Haiqal duduk di beranda rumah seorang diri . Suasana angin yang bertiup lembut terasa mendamaikan . Haiqal teringatkan tentang pelanggarannya dengan seorang gadis tadi . Cantik . Itu yang terdetik di hati Haiqal . Dia tersenyum sendirian . Perasaan ingin mengenali gadis tersebut membuak buak . Tiba tiba Haiqal teringat tentang kawan kepada gadis tadi itu automatik Haiqal mendapat idea . Afiq !
Haiqal masuk ke dalam rumah . Wajah Afiq di cari . Mana mamat ni ish time nilah nak hilang bagai . Tingkat dua di tuju . Found you , Afiq !
" Afiq ! Afiq ! " Afiq yang sedang menonton movie bersama Izham , Harriz , Farriz , Adib , Akil dan Alif mengangkat muka memandang Haiqal . Dahinya berkerut .
" Apa dia ? Macam orang mati bini je kau ni . Apahalnya ? Rindu aku ek ? " Afiq mengangkat angkat keningnya . Kau fikir kau adik Ziana Zain ke ha nak angkat angkat kening gitu ?
" Ish kau ni aku baru jumpa pemilik tulang rusuk kiri aku tadi , bila masa aku kahwin dengan dia pulak lepastu bila pulak dia dah meninggal ish kau ni . " Bebel Haiqal .
" Ha yelah aku cakap sepatah je yang kau membebel berpatah patah ni apahal ? " Haiqal membuad isyarat keluar .
" Malaslah . Aku nak tengok movie ni haa . " Jawab Afiq . Matanya tertumpu pada televisyen kembali .
Haiqal mendapat idea jahat . Ngeh ngeh . Haiqal bergerak ke arah Afiq . Dia duduk di sebelah Afiq yang kosong . Lengan Afiq di kuis kuis . Afiq menarik lengannya . Haiqal menarik kembali lengan Afiq . Di peluknya lengan Afiq . Omg apa nii ? Rosak weh rosak . Lol .
" Eii kau pahal ni , Qal ? Ya Allah geli aku . Ni ke kawan aku ? Weh aku straight lagi weh ! " Afiq menjerit kegelian . Dia berpeluk tubuh . Semua mata memandang ke arah mereka berdua . Mereka menahan gelak .
" Kau nak ikut aku ke tak nak ? " Bisik Haiqal betul betul di telinga Afiq . Meremang bulu roma aku eiii .
" Eii gelilah bongok ! Ya Allah selamatkanlah aku dari maksiat ini Ya Allah . Eii yelah yelah aduhh geli aku ! " Afiq segera bangun dan turun ke bawah untuk ke beranda luar . Haiqal ketawa melihat reaksi kawannya itu.
###
" Weh korang nak tahu tak ? Wak Sakaronok kahwin baru do . Isteri baru dia kali ni cun tho muda pulak tu . Tak sedar diri betul orang tua ni . " Aina membelek telefonnya .
" Mana kau tahu ni , Naa ? " Tanya Nadia .
" Ni haaa Wak Sakaronok masukkan gambar dia kahwin dalan ig ei jakun tho . Menyampah aku tengok . " Aina menunjukkan gambar tersebut .
" Aku syak .. kau jeles ni , Naa . " Sampuk Ezzah .
" Tahniahlah , Na . " Fatin pula menyampuk .
" Paletak kau . " Jawab Aina selamba sambil bermain fon . Semua ketawa mendengar balasan Aina . Muka tak ada reaction do minah ni lawak siot .
" Wehh diam wehh mak aku call . Shut shut diam . " Aina menjawab panggilan telefonnya .
" Hello , ma yow ! Yow ! " Aina membuka speaker .
' Hello , dikk . Yow wassap , dik ? ' Jawab Datin Alina .
" Yow auntie !! " Jerit mereka semua .
" Weh diamlah ! " Marah Aina .
" Adik kat Pd lagi ni , Maa . Esok kot baru balik . " Kata Aina .
' Ouh yelah yelah . Take care ok . '
" Hestek meletup . " Kata Fatin tiba tiba .
" Baik , maam ! Pat gais hestek gais . " Aina mengangkat telefonnya tinggi tinggi .
" HESTEK MELETUP ! "
" Weh , Na . Mak kau dah matikan call do . " Kata Atul sambil tergelak berguling guling .
Semua mata memandang ke arah telefon Aina . " Aahlah do . " Sambung Aina .
Bergema bilik itu dengan ketawa mereka semua . " Tahniahlah , Na . "
" Hoi anak anak dara . Turun tolong mama masak !! " Jerit Puan Salwa dari luar pintu bilik . Semua terpinga pinga . Sejak bila mama balik ?
" Haaa ok , ma nanti kitaorang turun ! " Jerit mereka serentak .
1 jam kemudian ...
Tok ! Tok ! Tok !
Klik ! Pintu di buka dari luar .
" Ya Allah budak budak nii . Orang suruh tolong masak , diaorang boleh tidur . Bangun anak anak !! "
No respon . Tidur mati budak budak ni .
" Girls ! Bangunlah ! Mama suruh turun tolong masak bukan suruh tolong buad kilang tahi mata !!! " Bagai halilintar Puan Salwa menjerit mengejut mereka semua bangun .
No respon .
" Aduhai susahnya nak kejut diaorang ni ingat anak anak aku je yang susah di kejut . Ah lantak koranglah . Mama lapar , baik mama makan dulu . " Sejurus itu Puan Salwa terus turun ke bawah . Give up mengejut anak anak dara itu .
###
" Alaa bolehlah Anum . Please . Please . "
' Ah tak ada . Kau nak kau kena gentle , mintak dia sendiri . Aku tak nak bersubahat nanti dia merajuk dengan aku ! ' Balas Anum .
" Ala pleaselah se-- " Tut ! Talian di matikan . Haiqal mengaru kepalanya . Mati akal ! Aduh macam mana ni . Aish .
" So bro , macam mana ? " Tegur Afiq daripada belakang . Dia bersandar di pintu .
Haiqal menunjukkan muka hampa . " Well kan aku dah kata , Anum tak akan bagi punya . Dia mesti suruh kau mintak sendiri . Aku tahu Anum tu macam mana . Hm inshaallah satu hari nanti kau dapat . Semoga tabah bro . " Afiq ketawa melihat muka sedih Haiqal . Afiq menepuk bahu Haiqal memberi semangat sebelum masuk ke rumah . Good luck , bro . HAHA .
" Hah Haiqal , kenapa monyok je ni ? Macam orang putus cinta je . " Tegur Encik Zafran apabila terpandang muka Haiqal memasuki ruang dapur .
" Bukan putus cinta , uncle tapi broken tak dapat number gadis idaman . HAHA . " Sampuk Afiq . Haiqal memberikan jelingan tajam kepada Afiq .
Seisi meja itu ketawa mendengar kata kata Afiq .
" Sabarlah , Qal . Kalau ada jodoh tu nanti adalah . Kita kena sabar je . " Nasihat Encik Danny pulak . Haiqal mengangguk .
" Mana girls ? " Tanya Haiqal . Pelik . Selalunya riuh dengan suara diaorang , ni suara tak ada orang tuan punya badan pon tak ada . Semua pulak tu bukan seorang dua .
" Diaorang tertidur kat atas . Auntie kejut tak nak bangun . Penat agaknya . " Jawab Puan Salwa .
" Penat buad apa je . " Berkerut dahi Haiqal .
" Ala biasalah diaorang tu . Bukan betul . Ada je kerja gila yang diaorang buad . Macam Qiqi tak kenal diaorang . " Haiqal mengangguk . Betul jugak . Selama mereka kenal dari tingkatan 1 , gadis gadis itu mana pernah berhenti membuad kerja gila bila ada masa lapang bersama . Ada je benda yang tak ada orang buad tapu diaorang buad . Gila . Itulah yang selalu di katakan Haiqal kepada mereka .
Pernah sekali mereka buad kerja gila , diaorang tak boleh keluar rumah untuk satu hari sebagai denda telah rosakkan mic karaoke kerana berebut mahu menyanyi lagu Jaga Alam Sekirar Kerana Jerebu Berasal Dari Ketut Ezzah selepas itu , diaorang semua pakat sanggup panjat pagar tembok belakang rumah semata mata nak tengok wayang cerita Gorilla Perliharaanku Ketut Bau Wangi Seharum Bunga Rose .
Haiqal mengelengkan kepala apabila teringatkan satu per satu perkara gila yang pernah kawan kawan perempuannya buad ketika di bangku sekolah . Harap je nama pengawas tapi perangai dua kali lima je dengan mawas . Mereka juga pernah membawa tikus ke sekolah kerana ingin membalas dendam kepada seorang cikgu praktikal muda yang gedik dan telah menuduh mereka semua mengoda seorang cikgu praktikal lelaki yang handsome . Mereka meletakkan tikus itu di atas meja , di dalam almari buku , di dalam handbag dan di dalam kain cikgu itu ketika mengajar . Cikgu itu apa lagi , lari bertempiaran lari menyelamatkan diri sambil membuka kainnya . Akhirnya , dia malu dan menghantar surat berhenti kepada pengetua . Huahua .
YOU ARE READING
Cinta Si Kembar .
RomanceBudi Yang Ditabur Ketika Susah Bukanlah Kosong Semata . Ianya Perlu Di Balas Semula Dengan Satu Perjanjian Yang Telah Dipersetujui Oleh Mereka Suatu Ketika Dulu Sebelum Anak Anak Masih Didalam Rahim Ibu Lagi . Akibat Budi , Anak Anak Terpaksa Mengor...