ke arah Freen.

"Kalau semua dah siap makan, jomlah. Becky ada meeting petang ni. Nak jumpa Tuan Haris."

"Kurangkan kerja Bec. Cuti dulu 3 hari. Sepanjang kamu kerja ni, belum pernah lagi kamu ambil cuti. Kesihatan kena jaga juga. Hujung minggu ni teman ayah dengan Freen balik kampung. Release tension. Okay?"

Becky hanya menyetujuinya lalu bergerak ke pejabatnya. Freen dan Tuan Neo pula, langsung pulang ke rumah masing-masing.

Satu Rasa HatiWhere stories live. Discover now