Aku dan duniaku

354 5 0
                                    

Aku dilahirkan di Kelantan. Aku anak keempat dari sepuluh saudara.Aku hanya mempunyai seorang abang.Aku dari golongan tani yang serba kekurangan.Saudara perempuanku hanya dibenarkan bersekolah paling tinggi sehingga peringkat SPM.Itu pun jika ayah aku memberi mereka peluang.Ayah ku berfikiran kekampongan.Anak perempuan tidak akan kemana.Kedapur jua akhirnya.Saudara lelaki pula,jika dilihat ada potensi dalam pelajaran , dia akan ditatang seperti minyak yang penuh dalam kuali.Aku anak emas ketika itu. Itulah yang terjadi pada diriku.Dari kecil,aku memang terserlah dengan kecerdikanku. Aku petah bercakap,pandai melayan orang yang lebih tua. Aku disenangi oleh semua jiran tetanggaku.Walaupun aku tidak pernah masuk TADIKA.Tempat pertama dan kedua itulah ranking aku selama enam tahun diperingkat rendah.Aku adalah best student sekolah di kampungku.Dengan 5A dalam UPSR.Namaku dijaja seluruh kampong.Bukan itu pintaku.Aku bodoh ketika itu.Tidak tahu apa itu Peperiksaan, apa itu keputusan cemerlang.Yang aku tahu hanya masuk kelas,jawab apa yang ditanya.Aku ditawarkan ke MRSM tetapi aku menolak.Aku tidak memohon ke asrama penuh.aku tidak tahu apa itu asrama penuh.Itu semua hasil usaha Cikguku.Dia memohon tanpa pengetahuan. Aku menolak kerana aku bodoh.Aku sedang asyik berlari - lariaan sekeliling kampong.meredah anak sungai meranduk ikan.berkejar kejaran bersama kawan .Sungguh indah suasana ketika itu,Aku gembira sekali.Punyai ramai kawan.Mungkin kerana otak aku. Nak riak la ni he..he.. Aku memang lasak ketika itu..aktif habis..Segenap kampong aku jelajahi.Tidak hairanlah kalau semua penduduk kampong mengenali aku ketika itu.

OK. Nak dimulakan cerita.Pada suatu petang yang indah.Ketika sedang asyik mengejar burung untuk dilastik.Aku bersama sahabat karibku ketika itu.Syamsul namanya.Aku lebih senang memanggilnya So.Aku darjah enam dan So pula form one.Kampong masih dipenuhi dengan pohon senduduk tapi sekarang nak cari satu pokok pun susah.Aku rindu nak tengok pokok tu he..he..Dicelah - celah pohon senduduk itu la ia bermula.Ini semua idea aku.Orang lebih pandai katakan,lebih advance heh..heh..Aku dan So telah berjubur.Seingat aku la. Batang aku tak naik pun.Tak tahu apa nikmatnya.Melancap pun tak pernah.Aku bubuh aje ...asalkan masuk. Syok sangat nengok bapak ayam rogol mak ayam.Kami nak try la.Peristiwa itu berakhir disitu .Aku tidak pernah mengulanginya lagi.So pun dah tukar sekolah dibandar.Sehingga sekarang aku tidak pernah bersembang dengannya.Dia dah kawin sekarang.Sudah ada dua anak.Aku jer yang tak kawin lagi. Semasa aku ditingkatan tiga.Aku masih lagi lasak.Semakin lasak.Belajar hanya disekolah.Habis waktu sekolah tutup buku.Aku join budak - budak nakal. Aku adalah pengawas sekolah.Dipilih jadi pengawas kerana aku masih lagi best student sejak form 1.Aku juga banyak kali mewakili sekolah dalam pertandingan.Budak-budak form 5 pun boleh kalah dengan aku. he..he.. nak riak lagi ni.Oleh kerana aku ni terkenal maka ramai la senior pompuan nak jadi kakak angkat aku.Walau pun aku ni tak hensom.Lobang hidung besar .Mungkin ini kelebihan yang aku ada dan tak ada pada orang lain hehe.Dengan bangganya aku nak bagitau.Ada la sorang admire kat aku.Cun giler..rambut panjang cecah pinggang.Kata orang dia ni paling cun kat sekolah aku,sebaya aku lak tu.Tapi aku bodoh lagi.Aku tak tau nak menilai kecantikan perempuan.Batang dah boleh keras dah .yang aku peliknya.Keras bila kat dalam kelas sains paduan jer..Tak keras pulak bila nengok pompuan. Budak pompuan tu aku layan jugak.Tak pernah date pun.main surat jer keh..keh..keh..

Sebelum PMR semua pelajar form 3 kena tinggal kat asrama.Kat sini la aku kena lancap tapi aku no respon,Aku buat dek jer..buat cam batang pisang jer.Dia jer yang lancapkan. Sedap jugak,tak lengoh tangan aku. He..he..Kat sini jugak aku mula belajar isap ganja..isap rokok..Sebelum exam aku kena lucut jawatan.Aku memang tidak layak nak pegang jawatan tu.Aku memang jahat.Aku berkawan dengan Sanso Veno Andrew Gemez.Aku tak tahu dia keturunan apa.Dia sorang jer pelajar christian kat sekolah aku.Kami pangil dia keling jer tapi dia putih melepak.Hansom.Kami berkawan ajer tidak lebih dari itu.Dari dia la ..Aku kenal air kencing syaitan. Keputusan PMR aku bagus .Kali ni aku dah masuk MRSM.Aku masih lagi lasak ketika ini.Aku jaguh kat sini. Jaguh dengan rekod disiplin terlalu baik.Selalu gaduh ,jual rokok, edar rokok. pecah masuk .kalau pembaca dari asrama penuh tentu pembaca akan tahu apa aktiviti orang seperti aku.Kat sini aku ada kawan baik.Dia jugak ada share dalam kedai aku. Selepas salah faham ,dia menjadi musuh aku.Kami bergaduh.Sampai sekarang masih ada tanda kat kepala aku. Selepas habis SPM aku tidak pernah berjumpa lagi dengannya.Dengar cerita..sekarang ni dia GAY. Tak sangka .Kalau aku tahu ..dari awal lagi aku nak tot... tot..tot.. Dia ni ada termasuk kat dalam cerita aku. Semasa bersekolah,aku tak terfikir pun pasal ni.Aku tak tau aku golongan mana.Awek tak ada.balak tak ada.Apa yang aku fikirkan hanyalah ENJOYkan diri. Sehinggalah aku masuk ITPA dan gagal kerana kemalasan..kebodohan aku. dan keegoan aku..aku terima balasannya. Tak perlu lah aku cerita tentang ini semua. Bukan ini cerita sebenar yang hendak dikongsi bersama.Aku introkan semua supaya pembaca semua tahu latarbelakang diri aku Siapa aku sebenarnya..Aku berharap pembaca semua faham apa maksudku.

Naluri IIIWhere stories live. Discover now