Bab 15

1.9K 58 10
                                    


Aisyah mengeluh. Bunyi keluhannya berat dan panjang. Dia hanya memerhatikan tingkah laku Jamilah dan suaminya yang jalan berdua dihadapan rumah neneknya. Entah kemana arah tujuan mereka, tidak Aisyah tahu. Dia geram, namun apa yang dapat dibuat hanyalah pendam.

"Kenapa?" tanya Nek Som yang entah dari mana.

Aisyah memandang kearah belakang. Dia hanya menggeleng-gelengkan kepala beberapa kali. Dia kembali memandang kearah depan.

Nek Som duduk berdekatan dengan Aisyah.

"Kau bergaduh ke dengan kawan baik dunia akhirat kau tu?" sindir Nek Som.

Aisyah menjeling neneknya. Dia mengeluh lagi sekali.

"Eloklah tu. Jelinglah aku ni lagi."

"Nenek ni suka sangat menuduh. Aisyah ada masalah ni. Kesian lah sikit." Aisyah buat muka kasihan.

"Kau tu bukan ada masalah. Kau sendiri yang cipta masalah tu. Ni kan dah jadi macam ni."

"Nenek tak tau pun apa masalah Aisyah," Aisyah memuncungkan bibirnya. Manja.

"Aku tengok kau melongok pandang Jamilah tu aku tau dah masalah kau,"

Aisyah mengeluh perlahan. Dia rasa berdebar-debar untuk jujur kepada neneknya sendiri.

"Kalau aku bagitau mau pengsan kebengangan yang teramat sangat nenek ni kang,"

Telinga Aisyah tiba-tiba dipulas kuat.

"Bengang apa ni Aisyah oi?" marah Nek Som. Telinga Aisyah sengaja dipulas kuat.

"Adoi nek! Adoi! Sakit!"

"Bagitahu aku. Baru aku lepaskan!"

"Ok! Ok!"

Aisyah menggosok-gosok cuping telinganya yang memerah. Perit.

"Jadi?" tanya Nek Som.

'Aku rasa macam cakap dalam hati je tadi.'

Aisyah memandang kearah Nek Som yang sudah duduk bersila dihadapannya.

'Eh, ni aku masih cakap dalam hati ke tak?'

Aisyah menggaru-garu kepalanya.

"Engkau ni kadang-kadang aku tengok macam gila pun ada. Tergaru-garu, tak syampu ke rambut tu?"

Aisyah tersengih.

"Nek," Aisyah diam sebentar. Cuba membina ayat yang sesuai supaya neneknya tidak pengsan.

"Encik Danial kirim Assalamualaikum kat nenek."

"Waalaikumussalam. Lagi? Takkan itu aje yang kau nak bagitahu aku."

"Rileks la nek. Tak elok gelojoh."

"Bagi je tahu aku."

Aisyah menarik nafas dalam-dalam.

"Dato' rumah tu, dia tawarkan peluang pekerjaan yang lebih bai untuk Aisyah. Tapi belum interview pun lagi nek. Tapi kalau dapat, minggu pertama bulan depan. Tu pun kalau lah dapat."

Perkataan 'kalau' tersebut ditekankan sedikit agar neneknya tahu, dia tidak pasti akan kebolehennya dengan kerja tersebut.

"Habis tu? Pergi aje lah. Apa kena mengena dengan Jamilah? Tak faham aku,"


Nek Som menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.

"Itulah masalahnya. Nenek nak tahu apa dia cakap masa Aisyah terangkan benda-benda ni semua?"

Andai Tiada Duka ☑️Where stories live. Discover now