Bab 16

1.8K 60 0
                                    


"Ok. Rumah. Be good to me," Aisyah melangkah masuk kedalam perkarangan rumah besar kediaman majikannya.

"Woi Aisyah! Kau balik?" Hanum yang entah dari mana menjerit tiba-tiba.

Aisyah senyum melihat Hanum yang tergopoh-gapah berjalan kearahnya.

"Saya baru sampai aje ni. Awak dah makan ke Hanum?"

"Ha! Aku suka soalan kau tu. Mestilah belum."

Aisyah senyum.

"Aik, kau ni takkan senyum aje? Mana bekal yang nenek kau bagi? Aku nak." Sambung Hanum lagi.

Aisyah ketawa melihat telatah Hanum.

"Awak ni tak baik tau. Tunggulah Mak Jah sekali,"

"Ni ada ikan patin masak tempoyak. Ada letak terung telunjuk sekali. Lepastu ada cekodok pisang mak kawan saya buatkan. Sedap tau!"

Hanum menepuk-nepuk bahu Aisyah kuat. Badan Aisyah kedepan sedikit.

"Kau masuklah dulu. Aku nak kena habiskan siram bunga ni dulu. Kau jangan obvious sangat masa nak bukak plastik tau. Nanti share aku sikit je,"

"Ok Hanum. Saya masuk dulu,"

Aisyah masuk kedalam rumah tersebut tanpa menunggu jawapan dari Hanum. Dia meletakkan bungkusan plastik yang berisi makanan diatas meja makan didapur dan terus melangkah kearah biliknya.

"Hello bilik." keluh Aisyah sebelum menghempaskan badannya diatas tilam bilik tersebut.

Tidak sampai lima minit, Aisyah kembali duduk dari pembaringannya. Bunyi pintu bilik diketuk beberapa kali diamati.

"Bilik Mak Jah kot tu," katanya perlahan. Sendiri. Aisyah bangun dan membuka tingkap biliknya.

'Tok, tok, tok,'

Aisyah memandang kearah pintu bilik tersebut. Dia yakin ketukan tersebut untuknya. Dia membuka pintu bilik tersebut perlahan.

"Oh, kenapa?" tanya Aisyah malas.

"Aku nampak lauk atas meja tu," kata Iskandar.

"Jadi?"

"Aku nak. Boleh?"

"Itu untuk Hanum, Mak Jah dengan Izwan. Awak tak beritahu saya awal-awal. Kalau tak boleh saya bawa lebih."

"Izwan takde minggu ni." jawab Iskandar.

"Awak lapar sangat ke?"

"Kau ni tak nak bagi terus terang aje la. Kedekut tahi hidung masin!" marah Iskandar tiba-tiba.

Aisyah membuntangkan matanya. Kedua-dua belah tangan dicekak pada pinggang ramping miliknya.

"Lah, saya tanya aje. Sebab takkan nak bukak untuk awak semata-mata? Mestilah nak kena tunggu Mak Jah dengan Hanum. Dan lagi satu, mana awak tahu tahi hidung saya masin? Pernah jilat? Pernah makan?" hambur Aisyah. Dia geram dengan perangai Iskandar yang suka cari pasal dengannya.

Iskandar buat muka serius dan terus pergi dari situ. Aisyah ada dengar perkataan kedekut yang terluah dari mulut Iskandar dari kejauhan.

"Eee! Nasib baik mak bapak kau punya rumah ni! Geramnya aku!" marah Aisyah sambil mencekik-cekik kedua-dua bantal yang elok tidak bersalah dikepala katil bilik tersebut.

"Amboi Aisyah, marah sangat tu,"

Aisyah terkejut. Dia memusingkan arah badannya kearah tingkap bilik.

Andai Tiada Duka ☑️Where stories live. Discover now