Pak Mat Gila

268 4 0
                                    

Tersentak aku. Dia mengigau rupanya. "Siapa tu?", aku curious tapi aku membiarkannya. Diam sebentar. Dia ulang ngigaunya itu. "Jangan tinggalkanku lagi Syam. Kau sajalah yang memahamiku. Fuck aku. Argh", suaranya lembut manja. Dia menghayal dalam dunia igauannya. Pasti sedang asyik didera daging panjang. Aku tersenyum2. Melihat koneknya mengeras2 menawan hatiku. Aku ensot menghisap2 koneknya. Panjang. Peluang. Daging panas dari bumi kenyalang.

Berhantulah koneknya nie. Panjang nak mampus. Makin aku kulum semakin padat dagingnya mengembang2. Semakin keras mengila2kan mulut gatalku. Puaslah menghisap2 koneknya tanpa berkata2. Dia masih lagi terhayal2 lagi dalam mimpinya nie. Dapatlah 15min. Barulah dia tersadar. "Argh. Oh Man. Curi peluang ye", katanya mengusikku. Mestilah. Daging tebal panjang terburai dah depan mata. Dekat mulut lagi. Kalau tak dihisap2 rugi betul.

Aku diam menyonyot belut tebal dewasa Sarawak. Dia terpusing menyambut daging tebalku. Kami dah ligat ber69. Tak perlu terburu2. Sampai kembung perut penuh dengan angin. Sepanjang pagi mendera daging padat masing2. Aku terhenti kejap. Ingatanku melayang keisteri. Hingga tertidurlah. Terkadang dia menggigau2 lagi. Hinggalah kepaginya. Aku tinggalkan PakTeh telanjang bogel menawanku. Alahai. Koneknya panjangnya. Menghisap2 sedikit. Terus bergerak terburu2.

Aku dah janji MakJah nak hantar kepasar hari nie. Jam 12 kami pulang. Banyak barang2an yang dibelinya. "Jadi balik minggu depan Man?", dia tanya. "Ye MakJah", kataku tolong memunggah2 barang2nya. "Kena hantar lapuran sikitlah. Lagipun rindu sangat ngan isteri Man. Anak2 juga", kataku. Pipiku di cubit2nya. "Sayang bini ye Man", katanya mengusik2ku. Aku tersenyum2. Mana tak sayang. Kata MakJah ada pokok buah2an dan ulam2 dekat rumahku. Aku nak check it outlah.

Bolehlah ambil2 sikit sebelum pulang nanti. Aku memandu perlahan2 depan rumah AbgKhai. Dia sedang memekik2 mengejar2 PakMat dengan penyapu lidinya. PakMat terlari2 lintang pukang. Termasuk longkanglah. Melintasi padang. Semak2nya. Terus hilang tak kelihatan lagi. AbgKhai hanya berkain tak berbaju. Dia terbongkok2 kepenatan. Aku tersenyum melihat gelagatnya. Asyik2 PakMat ajelah minggu nie. Berkali2 dikejar orang. Kenapalah dengannya tu.

Aku tanyalah kenapa. "Korang ajar punya orang. Ada dia ngendap2 Abang tadi. Geram betullah PakMat nie. Satu hari kena jugalah", katanya. "Baru nie ke AbgKhai?", aku tanya. Dia angguk2 membetulkan kainnya. "Patutlah. Bendera masih terpacak lagi tu", kataku. Dia tersenyum malu sendiri. Isterinya melambai2 dari tangga rumah. "Abang pakai juga ke petang2 nie?", aku tanya. Tersenyum2 melihat kainnya yang longgar. Dia tak sempat nak ikat ketat2.

Dia cuba meredakan barangnya. Mengurut2nya turun. Nampak pula susuk2 koneknya. Menarik jugalah nie. "Iyalah. Abang gi sambung ajelah", katanya berlari2 anak. Kain yang terselit2 celah jubur menampakkan punggung yang gebunya. Tergoyang2 menggoda2ku. Kulit gelapnya sungguh mengiurkan jantungku. Bidang belakang luasnya mengoncangkan sanubari jantanku. Angin kuat meniup kainnya. Ternaik2 kejap. "Tutup tingkapnya tu", aku teriak. Dia menoleh tersenyum2.

Aku memandu keluar halaman rumahnya. Hujan renyai2 dah lebat. Melecakkan lagi jalan2 disini. Aku tercari2lah pokok2 yang MakJah cakapkan tu. Sejam tak jumpapun. Aku nampak macam ada orang diikat2 dipokok sebelah rumah yang dah usang. Macam PakMat ajelah. Dia meraung2. Aku park dan berlari2 kesana. Memanglah tak faham kenapa dia selalu disiksa begini. Badan dan mukanya penuh dengan tanah liat. Seperti dilempar tanah. "PakMat. Tahan jap", kataku.

Memang geramlah pada siapa yang ikat2 dia begini. Lepas ikatan2nya. Dia rebah lesu. Rasanya macam dia diikat lama. Dia menangis2 meraung2 kesakitan. Kerengga2 banyak dibadannya. "Hm. Mesti kerja budak2 tu lagi", kataku. Aku membawanya pulang. Aku membersihkan luka2nya dan letak ubat sapu. Dia meraung2 sendirian disatu sudut dapurku. Bau badannya naik memenuhi ruang rumah nie. Pekat. "Mandilah PakMat", kataku. Memujuk2nya. Dia geleng2kan kepalanya.

Dia hulurkan tangannya meminta ubat. Disapu2nya ditempat2 lebamnya. Redalah sikit raungannya. "PakMat. Selalu mereka buat begini?", aku tanya. Dia angguk. "Pasal apa pula?", tanya lagi. Dia diam sedih. Takpelah. Biarkan dia begitu dululah. Aku memberinya makanan. Dengan pelahap dia makan semuanya. Berkecah2. Tiba2 dia bersuara2 pula. "Entahlah Man. Aku tak tahu". Aku terkejut. Tak sangka dia bual. Aku masuk kedalam. "PakMat tukar baju nie ye. Dah koyak tu", kataku.

Naluri IIIWhere stories live. Discover now