Bab Tigabelas .

1.1K 74 0
                                    

Rayziq , Rayyan dan Raykal hanya mengikut ke mana saja ayah mereka , Encik Danny pergi . Puan Rayna telah lama menghilangkan diri . Kata Encik Danny , Puan Rayna pergi ke dapur berjumpa dengan Puan Salwa . Tetapi , siapakah Puan Salwa itu ? Jejaka kembar itu tertanya tanya .

Mereka mengikut Encik Danny menuju ke arah seorang lelaki yang kelihatan sudah berumur seperti sebaya appa mereka . Walaupun sudah berumur , namun lelaki itu tetap kelihatan segak dan bergaya . Hm pandai menjaga imej . Komen Rayziq dalam hati .

" Assalamualaikum Zafran ! " Tegur Encik Danny .

" Ya Allah sampai jugak kau . Waalaikumusalam ! Aku ingat kau tak jadi datang . " Balas Encik Zafran pula . Mereka bersalaman dan berpelukan sekejap . Berpeluk sebagai tanda sahabat okay reader jangan tersalah anggap pulak . 😹

" Tak adalah . Aku datang ni haa . Ahahahaa . Aku cari kau tadi . Salwa kata kau kat belakang , bila aku jengah tak ada pula . Rupanya kat sini . "

" Ouh haa tadi aku kat belakang angkat barang lepastu dah angkat aku duduklah sini nak tunggu kau rupanya kau dah tunggu aku dulu . Ahahaha . Oh ya , ini anak anak kau ? Dah besar yaa . Makin handsome ! " Mereka bertiga bersalaman dengan Encik Zafran . Kembang . Kena puji . Fuh senyum sampai ke telinga kau .

" Boys , ini Uncle Zafran . Kawan lama appa and omma . Diaorang ada anak kembar jugak macam you guys cuma beza twins diaorang semua perempuan and diaorang 4 twins lebih satu dari korang bertiga . " Sempat Encik Danny menyelitkan gurauan di belakang ayat itu . Tertawa Encik Zafran mendengar ayat temannya itu .

" Ada ada je kau ni , Danny . Ahahaha . Ni mana satu abang , mana satu second one and which one the last one ? " Encik Zafran masih lagi mahu mengenali jejaka kembar kacak itu .

" Saya yang sulung . He the second one and one boy yang sakai tu is the last one . Ahahaha . " Kata Rayziq . Dia tersenyum manis melihat wajah segak Encik Zafran sambil menunjukkan adik adiknya .

Raykal menjeling abang sulungnya apabila mendengar ayat terakhir . Kuwajakkk punya abang , siap kau nanti aku kerjakan . Gumam Raykal geram .

Encik Zafran dan Encik Danny ketawa kecil mendengar kata kata Rayziq . " Ouh . Then , what' s your name , boys ? "

" Im Tengku Danial Rayziq . Uncle panggil je Rayziq . " Kata Rayziq terlebih dulu .

" Saya yang paling kacak dan muda antara diaorang berdua kerana saya bongsu , Tengku Danish Raykal . " Raykal mengangkat keningnya berkali kali kepada ke dua abangnya . Rayziq menjuihkan bibir . Geli tekak dengar ayat adik bongsu itu . Rayyan hanya tersenyum melihat celoteh abang dan adiknya .

Encik Zafran ketawa besar melihat telatah anak anak kawan baiknya itu . Sungguh lawak . Encik Danny mengelengkan kepala .

" Ignore them , Uncle . Diaorang memang suka merepek . Ahahaha . Btw , saya Rayyan . Darwish Rayyan . And I rasa uncle mesti dah tahu nama panjang sayakan ? " Rayyan memberikan senyuman paling manis pada Encik Zafran sampaikan gadis gadis yang berdekatan tak sanggup nak tengok benda lain selain senyuman Rayyan .

" Well I already know nama kamu semua cuma tak cam mana satu Rayyan , Rayziq and Raykal . " Kata Encik Zafran . Si kembar itu mengangguk .

" Eah jomlah masuk . Orang surau dah sampai tu . " Mereka hanya menurut kata Encik Zafran masuk ke dalam kerana kenduri tahlil akan bermula sebentar lagi .

###

Masing masing tergolek golek di atas lantai ketawa melekek lekek sehingga bergema bilik itu dengan suara mereka semua kerana mendengar cerita ' tragedi ' yang terjadi tadi . Tak tahu apa nak jadi dengan anak dara semua ni .

Walaupun keadaan bilik itu dah macam bot karam dengan bunyi bermacam macam bunyi , seekor alien yang comel lagi cute eh comel dengan cute bukan sama je ke ? Amende mengarut ni , Wa ? Aih okay back to our story yow .

Haa alien yang comel plus peloles bakhang tu masih lagi di dalam mimpi planet Pluto iaitu planet kelahiran beliau . Bukan Pluto anjing Mickey Mouse yang warna cokelat pakai rantai warnah merah telinga hitam tuh eah tapi Pluto , planet yang paling jauhhhhhhh sekali dari Matahari . Ada faham ? Okay lantakkaula faham ke tak . Tengok melalut lagi ? Aih amendelah aku ni . Maaf maaf .

Sedang mereka bergelak ketawa bukan main sakan lagi bercamping kat lantai depan tv , depan bilik air , depan cermin , depan pintu masuk bilik , depan pintu hati kau .. eh maaf tersasul pulak , tiba tiba ..

" Auch !! " Semua gadis yang sedang ketawa mengilai sehingga happining bilik tu serta merta berhenti ketawa . Kaku sekejap mencari punya bunyi yang tidak di ketahui .

Mata mereka dapat menangkap satu susuk tubuh lembaga yang sedang mengosok pinggul di tepi katil . Oh itu manusia okay jangan fikir lain malam malam buta nih .

" Eh alien dah bangunlah . Yeahyeahyeah eh salah . Alien jatuh katillah . Jyeahhh . HAHAHA . " Yana mengertawakan ' alien ' itu . Yang lain masih lagi terkebil kebil buad masa 2 minit sebelum sama sama menyambung tawa Yana . Haaa bergema lagi bilik tu dah macam stadium dah rupanya .

" Eyyy amende korang ni . Baik korang tolong aku ni . Sakit weh pinggul aku . Eyy ni semua sebab B lah ni tak bagi aku kiss Bambam lepastu tolak aku jatuh dalam mimpi . " B yang tengah ketawa tak hengat dunia tiba tiba terdiam .

' Apahal aku pulak ? ' Gumam B sendirian .

" Kau mimpi basah ke do ? " Sambung Ezzah pulak . Dia ketawa lagi di sambut dengan yang lain . Eh minah minah ni .

" Eah kau ni .. aku tidur elok je tau baca doa tidur semoga tak mimpi benda benda pelik and tu semua . " Bongok punya kawan . Asyik asyik ingat benda tu jee . Eyyy mana otak nak pandai . Wawa menjeling . Tajam .

" Halaa aku gurau jee . " Balas Ezzah sambil membuad muka sedih . Eh berdrama pulak kau ni , mat . Tampo kang .

" Weh jomlah turun nanti mama marah . " Fara bangun dan bergerak ke hadapan pintu . Pintu bilik okay bukan pintu hati kau .

" Haa ! Halamak mesti mama marah ! " Jerit Atul . Dia memegang kepala .

" Eh japlah aku nak kemaskan baju ni dulu . Renyuk ha . " Kata Wawa . Dia berdiri di hadapan cermin besarnya sambil membetulkan baju dan tudung yang senget akibat gerakkan semasa tidur tadi .

" Tulah kau masa tidur tak ingat , sekarang baru sebok nak tu nak ni . Cepatlah ! " B bercekak pinggang . Yang lain dah beratur di hadapan pintu bersedia untuk keluar . Excited sangat macam nak baca Yassin padahal nanti duduk kat dapur berbual bual , buad onar adalah . Makin memekak . Bukan tak kenal mereka ni !

" Weh . Aku dengar orang dah baca doa doh . Aduh ni sebab Wawa la ni siapa suruh tidur ? " Semua memandang Wawa tak puas hati .

" Aikk ? Apahal aku pulak ? Yang korang rajin sangat kononnya nak kejut aku apahal ? Hakalah kau mat . " Aku pulak yang diaorang salahkan . Salah masing masing tak nampak . Wawa menjuih bibir . Belasah kang sekor sekor .

" Dah dah . Kita duduk bilik dulu . Aku rasa mama tak perasan kita tak ada sebab mama tak ada carikan ? Okay bila diaorang dah siap nanti baru kita turun . Takkan nak turun sekarang ? Nanti orang baca yassin nampak kita pulak . " Kata B panjang . Oh bukan kata tapi lebih kepada membebel . Huahua .

Mereka mengangguk pasrah . Ah bukan pasrah tapi adalah mengangguk gembira . Boleh berhuhahuha lebih sikit yaho !

Maka dengan itu bakal runtuhlah rumah banglo 2 tingkat tersebut kerana mereka semua . HAHAHA .

Cinta Si Kembar . Where stories live. Discover now