Hari ini umurku 29tahun. Aku sungguh gembira dapat meraikan hari ulang tahunku bersama isteri dan anak2ku. Bulan lalu baru aje lepas menyambut ulang tahun perkawinanku. Bertambah2lah ghairah bersama isteriku yang tersayang. Datang pula Boss besar suruh aku keSarawak menjaga project selama 6bulan. Walau amat berat nak meninggalkan mereka aku terpaksa juga. Rumah serta kereta disediakan. Jadi tak kisah sangatlah. Aku pergi juga.
Semuanya masih ditahap awal lagi. Hari berganti minggu. Minggu berganti bulan. Malam tidurku masih bermimpi2kan isteriku. Semuanya routine juga. Paginya aku drive ketempat kerja. Tengah hari singgah makan diwarung MakJah sampai sejam lebih rehat berbual2 dengannya. Petangnya kembali ketempat kerja. Buat apa2 yang patut. Aku pulang bila dah agak gelap sikit. Begitu aje. Bosan. Semakinlah aku merindui isteri dan anak2ku disana.
Kampung nie sunyilah. Kenderaan sedikit. Basikal aje yang banyak. Budak2 punyalah gembira bila dapat tumpang keretaku. Benda baru. Satu petang aku pulang awal. Pergilah memutar2 melihat daerah nie. Aku ternampak orang dipukul2 dipadang. Aku horn2 berkali2. Mereka menoleh dan terus continue pukul2. "Ooi", aku teriak. Aku segera kesana. Ada 5orang muda sedang menendang2nya. Aku berlari mendekati mereka. "Eh. Kenapa nie?", kataku memarahi budak2nya.
"Abang. Orang gila nie curi mangga saya nie", katanya menendang2 tanpa belas kasihan. "PakMat gila. PakMat gila", mereka berteriak2. Menedang2 lagi. Teruklah orang nie kena ngan budak2 nie. Aku cuba tahan tapi mereka nie nampak betull marah sangat. Muka mereka betul geram. "Aku tak gila. Mangga2 tu jatuh. Aku pungutlah. Itu tak gila. Kau semua2 yang gila. Haha", kata orang nie. "Korang ajar orang tua nie. Eh. Jat ambil kayu tu", katanya. Memekik2.
Aku menahan Jat. "Banyak ke mangga tu yang diambilnya?", aku tanya cuba meredakan marahnya nie. "Adalah. Dua tiga", katanya dengan nada yang tak puas hatinya. Dia menghentak kayu tebal ketanah. "PakMat dah tua. Dah gila. PakMat gila talak", pekik2 seseorang dari mereka. "Eh. Adin. Yang tumpang kereta Abang selalu tukan?", aku tanya. Dia tersenyum2 tersipu2 malu. Aku memegang bahu budak yang marah2 nie. "Ini namanya siapa?", aku tanya.
Aku cuba mengalihkan geramnya. Dia merenung PakMat. Hatinya marah sangat. "Ijam", katanya keras. Masih marah lagilah. "Dahlah Ijam. PakMat nie tak tahu yang dia ambil mangga tu. Biar ajelah", kataku menepuk bahunya. "Tapi rugilah", katanya. Masih marah2 lagi. "Aahlah Abang", kata Adin. Yang lain turut suara2. "Cam nie jelah. Ijam ambil duit nie. Kira Abang bayarlah mangga2 yang dia ambil tu", kataku menghulurkan wang padanya. "Alamak. Banyaknya nie", kata Ijam.
Dia terkejut pula aku memberinya wang yang banyak. "Mak oi. Sampai 20ringgit. Banyak tu AbgMan", kata Adin menambah2. "Eeh. Ijam. Bagi baliklah. Mangga kat pasar baru berapa aje", katanya. Ijam pulangkan duitnya. "Itukan. Kau semua nie yang gila. Duitpun tak nak. Budak2 gila. Haha", PakMat mengejek2. Dia menunjuk2 semua orang. Meneriak2 kegembiraan. "Diamlah orang gila", kata Ijam menengking2. "Biarkan dialah. Nah. Ini Ijam simpan ajelah", kataku masukkan kesakunya.
Aku memujuknya. Akhirnya dia ambil juga. Mereka pergi bersama wang yang aku berikan. Yang lain2 gembira ria. Ketawa. "Eh Jam. Kita beli rokok", bisik seorang. "Eh. Abang dengar itu. Jangan nak beli2 tu semua", kataku. "Takdelah. Ijam janji. Terima kasih AbgMan", katanya. Berlari2 pergi. Aku senyum. Dulu akupun nakal2 cam tu. Aku bongkok mengibas2 pasir dari baju. Mukanya. Tangannya. "PakMat takde apa2 ke?", aku tanya. "Aku tak gila. Mereka yang gila", dia mengomel2.
"Yelah PakMat", kataku. Aku suruh masuk kekeretaku. "PakMat tinggal kata mana?", aku tanya. "Nak buat apa. Kau nie polis?", dia menengking2. Terperanjat pula. Aku tak jawap2. Dapat juga membawanya masuk kedalam keretaku. Aku terus ketempat dudukku. Aku mengomel sendiri pula. "Gila betul orang tua nie. Orang nak tolong dia. Dia pula yang marah2 aku", kataku. Aku memandu perlahan2. Didalam kereta dia masih berteriak2. Bingit betul. Aku nampak ada orang didepan.
YOU ARE READING
Naluri III
RomanceMasih mengisahkan tentang pencarian cinta sang arjuna dengan sesama jenis.